• lovegivespower

Går du in med skor på hemma hos folk?

Ja som rubriken lyder...

Går du in med skor hos folk? Det verkar hända då jag stött på det två gånger under sommaren..Jag tycker det är HEMSKT! Skulle aldrig göra det hos någon annan. Inte hemma hos mig själv heller!! Gör ni det?

Ha en fortsatt trevlig sommar!!! Solig

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Går du in med skor på hemma hos folk?
  • HäckHäxan
    lovegivespower skrev 2012-07-23 13:00:28 följande:
    Men usch hehe! varför tar du inte bara bort blodet direkt i stället hehe!?
    För jag inte går efter hunden 24 timmar om dygnet med skurmoppen såklart. Sen vette tusan om jag har lust att vara hemma varje dag i drygt tre veckor och torka blod och inte komma ut för jag måste torka varje liten droppe som kan hamna på golvet, riktigt så roligt är det inte.

Så även om jag skurar varje dag, så hinner det fortfarande bli några droppar under natten eller medan man varit och handlat osv, vilket ju är skälet till att jag säger åt folk att behålla skorna på om de dyker in på morran eller följer med hem osv, är det skit konstigt så får jag väl vara konstig då.

Kan ju tillägga att hunden enbart vistas i hall och kök då, möjligen tar hon en tur in till toaletten om dörren är öppen. Men här har vi inga djur i sovrum och hunden är ytterst sällan i vardags rummet, enbart om jag är hemma och själv i vardagsrummet, aldrig annars.

Men ja alla former av mens/löpblod är usch, *äckligt*
    Knulla är absolut inte att tänka på!
  • Eber

I Kroatien gör man det! Så hemma på somrarna när man springer in å ut gör jag det:) men inte hemma hos andra i Sverige ;) (bara mamma å pappa då) :)

• HäckHäxan
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 13:39:22 följande:
    Uj jag inser ju nu att jag uttryckte mig väldigt klumpigt.

När jag var liten och hälsade på hos folk ifrån de orter nämnda så behöll man alltid skorna på och då handlar det om fina skor. Kom man på vintern så hade man med sig inneskor. Som vi gör på fest. För på fest har ju ALLA skorna på sig inomhus, eller hur? Jag hade skolkamrater som t o m hade med sig påsar med innerskor till skolan.

Jag menade inte att det är en klassbarriär idag, men ändå kanske lite.
    Barn/unga sparkar oftast av sig skorna men de vuxna vill gärna behålla dem på.
    Intressant, för jag är uppvuxen i en förort i göteborg, knappast känd för någon nämnvärd klass, vi behöll alltid finskor eller hade med finskor till fest, vuxna som barn. Jag har alltid inneskor, går alltid i tofflor hemma, kan ibland ta med dom till andra och absolut om jag är barfota. Beror såklart lite på vart jag skall osv.

Min släkt är en arbetarfamilj, du vet slaktare, styckare och fabriksarbetare typ, men vi har alltid gjort så. Hade inneskor i skolan också, dock inte högstadiet, för där gick alla med skitna skor och det skulle bara förstört mina inneskor/ tofflor då.
  • Khaleesi
    HäxanSurtant skrev 2012-07-23 15:06:57 följande:
    Intressant, för jag är uppvuxen i en förort i göteborg, knappast känd för någon nämnvärd klass, vi behöll alltid finskor eller hade med finskor till fest, vuxna som barn. Jag har alltid inneskor, går alltid i tofflor hemma, kan ibland ta med dom till andra och absolut om jag är barfota. Beror såklart lite på vart jag skall osv.

Min släkt är en arbetarfamilj, du vet slaktare, styckare och fabriksarbetare typ, men vi har alltid gjort så. Hade inneskor i skolan också, dock inte högstadiet, för där gick alla med skitna skor och det skulle bara förstört mina inneskor/ tofflor då.
    Folk från enklare familjer var ofta vana vid att det var kallt och dragigt på golvet, och behöll skorna på (eller använde inneskor) av den anledningen.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • HäckHäxan
    Khaleesi skrev 2012-07-23 15:09:54 följande:
    Folk från enklare familjer var ofta vana vid att det var kallt och dragigt på golvet, och behöll skorna på (eller använde inneskor) av den anledningen.
    Fast de är bara jag som använder inneskor. Däremot så har släkten alltid haft finskorna på in til folk eller haft med. Min mamma ogillar att köra bil med klackskor på.

Fast jag tror absolut du har rätt om drag på golven och sånt. Själv hatar jag sten sand, smulor och allt annat som man eventuellt kan på känna under fötterna, min lösning för att slippa dammsuga ihjäl mig eller ge fan i att hälsa på folk, är tofflor.
  • sextiotalist

Det beror på, är det torra rena skor och rent väder ute, så kan jag göra det.

• sextiotalist
    lovegivespower skrev 2012-07-23 13:40:35 följande:
    Nej vi har inte skor på oss inomhus på fest... ingen jag känner heller... dock har många äldre tanter med sig inneskor och byter till...kanske var så förr.

Oj, det var något nytt, jag har alltid med mig innerskor på vintern när jag är bortbjuden, det är normalt bland alla jag umgås med, oavsett bakgrund. Även de yngre jag känner har skor med sig vid fester.

Däremot måste jag erkänna att skorna brukar åka av framåt småtimmarna.

Jag har tom en speciell skoväska.

Min sambo går aldrig barfota inomhus, han har alltid ett par sandaler på sig.     
  • chokladochmaränger

Ska jag bara hämta något går jag in med skor, men frågar först såklart. Har oftast converse och det är så jävla jobbigt att knyta av och på varje gång Skrattande

• Trollsländan

Hos svärföräldrarna på landet har vi skorna på, det har de också ( inte på vintern men då är det inneskor eller sockor som gäller ), hos mormor har jag sandalerna på på sommaren men hos övriga tar jag av mig skorna.

Svar på tråden Går du in med skor på hemma hos folk?