• Lollan1

Studera på distans - Tips & råd

I höst drar skolan igång igen för många av oss, och många kanske, liksom jag, har kommit in på distansutbildningar på olika ställen.  Kanske är flera av oss oroliga för hur vi ska klara av en distansutbildning, med självdisciplin, tidsbrist osv.

Det vore jättesnällt om någon som har studerat på distans kunde komma med tips och råd på hur man kan lägga upp sin tid efter egna erfarenheter. Pluggade ni lite när ni kände för det eller la ni upp scheman? Hemma eller på bibliotek eller liknande? Hur fick ni motivationen att sätta er ner med den där jobbiga hemtentan? Alla möjliga saker kan vara bra att veta.

Dessutom skulle ju tråden kunna fungera som pepp och motivationstråd för oss som ska läsa på distans och vill följas/hjälpas åt. Någon som är på?

• Svar på tråden Studera på distans - Tips & råd
  • strangeryoutwo
    hundpuss skrev 2012-09-06 13:04:42 följande:
    Valet av distans föll på det faktum att jag redan pluggar heltid på Malmö Högskola dit jag pendlar, men vill läsa rehabiliteringsvetenskap, en utbildning som bara finns på Mittuniversitetet, därav distansstudier.
    Ska alltså läsa dubbelt de närmsta två åren om allt blir som jag tänkt mig. 
    Hur kommer  du orka?
  • hundpuss
    strangeryoutwo skrev 2012-09-06 13:39:49 följande:
    Hur kommer  du orka?
    Har pluggat dubbelt förut, det går. Om man planerar därefter, och lär sig sortera bland litteraturen, välja ut det väsentliga, gör bra anteckningar och använder sin kalender flitigt så man inte missar något. 
    Att planera sin tid är också otroligt viktigt. 

Allt går, om man bara vill, som det bekant heter  
  • sötare

Jag studerar mitt andra år nu på distans studerar till grafisk produktionsledare på mittuniversitetet. Har två barn  ett som är 4 år å den yngsta är 8 månader. Var gravid med den yngsta när jag började. Vi har träffar ca tre dagar i månaden då jag åker till ö-vik från skåne. Då jag ammar får den yngsta följa med vilket han har gjort från dag 1.  Det går super att åka tåg med honom, folk är så vänliga och hjälper mig med vagnen på tågen, är nästan så att jag ska ha med mig vagnen även när sonen inte är med. Den äldsta sonen får vara hos mormor och morfar den tiden jag är på träffarna eftersom min sambo har ett schema med tidiga morgona och sena kvällar. Det är ganska tufft att plugga med en liten nyfödd men det har ändå funkat att ha honom i famnen ammandes samtidigt som jag sitter vid datorn, kan varmt rekomendera att införskaffa en ammningskudde att ha som stöd.Man måste se till att ha diceplinen att verkligen sätta sig å plugga de tider man har satt upp som man ska men det är väldigt lätt att hammna på soffan med bäbisen å bara gosa :). Jag ex hade tider att jag skulle plugga mellan 8-16 naturligtvis med lunchpauser å liknande å sen skulle sonen hämtas 17 på dagis å där efter var det tid med barnen som gällde ( dock ibland fick jag plugga ändå vid den tiden när vissa saker skulle in vid en viss tidpunkt).
    Tycker ändå att det har funkat bra med att plugga på distans och till sommaren är jag färdig med mina studier:)
    Ber om ursäkt för att det blev så långt men detta är mina erfarenheter i allafall . Lycka til med studierna :) 

• Lollan1

Jag har kommit igång nu på riktigt med min ena kurs, den andra börjar "på riktigt" imorgon, innan har vi bara behövt läsa lite, litegrann.

Jag var "rädd" att det skulle ta tid att lära mig alla elevportaler och så, det är ju olika för varje skola och jag läser ju kurser på olika skolor. Men det har gått bra, jag känner att jag har ganska så bra koll.

Mitt schema ser ut såhär: Plugg mellan 9-14 (ibland 15) sedan dags för matlagning. Dessutom lektion via nätet på tisdagar 18-20. Räcker inte den tiden, så har jag "vid behov-plugg" mellan 17-20 resten av dagarna.
    Har endast hunnit testa en vecka, så får se hur det går. Ska iaf försöka få helgerna lediga, när det går. Inför stora uppgifter eller tentor så kan man helt enkelt inte och då får man helt enkelt plugga.

Min filosofi är att alltid försöka ha allt gjort i god tid, aldrig komma efter i lässcheman, eller med instuderingsfrågor, för då kommer man också efter med viktiga uppgifter. Att alltid göra det jag måste hinna med, innan jag t.ex. unnar mig tid framför tv:n eller så.
    .. och att alltid planera! Planera vad som behöver hinnas med innan veckoslutet, samt disponera ut det över dagarna och tiderna. 

Jag har en känsla av att jag om några månader kommer ligga efter med det mesta, och vara allmänt desperat och opepp. Men, jag har också en förmåga att alltid räkna med det värsta för att slippa bli besviken.

• Petra D

Lollan1 och Gabuski:

Jag ska läsa jöken nu under vårterminen och har kommit in både på Högskolan Väst och på Högskolan på Gotland, men jag vet inte vilken högskolan jag ska välja så jag skulle behöva eran input. Det jag främst undrar är hur kursen är uppbyggd på de olika ställena. Live-föreläsningar eller inspelade? Framgår det tydligt vad man ska läsa varje vecka? Vad är det för sorts inlämningsuppgifter? Hur är lärarna? Etc. etc.      

• Lollan1
    Petra D skrev 2013-01-04 11:24:34 följande:
    Lollan1 och Gabuski:

Jag ska läsa jöken nu under vårterminen och har kommit in både på Högskolan Väst och på Högskolan på Gotland, men jag vet inte vilken högskolan jag ska välja så jag skulle behöva eran input. Det jag främst undrar är hur kursen är uppbyggd på de olika ställena. Live-föreläsningar eller inspelade? Framgår det tydligt vad man ska läsa varje vecka? Vad är det för sorts inlämningsuppgifter? Hur är lärarna? Etc. etc.      
    Vad kul! På högskolan väst har man "lektioner" varje vecka. (våra ligger på tisdagar kl.18-19.45) Inför varje lektion har man cirka 8-10 frågor att göra, som man sedan går igenom på lektionen. Då samlas man på en elevportal kan man säga, där läraren syns i cam (ibland ska även eleverna synas) och pratar, medan vi elever skriver.

För att kunna lösa frågorna får man sidhänvisningar i böckerna samt några olika kortare inspelade föreläsningar (som man kan se när som helst) Det är hur strukterat som helst, med tydliga instruktioner om vad som ska läsas, vilka föreläsningar som gäller och vilka frågor som ska göras.

Vi har inte så mycket inlämningsuppgifter. I mitten av kursen hade vi en kort inlämningsuppgift, som förklaras som ganska oviktig för betyget, den är liksom till mest för att se vilka av alla i klassen som är aktiva. (trots att vi är över 100 är det högst 45 anslutna på lektionerna) sedan, i slutet av kursen kommer en tenta, det är liksom allt.

Vi har två lärare, båda har sina för och nackdelar men de funkar liksom :)
  • Petra D

Tack så jättemycket för svaret Lollan1! Det låter som ett bra upplägg. Har tidigare lutat mer mot att läsa på Högskolan på Gotland för det är än så länge bara från dem jag fått ett schema, och det jag fått verkade tydligt och strukturerat, men efter din förklaring så känns även HV som ett bra alternativ...  Att det ska vara så svårt att välja! *Beslutsångest* 

• Lollan1
    Petra D skrev 2013-01-05 12:13:02 följande:
    Tack så jättemycket för svaret Lollan1! Det låter som ett bra upplägg. Har tidigare lutat mer mot att läsa på Högskolan på Gotland för det är än så länge bara från dem jag fått ett schema, och det jag fått verkade tydligt och strukturerat, men efter din förklaring så känns även HV som ett bra alternativ...  Att det ska vara så svårt att välja! *Beslutsångest* 
    Jag kan ju säga med att det är ett ganska lugnt tempo. Går två 50% kurser samtidigt och den andra är det dubbelt så hög fart som Jöken, trots att det ska vara "samma".

Har du fått din registrering och inloggning? För schemat är lite dolt, de går inte att hitta på schemasöket, eftersom att det inte är några riktiga föreläsningar på plats, däremot så står alla uppgifter, lektioner och allt under "Studieanvisning". Nu kanske jag går händelserna i förväg, men isf vet du när/om det blir dags :P
  • Petra D

Jag fick välkomstbrevet idag har har nästan bestämt mig för att läsa på HV nu. Vad jag förstår så kan jag inte hitta schema etc. förrän jag registrerat mig så jag får förlita mig helt på det du säger nu ;) Men det låter bra att det är lugnt tempo. Jag ska jobba halvtid samtidigt och har haft lite dåligt samvete för att att det kommer att bli långa dagar för barnen nu när jag ska börja läsa igen(jag har tidigare jobbat 75 %), men om det är lugnt kan jag ju hämta dem tidigare de dagar jag ska plugga. De distanskurser jag har läst tidigare har haft allt annat en lugnt tempo så det känns skönt att kunna börja lite lugnt nu när jag ska ta upp studierna igen =)

Har du haft tentan än?

• Petra D

Nu har jag registrerat mig!! Känns otroligt skönt att äntligen har valt för denna beslutsångest har nästan tagit livet av mig ;) Har öppnat upp mitt konto på Mina sidor(har läst på HV tidigare) och prenummerar på kursen via DisCo, men vart hittar jag rubriken Studieanvisningar någonstans?

Ang. Kurslitteraturen, det står att man kan köpa Sveriges rikes lag ELLER Svensk lag. Det skiljer ju en hel del i pris och jag har redan Sveriges rikes lag (2006) sedan tidigare så jag skulle nog helst vilja hålla mig till Svensk lag denna gång, men vad skulle du rekommendera? Behövs hela stora lagboken eller räcker det med den lite nättare Svensk lag?

• Petra D

Tar tillbaka frågan om var jag hittar rubriken "Studieanvisningar", den filen har lagts upp nu under dagen =)

• Lollan1
    Petra D skrev 2013-01-07 13:40:56 följande:
    Nu har jag registrerat mig!! Känns otroligt skönt att äntligen har valt för denna beslutsångest har nästan tagit livet av mig ;) Har öppnat upp mitt konto på Mina sidor(har läst på HV tidigare) och prenummerar på kursen via DisCo, men vart hittar jag rubriken Studieanvisningar någonstans?

Ang. Kurslitteraturen, det står att man kan köpa Sveriges rikes lag ELLER Svensk lag. Det skiljer ju en hel del i pris och jag har redan Sveriges rikes lag (2006) sedan tidigare så jag skulle nog helst vilja hålla mig till Svensk lag denna gång, men vad skulle du rekommendera? Behövs hela stora lagboken eller räcker det med den lite nättare Svensk lag?

Vad kul att det känns bra. Nu vet ju inte jag om ert ser exakt ut som för oss, men visst är allt ganska tydligt inför varje vecka, vad som ska göras? Allt finns ju liksom i studieanvisningen, jätteenkelt. I mina andra distanskurser ligger alla olika uppgifter på olika ställen och allt känns jätterörigt i jämförelse :P

Jag vet faktiskt inte hur den har, min mamma jobbar inom kriminalvården så jag lånade hennes röda lagbok från 2011 det är ju den största tror jag och den har ju funkat helt utmärkt. Min kompis som går kursen har dock inte ens köpt en lagbok hon kör på lagen.nu så jag tror det mesta funkar.

I dagligt tal brukar lärarna säga den röda (som inte ges ut längre efter 2011), den blåa eller den gröna lagboken, och den du menar, svensk lag är väl den de brukar kalla den gröna, och den är det flera i kursen som använder, och det verkar funka bra. :) Det som inte finns i den lite mindre, finns ju isf på lagen.nu eller notisum.se, så det borde inte vara något problem att köra med den. 

Nej jag har inte gjort tentan ännu, den tror jag är satt till den 19e januari, alltså det allra sista som görs innan avslut. Den hålls iaf på en lördag och man får 5-6 timmar på sig.
Svar på tråden Studera på distans - Tips & råd