• Anonym (Linslusen)

Linser till 9-åring

Mitt barn är nyss fyllda nio år. Hen har haft glasögon i drygt 3.5 år och det har fungerat ganska bra. Hen har alltid gillat sina glasögon väldigt mycket, kanske pga rätt ordentligt synfel (+4.25 om jag minns rätt). Men hen är ett barn och barn klättrar, springer, hoppar osv. Det har inneburit ett antal trasiga brillor på dessa år och idag lämnade jag in glasögonen för andra gången på 1 vecka (hämtade ut dom lagade i fredags).

Hur bra glasögonen än sitter åker dom av ibland och riskerar att gå sönder. Igen. Och igen!

Så vi funderar på linser, kan det fungera på ett sådant litet barn? Hen vet vad det är för något och tycker själv att det kan vara något att testa. Det kommer naturligtvis vara vi som föräldrar som måste övervaka i- och urtagning, hygien osv och instruera henom att om linsen åker ut i skolan får hen gå utan tills hen kommer hem och kan få hjälp att sätta i en ny.

Barnet i fråga håller inte på med någon sport i dagsläget men det kan tänkas att hen börjar på det i höst.

Är det vansinne? Dumt? Riskabelt? Andra tankar? 

Varken jag eller min man har glasögon så vi vet inte alls 

• Svar på tråden Linser till 9-åring
  • Ema86

svårt.

jag har inte glasögon, inte heller mitt barn. och jag har aldrig ens provat linser.

men vad tycker barnet själv?
    är lite osäker på om jag själv hade "vågat"stoppa in i ögat vid den åldern.

men jag tror att det är värt ett försök om barnet själv vill         

• Anonym (X)

Jag tycker ni ska vänta. Linser kan i ovanliga fall ge skador på hornhinnan och jag tycker att en 9-åring är för liten för att ta ett informerat beslut.

• Anonym (Linslusen)
    Ema86 skrev 2012-07-23 20:51:05 följande:
    svårt.

jag har inte glasögon, inte heller mitt barn. och jag har aldrig ens provat linser.

men vad tycker barnet själv?
    är lite osäker på om jag själv hade "vågat"stoppa in i ögat vid den åldern.

men jag tror att det är värt ett försök om barnet själv vill         
    Jag frågade tidigare idag om hen visste vad linser var och det visste hen. Frågade om det var något hen ville testa och då fick jag först berätta lite hur det fungerade, om det gör ont osv och efter information var hen intresserad och ville prova
  • Anonym (Linslusen)
    Anonym (X) skrev 2012-07-23 20:52:51 följande:
    Jag tycker ni ska vänta. Linser kan i ovanliga fall ge skador på hornhinnan och jag tycker att en 9-åring är för liten för att ta ett informerat beslut.
    Detta är jag naturligtvis oroad av och det är något vi måste prata med optikern om innan beslut tas. Jag inbillar mig att om man sköter hygienen så är dagens linser säkra och bra? Om man inte tillåter att barnet sover med dom, verkligen byter så ofta som man ska osv

Som barnet flyger runt och har sönder glasögon undrar jag ibland om det bara är en tidsfråga innan hen får glasen krossade i ögonen eller något annat hemskt.
  • ramsylina

Jag tycker 9 år låter för ungt. Har själv glasögon men är inte utbildad optiker eller så, så jag går bara på känsla när jag tycker det. Har själv aldrig prövat linser för jag tycker det är läskigt, det är inte så kul att stoppa in saker i ögat...  Det är lätt att skada ögat och svårare att sätta in linser på någon annan, eftersom bara barnet kan veta hur det faktiskt känns. Men ett tips är väl att prata med optikern ni går till för att få nya glasögon och fråga den personen om hur man ser på åldern och linser. Tänker mig tex att barns ögon är mindre än vuxnas och då är det inte säkert att det överhuvudtaget finns linser som är anpassade för så unga ögon.

• Whitetrash86

Det finns egentligen ingen specifik åldersgräns när ett barn kan börja använda kontaktlinser. Två bra grundregler är att ditt barn själv önskar att prova kontaktlinser och att du anser att ditt barn kan ta ansvar för hanteringen av linserna själv. Svarar du sedan JA på merparten av påståendena nedan så kan kontaktlinser vara ett bra komplement till glasögon för ditt barn.

Ditt barn klarar av:

Att vara ansvarstagande och göra det ni kommit överens om. Att komma i tid. Att sköta sin tandborstning själv.

Att vara noggrann med sin hygien.

Ta hjälp av din optiker

När ni väl har bestämt er för att skaffa kontaktlinser så gör din optiker en syn- och ögonhälsoundersökning. Då kontrolleras syn, hornhinnans form och ögats tillstånd för att se till så att det inte finns något hinder för att använda kontaktlinser. Det är viktigt att tänka på att då linserna sitter närmare hornhinnan än glasögonen gör så kan man inte använda sitt barns glasögonrecept när man skall beställa kontaktlinser.

Din optiker ser också till så att du och ditt barn får en ordentlig genomgång om hur man hanterar kontaktlinserna. Hur de sätts in, hur de tas ut, förvaring och hur man sköter dem.

Det rekommenderas att man väljer edagslinser till barn och ungdomar. Då slipper man ett steg i hanteringen och de är bara att slänga efter en dags användning. Ditt barn bör också alltid ha ett par glasögon som komplement för att använda som avlastning på kvällar och helger eller när en tuff förkylning gör det svårt att ha linserna i.

För aktiva barn och ungdomar är kontaktlinser ett mycket bra komplement till glasögon. Linserna ger ökad frihet när man sportar. Dessutom slipper man störas av smuts eller imma som hindrar synen under sportutförandet.

• kimi90

Man ska inte helst använda linser iallafall innan man är 14 för det kan skada ögonen och sen är det jobbigt med sätta in Linser och så. Jag fick själv mina första linser när jag va 15 efter mkt tjat oss optikern men det va svårt att lära sig att peta sig själv i ögat och sen är det viktigt med hygienen och vätskor så mkt att hålla reda på. Och du får ej ha linser när man är förskyld helst och man får bada lungt så man inte får vatten i linserna eftersom det kan skapa bakterier.

• Anonym (assistent)

Hör med er optiker vad dem säger. Olika rekomendationer om ålder på barn.

Även om ni föräldrar sätter i och tar ur dem på barnet, måste ju hen kunna ta ur dem på rätt sätt, om hem måste av någon anledning.

Men har ni bara ett par glasögon? Hem kan ju behöva vara utan dem i flera dagar om dem måste lagas. Måste vara jättejobbigt. Och även om hen får börja med Linder, så bör det finnas ett par glasögon som hem kan,ha, vid ex. förkylning eller ögoninfektioner.

Jag skulle nog avvaktat några år till, hellre satsat på ett extra par glasögon.

• Jessa N

Hejsan!
    Det här är en vanlig fundering bland föräldrar till barn som haft glasögon ett tag. Regeln brukar vara (förutom att barnet måste ha fyllt 8 år) att barnet måste klara av hanteringen själv. Linserna ska kunna sättas in och, framförallt, plockas ur själv! Om en lins börjar skava eller krångla i skolan måste barnet själv kunna hantera situationen.
    Om barnet är redo för det avgör du som förälder bäst!

Hos optikern kommer barnet få en linsträning. Dvs lära sig sätta i och plocka ur linserna samt ev. rengöring (endagslinser är att rekommendera för att göra allt så enkelt som möjligt)
    Du som förälder har givetvis det yttersta ansvaret men barnet måste kunna fixa det själv!

En linskontroll ska göras minst en gång om året! Dels för att se att styrkorna stämmer men främst för att se så att linserna inte påverkar ögonen. Går man på regelbundna kontroller och hanterar sina linser som man fått instruktioner om så är det inget problem alls med linser!

Lycka till!!

Svar på tråden Linser till 9-åring