• Jenkis

Äggdonation höst/vinter 2012

Fruhn skrev 2013-03-04 13:08:56 följande:
    Hej! Jag hoppas att det går bra för er i tråden. Håller tummarna för er alla.
    Vi var idag på ultraljud för att mäta notch. I och med att det är högre risk för havandeskapsförgiftning vid ÄD så fick vi göra detta ultraljud. De mäter blodflödet mellan mig och barnet. Allt såg bra ut (puh!) De kan ju forfarande inte utesluta risken för havandeskapsförgiftning framöver, men det känns ju verkligen som ett steg i rätt riktning. Är i v. 25 nu och barnet är ju så pass stort att det är lättare för oss med otränade ögon att kunna se det som läkaren pekar ut. Ja.. ok.. när de säger att "där är njurarna, och de ser bra ut" kan jag väl inte skryta med att jag såg någon större skillnad på nyansen grått och grått.. men de större kroppsdelarna är ju enklare att se nu. Sedan som bonus får man ju med sig fina bilder hem.

Nu ser vi fram emot våren och flera pluss i tråden!
    Vad kul Fruhn! Skönt att det såg bra ut.

Verkar inte hända så mycket här just nu. Jag väntar på upptining av vårt sista embryo. Sen är det slut med försöken på ett tag. Blir inget nytt innan sommaren.  
  • Jenkis
    Jenkis skrev 2013-03-04 18:09:20 följande:
    Vad kul Fruhn! Skönt att det såg bra ut.

Verkar inte hända så mycket här just nu. Jag väntar på upptining av vårt sista embryo. Sen är det slut med försöken på ett tag. Blir inget nytt innan sommaren.  
    Har läst lite bland trådarna på FL och kommit fram till att många får Fragmin/Trombyl, Kabiven och Prednisolon som gör behandling utomlands. Detta för att lugna immunförsvaret som av någon anledning ibland är lite för aggressivt eller har fastnat "i vinkelvolten". Jag vet även sedan tidigare att det inte är helt ovanligt med näringsbrist i dagen samhälle. Har inget med kalorier att göra (man kan vara fet och ha näringsbrist). För att göra en lång historia kort så har jag inte tillgång till dessa läkemedel och vet inte om jag skulle vilja sätta i mig dem heller. Däremot skall jag försöka göra vad jag kan naturligt.

Äter sedan tidigare Omega3, folsyra och vissa vitamin/mineraltillskott och till dessa har jag lagt till gurkmeja, mer D-vitamin, röda vindruvor och ingefära. Sedan har jag dragit ner på vetemjölet (äter bröd, men inte gjort på vete), margarin och raps/solrosolja. Man kan göra mycket mer med kosten som att ta bort allt rött kött o.s.v. men jag känner att jag måste dra gränsen någonstans...

Det jag äter mer av minskar inflammation i kroppen/dämpar immunförsvaret (på ett positivt sätt) och det jag äter mindre av är sådant som skapar inflammatoriska processer i kroppen.

Detta är alltså tänkt att hjälpa ett embryo att inte stötas ut av kroppen och vilja fästa.

Om man inte vill laborera själv med kosten kan man köpa något som heter Inflavanoid Extra. Det är tabletter som innehåller sådant som dämpar inflammation i kroppen. Bl.a. gurkmeja, cayenne, ingefära.

Någon mer som laborerar med kosten/tillskott?    
  • Jenkis
    Jenkis skrev 2013-03-07 13:12:24 följande:
    Har läst lite bland trådarna på FL och kommit fram till att många får Fragmin/Trombyl, Kabiven och Prednisolon som gör behandling utomlands. Detta för att lugna immunförsvaret som av någon anledning ibland är lite för aggressivt eller har fastnat "i vinkelvolten". Jag vet även sedan tidigare att det inte är helt ovanligt med näringsbrist i dagen samhälle. Har inget med kalorier att göra (man kan vara fet och ha näringsbrist). För att göra en lång historia kort så har jag inte tillgång till dessa läkemedel och vet inte om jag skulle vilja sätta i mig dem heller. Däremot skall jag försöka göra vad jag kan naturligt.

Äter sedan tidigare Omega3, folsyra och vissa vitamin/mineraltillskott och till dessa har jag lagt till gurkmeja, mer D-vitamin, röda vindruvor och ingefära. Sedan har jag dragit ner på vetemjölet (äter bröd, men inte gjort på vete), margarin och raps/solrosolja. Man kan göra mycket mer med kosten som att ta bort allt rött kött o.s.v. men jag känner att jag måste dra gränsen någonstans...

Det jag äter mer av minskar inflammation i kroppen/dämpar immunförsvaret (på ett positivt sätt) och det jag äter mindre av är sådant som skapar inflammatoriska processer i kroppen.

Detta är alltså tänkt att hjälpa ett embryo att inte stötas ut av kroppen och vilja fästa.

Om man inte vill laborera själv med kosten kan man köpa något som heter Inflavanoid Extra. Det är tabletter som innehåller sådant som dämpar inflammation i kroppen. Bl.a. gurkmeja, cayenne, ingefära.

Någon mer som laborerar med kosten/tillskott?    
    En vänlig själ upplyste mig om att gurkmejan inte var så smart att ta när man ruvar... Ingefära kan man ta, men inte i höga doser.

Trodde inte att gurkmeja funkade på samma sätt som NSAID (typ Ipren), men det gör den! Alltså helt ok att ta för oss som behöver äggdonation INNAN återföringen. Däremot skall man inte ta den om man vill bli spontant gravid eller gör IVF eftersom den stör ägglossningen.
  • Jenkis

Nehe... Jag tror bestämt inte vårt sista embryo från frysen funkade det heller.

Igår hade jag en jäkligt dag stressmässigt på jobbet. Fick ont i nedre delen av magen som jag ALLTID får när jag stressar och är nära mens. Blev nedstämd eftersom det symptomet under 10 års tid hittills bara betytt en sak... Inte gravid. Dessutom känner jag igen stressen. Stressar alltid upp mig lättare dagarna före mens. Så i morse när Lutinustaven blev röd av blod blev jag bara under någon sekund förvånad. Kollade hur vårt förra försök var ang blodfärg på staven och mycket riktigt på exakt samma dag fick jag färgad flytning på staven. Som sedan höll i sig till och från till mitt negativa test... Den här gången är det dessutom riktigt blod, så mina förhoppningar är ju typ obefintliga.

Tror jag skall testa inom de närmaste dagarna. Känns väldigt onödigt att vänta till ordinarie testdag.

Just nu har jag lust att kasta allt som har med graviditet/barn/försök/mediciner/nästa steg åt skogen! Blir så himla less, trots att jag vet att det ÄR svårt att bli gravid... För tillfället vill jag bara lägga ner hela skiten, deppa ihop fullständigt och bearbeta att jag inte kan få/ska ha egna barn, för att sedan gå vidare. På sätt och vis vore det lättare. Att liksom bestämma att nu får det vara nog! Då vet jag alla fall vad jag har att rätta mig efter. Men ack så sorgligt och säkert en lång process det med...

Hoppas det går bättre för er andra...

• Jenkis
    Fruhn skrev 2013-03-26 07:33:48 följande:
    Jenkis: tråkigt att höra, förstår att det känns jättetungt. Om det nu är så att det inte fungerat den här gången så får ni ta tid på er att återhämta er och fundera över hur ni vill/orkar göra framöver. Håller dock tummarna ett tag till.

Tack Fruhn!

Dock är jag svårt chockad efter 10 års försök bakom mig med ett MF som enda positiva resultat (för sju år sedan) har jag lyckats få ett plus! Mycket svårt att förstå. Vårt sista frysembryo var det tydligen krut i ändå... Trots återkommande mensvärk och blödningen igår (bättre idag som tur är...) skall jag försöka vara i nuet under kvällen.

Symptom än så länge är mensvärk och ömma bröstvårtor. Precis samma ömhet jag kan få vid ÄL, fast värre. Det kliar, sticker i själva brösten dessutom. Började känna av brösten så smått i torsdags kväll. Då hade det gått sju dagar efter återföringen.

Jag har ju dock haft alla symtom man kan ha utan att vara gravid tidigare, så jag har verkligen försökt att bortse från ovanstående och tänkt att jag återigen är skengravid...
  • Jenkis
    Fruhn skrev 2013-03-26 20:37:26 följande:
    Grattis!! Jag blödde också i början, kom lite då och då. Jag fick gå och ta blodprover för att se att nivåerna steg som de skulle, sen fick vi även ett tidigt vul, antagligen delvis då jag haft utomkvädes tidigare. Men allt gick ju bra och nu är jag i vecka 28 med nytagna ul-bilder från en tillväxtkoll idag. Så självklart håller vi tummarna för att de blödningar du har försvinner och att allt går som det ska! Återigen grattis!!
    Tack! Jag är i valet och kvalet om jag skall ringa kliniken och berätta eller om jag skall vänta till efter påsk. Vårt testdatum är egentligen på måndag... Tänkte testa om på måndag så att jag inte ringer dem i onödan... (Jo, jag vet att man få positiva graviditetstest ett par veckor efter tidiga mf) Men jag tänkte att om testet är svagare på måndag så kanske man på så sätt kan märka att det gått åt fel håll?

Pluset var inga problem att läsa igår. Båda strecken var lika starka i pluset (Clearblue)  och förmodligen kom det ganska på en gång. Jag kissade klart och torkade mig och när jag kollade testet fanns det redan där.

Kliniken gör VUL i vecka sju, så tidigare än så kan de väl ändå inte konstatera om det finns hjärtaktivitet? Bara att vänta helt enkelt...   
  • Jenkis

Har ringt kliniken nu. Fick de svar jag trodde jag skulle få. Typ vi kan inte säga något förrän vi gjort VUL (såklart). Det roliga var att hon frågade vad jag hade för symptom och när jag sa att jag bara känner av brösten tyckte hon att det beror på medicinen och om jag inte var trött så kanske det var ett missfall. Man vet ju inte om man skall skratta eller gråta... Vilket svar! En jäkla tur att jag smält detta besked ett par dagar själv och faktiskt är mer positiv än negativ i mig själv. Nej, så länge jag inte tokblöder anser jag mig vara gravid. Så det så!

De symptom jag har i mina bröst beror inte på någon medicin anser jag. Jag som har haft alla symptom man kan ha som skengravid borde ha känt såhär i brösten tidigare i så fall.  

• Jenkis
    Fruhn skrev 2013-03-28 12:09:18 följande:
    När jag testade positivt hade jag svårt att tro på resultatet, köpte då clearblue digitala och tog ett test i veckan. Då kunde jag se att nivåerna ökade i och med att det står 1-2 veckor, 2-3 veckor och sedan 3+. Men det kanske stressar dig mer? Tummarna hålles tills vi vet mer. Glad påsk!

Har funderat på det. Vi hade ett vanligt cb kvar (köpte 2-pack) så vi gjorde det andra för en stund sedan. Hade hållt mig lika länge och samma tid på dygnet som förra gången. Eftersom jag sparat test nr 1 kunde jag jämföra. Testet i morse visar ännu mer färg. Framförallt det lodräta strecket. Jag tolkar det som att hormonet gått upp eftersom det är lika starkt som i kontrollrutan.

Igår hade jag varken mensvärk eller färgade flytningar, så den lilla cellklumpen kanske är nöjd med sin placering Jag försöker vara positiv. Det vinner jag på och mår bättre av.
  • Jenkis
    myran skrev 2013-03-29 19:11:16 följande:
    Jenkis: Heja heja, åh vad jag hoppas på att det ska gå bra! Tror klinikens svar beror på att de inte vill ge falska förhoppningar, men lite okänsligt att inte ge ett lite mer tvetydigt svar... Tänk positivt, ett plus är ett plus!

Jo, jag förstod det med. Men som jag skrivit tidigare (tror jag) var det inte en av de bm som jag brukar prata med som svarade. Kan ju också ha med saken att göra. Hon var ju inte insatt i just min journal. Nåväl. Nu är det bara att se framåt dag för dag.
Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012