• Jenkis

Äggdonation höst/vinter 2012

Jenkis skrev 2012-09-28 20:47:37 följande:
    Men jösses! Jag trodde de hade mer framförhållning än så...

I min bubbla här trodde jag att man skulle veta typ en vecka innan, när insättning skulle ske. Ser både på ditt inlägg och Fruhns att så inte är fallet.

Jag har sagt som det är på mitt jobb och det kanske är tur? Man har ju hört om dem som inte sagt ett knyst till någon, men de kanske bara sjukanmäler sig rätt upp och ned? Ja, det kanske är smartast?

Jag tycker att det är så tråkigt att man inte får veta VARFÖR det blir som det blir. Det är ju mycket lättare att acceptera att äggen inte räckte eller att donatorn inte svarar på behandlingen än att man själv skall gå runt och spekulera. Har känt precis samma sak som dig i bemötandet från sjukhuset. Det känns som de vet en massa som de inte säger och jag kan inte förstå varför. Vad är det för fel på sanningen?

Jag har fortfarande ÄL-flytningar och nu börjar jag få ont i bröstvårtorna som jag fick direkt efter ÄL när jag var yngre. Undrar om jag kommer att vara tillräckligt nedreglerad till torsdag? Bara fem dagar kvar. Får snart börja ta Synarela tre gånger om dagen på eget bevåg

Är inne på mitt elfte dygn med Synarela. Hur har ni andra känt er då? Har ni också först känt er gravida för att sedan känna som ni fått ÄL?  

ÄL-flytningar igår med + ännu mer ont i bröstvårtorna. Det har jag idag med, men nu verkar ÄL-flytningarna gett sig i alla fall.

Vad nojjig man är! Sitter här och oroar mig att jag inte skall vara tillräckligt nedreglerad till torsdag. Varför gör jag det? Varför oroa sig för något som kanske inte kommer hända? Jag kanske visst är fint nedreglerad till dess och är jag inte det så får väl alla andra vackert fortsätta spraya... Eller så är någon annan inte det och vi andra får fortsätta. Vad knäpp man är!

Undrar om jag får någon blödning eller om kroppen tycker att det fick räcka med en ordinarie mens. Läste någonstans på nätet att det inte alls var säkert att man får en blödning av Synarelan (började ju dag 2 och inte 21), men vem vet hur det skall vara? Samtidigt känner jag att det inte är så stor idé att ringa koordinatorn och fråga heller. På tisdag har jag sprayat 14 dagar och jag tänkte ändå inte ringa innan dess. På torsdag får jag ju ändå svart på vitt om det är ok eller ej. Mens eller ej. 
  • Jenkis
    Sharika skrev 2012-10-01 10:49:43 följande:
    Grattis ewa00! Åh vad härligt! Ja ett plus är ett plus är ett plus :) Är man sk "låghormonare" så kan det vara lite svagare i början. Ta ett sådan där digitalt test. Då står det hur långt gången du är, i intervall.. (1-2 veckor, 2-3 veckor 3- veckor) KUL! och lycka till!

Jenkis: Hoppas du får svar idag av kliniken, vart går du? 

Idag ringde Uppsala akademiska iaf och allt verkar vara okej (än så länge) På onsdag ska vi dit och lämna sambons "bidrag"  ;) Och jag börjar då samtidigt med vagitorierna. Så nu har vi en plan iaf. Antar att återföring kommer att ske på fredagen om allting funkar  som det ska.

Kram på er! 
    Läste någonstans att ÄL-flytningar kommer av östrogenet. Så mycket och så länge har jag aldrig haft i hela mitt liv... Fortfarande ont i bröstvårtorna, men annars mår jag som vanligt (som när jag inte sprayar).

Funderar på att ringa i alla fall i morgon om jag inte får en blödning innan dess. Då har jag sprayat i 14 dagar. Bara tala om läget på telefonsvararen, så att jag inte får höra sen, "du borde ha ringt".  Jag går i Uppsala.

Kul Sharika att du fått en plan nu. Vad spännande! Rapportera sen.

Undrar hur det går för Fruhn?   
  • Jenkis
    Fruhn skrev 2012-10-01 22:09:01 följande:
    Hej Jenkis :) här går det bra. Äggplock var idag och min man har gjort sin insats.. hmm.. ja ni förstår. Jag ska in för insättning på onsdag, har tagit ledigt på jobbet resten av veckan för att ta det lugnt och landa lite :)
    Gällande dina frågor kring sprayen är jag helt lost.. jag tog bara en Procrenspruta, sen började jag med östrogenet för ett par veckor sedan. Men det är väl bra att ringa, hellre ringa en gång extra än att något blir strul.
    Håll gärna tummarna på onsdag :)
    SÅHÄR LIGGER DET TILL just nu.

Ringde i morse till koordinatorn och sa som det var att jag inte fått någon Synarelablödning på de här 14 dagarna och att jag haft ÄL-flytningar i en vecka. Ojdå fick jag som svar och hon misstänkte precis som jag att jag inte kommer att vara nedreglerad på torsdag...

Vi skall höras på torsdag och se hur vi går vidare. Ev har jag nu en äggblåsa som kommer störa behandlingen och den måste i så fall punkteras... Antar att det blir som ett ägguttag? Ser jag inte fram emot direkt, men vad gör man?

Om jag fick välja skulle jag i lugn och ro vilja använda Synarelan 1-2 veckor till och skjuta på donationen, men det kommer ju inte funka då det är två till som kommer lida av det...

Håll tummarna för att jag nästan är nedreglerad och slipper punktering. Att jag hinner ner helt innan det är försent att börja med östrogenet.

Jag håller mina tummar för er! Vad spännande! Det är nog bra att ta någon dag ledigt efteråt om man kan. Det tänker jag också göra. Dagen efter tänker jag vara ledig.

Högkostnadsskyddet höjdes 1/1, men de som börjat en period 2011 låg kvar att komma upp i 1800 kr för frikort.
  • Jenkis

Fruhn skrev 2012-10-03 16:59:04 följande:
    Hemma efter insättning, allt har gått bra. Vår donator gav "bara" 4 ägg, men dom verkar bra, alla 4 blev befruktade. De har satt in ett som var en fullpoängare, fryser in en till fullpoängare sen är det två som också ser jättebra ut men som de odlar i ett par dagar till och sen ser om de kan frysas in, så vi får veta nästa vecka hur många som hamnar i frysen. Men nu ruvar jag på ett guldägg :)
    Känns konstigt hur snabbt det gick med tanke på den långa väntan fram till idag.

Sharika: hoppas det går bra för er idag och på fredag!
    Jenkis: hoppas det löser sig för er!!
    Helt otroligt att alla blev befrukade! Hur kändes insättningen? Kul att de verkar vara så "fina" ägg. Spännande nästa vecka dådå.
    lyckligtlottad1234 skrev 2012-10-03 17:30:20 följande:
    Nu har vi påbörjat behandlingen. Mitt nästa steg är att den 12 oktober besöka läkare i sverige och mäta om min slemhinna växt sig tillräckligt tjock för insättning! Skönt att vara igång! Nu hoppas jag på en superdonator till oss. :)
    Ja, en superdonator till dig! Skönt att komma igång antar jag.

Sharika!
    Tack för tummarna (och ni andras också)! Hoppas du får en hög med fint befruktade ägg. Fick ni 11 stycken för er själva? Det måste ju bara gå vägen nu

Ja ni... Jag har försökt söka lite på nätet om det där med stimulerad av Synarela. Hittade inget först, men när jag sökte på ej nedreglerad fick jag en hel del träffar. Tydligen inte helt ovanligt bland dem som gör IVF och framförallt dem som börjar spraya dag 1 eller 2 som jag... En del har fått tagit ÄL-spruta, någon har fått gått över till injektion Suprefact och några har som sagt fått punktera sina äggblåsor. För min del är det försent med en ägglossningssputa gissar jag och det skulle inte förvåna mig om injektionen tar för lång tid att gå ur kroppen, så säkert återstår nog bara punktering.

Det roliga är att det "gnälls" en del i trådarna över att det tar lite extra tid för dem som gör IVF, att de inte kommer vidare så snabbt som de vill när det blir såhär. Jag skulle mer än gärna vänta ut min kropp och göra donationen några veckor senare, men för oss äggdonationstjejer funkar ju inte det. Det är ju bara att akut försöka göra vad man kan så att man får vara med på donoationståget... Hade ju varit nice om sambon hade kunnat befruktat när donatorn plockas så får vi göra frysförsök när min kropp är redo. Då skulle vi ju vara med på tåget ändå kan man ju säga, men det funkar nog inte så... Dessutom vill vi väl göra färskförsök i första hand.

Jag får väl visualisera ett VUL i morgon utan störande äggblåsor helt enkelt

Håller mina tummar för er alla!
  • Jenkis
    lillamillan skrev 2012-10-04 17:22:43 följande:
    Måste fråga....håller på med äggdonation i Huddinge. Min syster är donator och vi håller nu på med själva stimuleringen.

Jag skulle först spraya nässpray synarela tills jag blev nedreglerad, sen börja med tablett progynon 2mg 3 tabletter dagligen. Ni som har haft samma behandling skulle ni oxå sluta helt med nässprayen efter några dagar? Känns så konstigt att sluta med den innan det är dax bara. Sen efter Et ska vi givetvis oxå ta progresteron vag. 
    Ja, man brukar sluta med den när man börjar med östrogenet (progynon), men det kan säkert finnas undantag. Det vanligaste är att man slutar med sprayen när man börjar med tabletterna.
  • Jenkis
    Nahoj23 skrev 2012-10-04 15:55:08 följande:
    Hej

Behöver rådfråga er här inne.
    SU har hört av sig om att starta igen med insättnnig i v 47 vilket innebär hormoner från v 43. Donatorn har inte samma ögonfärg som oss vilket i sammanhanget inte spelar oss så stor roll men ändå.
    Det som jag känner är jobbigt är att jag vet inte om jag orkar sätt igång igen så snart.

Just nu tokblöder jag och har gjort i fyra dagar. Spraya igen om 2,5 vecka känns i dagsläget inte så lockande.
    Jag vet varken om psyke eller själ orkar med en omgång till innan jul.

Hur hade ni gjort?
    Känner att jag skulle vilja ha era tankar i detta.

Kramar til er alla
    Det är bara du som vet vad som kommer bli bäst för dig innerst inne. Du har ju "kört hårt" det här året och din magskänsla säger ju att du kanske inte riktigt orkar. Medicinerna har ju en tendens att "slå hårdare" biverkningsmässigt när man inte är i form, så risken för att det blir jobbigt är ju stor. Vad gör någon månad hit eller dit när man har väntat i flera år redan?

Unna kropp och själ lite vila och återkom med bättre krafter efter jul kanske inte är så dumt? Känn efter vad din kropp vill, inte vad din hjärna vill
  • Jenkis
    Jenkis skrev 2012-10-03 19:32:52 följande:
    Jag får väl visualisera ett VUL i morgon utan störande äggblåsor helt enkelt
    VUL igår och jag är inte nedreglerad... Treskiktsslemhinna i livmodern och en stor äggblåsa på vänster äggstock.

Kändes i förrgår sen kväll som att mensen (Synrelablödningen) skulle sätta igång, så jag hade hoppet att mensen skulle komma igår morse. Jag blev glad när jag på morgonen hade jag fruktansvärd mensvärk och var helt övertygad om att allt var klappat och klart. Tror ni mensen dök upp? NEJ! Har aldrig haft sån mensvärk utan att mensen kommit igång. Inte ens en brun flytning har jag fått. Hur är det möjligt? Fortfarande ont i bröstvårtorna. Lite mindre nu än förut men helt klart tydligt ont. Det har jag haft nu i 8-9 dagar.

Mina UL-bilder blev faxade till Uppsala (gjorde VUL på mitt hemsjukhus) och jag blev uppringd väldigt snabbt och tänkte "nu är det dags att åka till Uppsala för att punktera", men det enda jag fick höra var att jag skall börja spraya tre gånger om dagen i stället för två och ringa när jag får mens. Jaha?! Skönt att inte få höra en deadline, samtidigt undrar jag ju om jag fortfarande är aktuell för att få ta emot?

Har gått upp 2 kilo i vikt på två veckor. Kan inte ha mina jeans längre. Cyklar 9 km varje dag till jobbet + tränar annat + äter en bra kost. Trodde inte det skulle hända mig Men svaret visade sig på VUL igår. Jag har vätska i buken. Skönt då är jag inte så fet då även om jag kanske har gått upp lite i fett med eftersom Synarelan gör mig hungrig...
  • Jenkis
    Sharika skrev 2012-10-05 17:16:31 följande:
    Hej på er! 
    Nu har vi fått tillbaka ett jättefint litet ägg och hela 6 (av 11) överlevde, blev befruktade och delade sej fint och ligger nu i frysen!  
    Så nu är det bara till att vänta! Lättare sagt än gjort ;)
    Vad kul!!!

Skönt att ha ett litet lager i frysen också...

Förstår att väntan är jobbig. Det sägs vara den värsta perioden av en behandling. Jag är ju inte där ännu, så jag vet inte.

Hur kändes insättningen?

Jag har äntligen fått en blödning, så nu kan vi gå vidare
  • Jenkis
    Fruhn! Stort grattis! Vad kul att du testade positivt! Som du skriver, försök att njuta och vara glad i nuet. För just nu är du gravid och är du inte det om några veckor är det något du får ta då. Varför fundera på det nu?

Sharika! Ge inte upp hoppet! Även om du inte kan tänka positivt, försök tänk neutralt åtminstone Finns det något annat du kan "gräva" ner dig i så länge medan du väntar?

Lyckligtlottad! Den som väntar på något gott...

Nahoj! Hoppas du får en skön och vilsamt slut på året där du kan samla kraft.

För tillfället knaprar jag Progynon 4 mg per dag. Skall upp i 6 mg på tisdag. Min viktuppgång var endast vätska visade det sig, så jag fick några dagar när jag kände mig som vanligt, men nu tycker jag att jag är mer svullen igen. Det är väl bara att vänja sig, för tjocka vill vi ju alla bli
  • Jenkis

om jag inte missat något inlägg så verkar det gått framåt för er alla här! Jag hoppas att det gör det för mig med. Efter en del väntan på att donatorn skall bli redo hoppas vi nu att jag inte skall blöda ut min slemhinna...

om det blir ett lyckat äggplock + befruktning får jag tillbaka på dag 22 med östrogen. har i två dagar nu känt som att mensen är på gång och hoppas att det bara är biv av östrogenet. man kan ju alltid hoppas  

Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012