• Lollan1

Studera på distans - Tips & råd

I höst drar skolan igång igen för många av oss, och många kanske, liksom jag, har kommit in på distansutbildningar på olika ställen.  Kanske är flera av oss oroliga för hur vi ska klara av en distansutbildning, med självdisciplin, tidsbrist osv.

Det vore jättesnällt om någon som har studerat på distans kunde komma med tips och råd på hur man kan lägga upp sin tid efter egna erfarenheter. Pluggade ni lite när ni kände för det eller la ni upp scheman? Hemma eller på bibliotek eller liknande? Hur fick ni motivationen att sätta er ner med den där jobbiga hemtentan? Alla möjliga saker kan vara bra att veta.

Dessutom skulle ju tråden kunna fungera som pepp och motivationstråd för oss som ska läsa på distans och vill följas/hjälpas åt. Någon som är på?

• Svar på tråden Studera på distans - Tips & råd
  • splink

Jag har pluggat på distans i två år. Tycker det går över förväntan!

Brukar lägga upp arbetet så att jag gör en veckoplanering och håller mig till den.

En skoldag brukar gå till så att jag lämnar dottern kl 9 på dagis, går hem, äter frukost framför datorn samtidigt som jag gör lite allmänt administrativt. Typ kollar mailen, fixar med bibliotekssökningar och lån osv.
    Klockan tio börjar jag plugga på allvar och håller på till tolv. Sen tar jag lunch en timme och klockan ett startar jag igen och håller på till tre då jag hämtar dottern igen.
    Om jag har föreläsningar så brukar jag ta de trådlösa hörlurarna och städa samtidigt som jag lyssnar. På så vis somnar jag inte
    Mina anteckningar är print screens av föreläsarens anteckningar, vilka jag förvarar i en mapp jag har för varje kurs jag går.
    En dag i veckan (oftast fredagar) pluggar jag inte utan gör annat. Det tar jag igen på söndagkvällar då min dotter brukar sova hos mormor (deras tradition)

• Lollan1
    GladaFrun skrev 2012-07-21 17:34:37 följande:
    Det går säkert jättebra, jag läste 150 % i 4 veckor samtidigt som jag heltidsjobbade och har 4 barn. Sen drog jag ner till 75 %, för det var lite tufft.
    Oj, beundransvärt!
    Min mamma jobbade 100% (nätter) och pluggade 150 % samtidigt nu i våras, och det klarade hon av, så jo jag hoppas att det kommer gå. Men jag kanske inte är lika snabb som er ;)
  • Hoomlan
    Lollan1 skrev 2012-07-21 17:24:37 följande:
    Hoomlan och pandyb, vad för kurser ska ni läsa? :)

Själv har jag kommit in på tre kurser Medie- och kommunikationsvetenskap (30 hp) , medieproduktionens juridik (7,5 hp) samt genus, litteratur och medier (7,5 hp) Tyvärr börjar alla samtidigt, vilket betyder att om jag ska gå alla så blir det plugg på 125% de första två månaderna, sen ner till 100, men jag tror jag ska försöka mig på det, då jag varken har jobb eller barn.

Tack alla andra för tipsen!
    jag har sökt in mig på reception 1 (100p), webbutveckling 1 (100p), tyska (haha) (100p) & matte 1b (100p) hoppas jag klarar av det, funderar på att ta bort tyska så jag verkligen kommer klara av det. känns lite mycket nu :) 
  • Lollan1
    splink skrev 2012-07-21 17:36:56 följande:
    Jag har pluggat på distans i två år. Tycker det går över förväntan!

Brukar lägga upp arbetet så att jag gör en veckoplanering och håller mig till den.

En skoldag brukar gå till så att jag lämnar dottern kl 9 på dagis, går hem, äter frukost framför datorn samtidigt som jag gör lite allmänt administrativt. Typ kollar mailen, fixar med bibliotekssökningar och lån osv.
    Klockan tio börjar jag plugga på allvar och håller på till tolv. Sen tar jag lunch en timme och klockan ett startar jag igen och håller på till tre då jag hämtar dottern igen.
    Om jag har föreläsningar så brukar jag ta de trådlösa hörlurarna och städa samtidigt som jag lyssnar. På så vis somnar jag inte
    Mina anteckningar är print screens av föreläsarens anteckningar, vilka jag förvarar i en mapp jag har för varje kurs jag går.
    En dag i veckan (oftast fredagar) pluggar jag inte utan gör annat. Det tar jag igen på söndagkvällar då min dotter brukar sova hos mormor (deras tradition)
    oj, vilken disciplin! Hoppas jag kan vara lika ordningsam. Haha
    Hoomlan skrev 2012-07-21 18:10:29 följande:
    jag har sökt in mig på reception 1 (100p), webbutveckling 1 (100p), tyska (haha) (100p) & matte 1b (100p) hoppas jag klarar av det, funderar på att ta bort tyska så jag verkligen kommer klara av det. känns lite mycket nu :) 
    Oj, mycket på en gång. Alla på distans?  Lycka till :)
  • Tjolinti

Jag har läst fulltid distans i två år nu. Anledningen till distans är att jag skaffade valp och så blev det skönt att vara hemma med hund och ändå sköta skolan. 

Jag har läst mycket på distans, juridik i lund där man ändå åkte in och gjorde en salstenta och rättspsykologi osv. Jag håller på med skolan tills det jag kan ha klart är klart om jag kan säga de dom så. Många distanskurser lägger ut inlämningsuppgifter och jag arbetar med dom snabbt tills dom är klara. Jag drar aldrig ut på sakerna tll sista inlämningsdagen osv. Som nu läser jag en sommarkurs. Så fort jag fick tillgång till själva studentportalen  kunde man direkt göra ett teoretiskt prov på tid, och två ganska stora inlämningsuppgifter. Teorin var tre normalstora böcker alla på engelska. Jag arbetade hårt i en vecka, blev klart och godkänt på allt så nu sitter jag och får csn och skolan har varit klart sedan länge :) så skönt

• Movieprincess
    Lollan1 skrev 2012-07-21 14:42:19 följande:
    Tack så mycket för tipset! Ungefär hur mycket tid lägger du ner på rent plugg i veckan tror du?
    Det är lite olika, vissa veckor är jag väldigt lat och gör inte mycket. Det beror lite på hur krävande just den kursen är. Det har blivit många nätter av plugg vissa kurser och nästan ledigt en del andra.
    Minst 10h/veckan blir det ju iaf. Om man pluggar heltid så ska man ju lägga 8h/dag  men så mycket blir det aldrig...för mej iaf...
    ♥Liam 080314 ♥ liamojag.blogg.se ♥Tuva 100416♥
  • Lollan1
    Movieprincess skrev 2012-07-22 18:10:03 följande:
    Det är lite olika, vissa veckor är jag väldigt lat och gör inte mycket. Det beror lite på hur krävande just den kursen är. Det har blivit många nätter av plugg vissa kurser och nästan ledigt en del andra.
    Minst 10h/veckan blir det ju iaf. Om man pluggar heltid så ska man ju lägga 8h/dag  men så mycket blir det aldrig...för mej iaf...
    Det är just det jag hört nämligen, att det egentligen inte blir så mycket som "heltid" om man säger så. :) Tack
  • Sarabella

Lägger till denna på favorirödrandig..ska ev plugga distans i höst ,till förskollärare..: =))

Svar på tråden Studera på distans - Tips & råd