• Anonym (Linslusen)

Linser till 9-åring

Mitt barn är nyss fyllda nio år. Hen har haft glasögon i drygt 3.5 år och det har fungerat ganska bra. Hen har alltid gillat sina glasögon väldigt mycket, kanske pga rätt ordentligt synfel (+4.25 om jag minns rätt). Men hen är ett barn och barn klättrar, springer, hoppar osv. Det har inneburit ett antal trasiga brillor på dessa år och idag lämnade jag in glasögonen för andra gången på 1 vecka (hämtade ut dom lagade i fredags).

Hur bra glasögonen än sitter åker dom av ibland och riskerar att gå sönder. Igen. Och igen!

Så vi funderar på linser, kan det fungera på ett sådant litet barn? Hen vet vad det är för något och tycker själv att det kan vara något att testa. Det kommer naturligtvis vara vi som föräldrar som måste övervaka i- och urtagning, hygien osv och instruera henom att om linsen åker ut i skolan får hen gå utan tills hen kommer hem och kan få hjälp att sätta i en ny.

Barnet i fråga håller inte på med någon sport i dagsläget men det kan tänkas att hen börjar på det i höst.

Är det vansinne? Dumt? Riskabelt? Andra tankar? 

Varken jag eller min man har glasögon så vi vet inte alls 

• Svar på tråden Linser till 9-åring
  • EvelinasSyster

Jag tror det beror HELT på barnet i fråga. Jag själv hade garanterat fixat att ha linser som 9-åring. Min syster... not so much!

Säger som flera andra, testa med endagarslinser och se hur hen klarar det. Jag började själv med linser som 13-åring. Så tacksam att det finns linser, annars hade jag inte kunnat spela fotboll (klart jag hade kunnat spela med glasögon men vågar inte gå in i närkamper osv på samma sätt då)!

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • EvelinasSyster

Och förresten, om det fungerar bra sen så skaffa silikonlinser! Mycket skonsammare för ögat. Mina ögon visade tecken på syrebrist när jag var 18, sedan fick jag silikonlinser och vips så mår mina ögon bra igen

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Dracarys
    EvelinasSyster skrev 2012-07-24 08:51:45 följande:
    Och förresten, om det fungerar bra sen så skaffa silikonlinser! Mycket skonsammare för ögat. Mina ögon visade tecken på syrebrist när jag var 18, sedan fick jag silikonlinser och vips så mår mina ögon bra igen
    Håller med. Min optiker sade att jag har cadillac-versionen av linser. De är dyrare, men samtidigt är de så jäkla bra att jag kan ha dem i 2 månader istället för 1, så det blir ändå billigare än de billiga märkena, plus att det är MYCKET säkrare för ögat. Slipper alla dessa problem med torrhet och syrekärl som växer sönder synen.

När det gäller linser, satsa på bästa kvalitet.

När det gäller linser hos barn, så skulle jag satsat på att kolla synen en gång i halvåret istället för bara en gång om året. Barns syn ändras ganska mycket och jag skulle definitivt vilja fånga upp tidiga varningstecken på att synen påverkas.
  • Anonym (Linslusen)
    Dracarys skrev 2012-07-24 09:34:10 följande:
    Håller med. Min optiker sade att jag har cadillac-versionen av linser. De är dyrare, men samtidigt är de så jäkla bra att jag kan ha dem i 2 månader istället för 1, så det blir ändå billigare än de billiga märkena, plus att det är MYCKET säkrare för ögat. Slipper alla dessa problem med torrhet och syrekärl som växer sönder synen.

När det gäller linser, satsa på bästa kvalitet.

När det gäller linser hos barn, så skulle jag satsat på att kolla synen en gång i halvåret istället för bara en gång om året. Barns syn ändras ganska mycket och jag skulle definitivt vilja fånga upp tidiga varningstecken på att synen påverkas.
    Vi har hittills inte snålat med glasögonen utan låtit barnet välja oavsett pris så kvalitet kommer absolut gå först!
  • Anonym (samma)

jag har samma funderingar. Har en 11åring som fick glasögon efter 4årskontrollen och han är gruvligt trött på dem! Varje gång vi ser reklam på tv för ögonoperation säger han att han ska göra det när han är stor.  Min son har ganska kraftiga brytningsfel och +6 i styrka. Jag har själv brytningsfel men inte alls så dålig syn men jag hade svårt att hitta linser som funkade. Jag var tvungen ha lite dyrare linser med tyngd i botten så de ligger stilla, pga brytningsfelet. Det lär han också behöva ha om det nu ens finns några linser som han kan ha. För mig var det så att de kunde inte nå 100% på linserna för mig så det slutade med att jag fortsatte med glasögon i stället.

Nu vet jag inte om sonen vill testa linser, han är lite tveksam och kanske är han inte mogen för att hålla ordning på dem så vi får se

• Dracarys
    Anonym (Linslusen) skrev 2012-07-24 10:08:04 följande:
    Vi har hittills inte snålat med glasögonen utan låtit barnet välja oavsett pris så kvalitet kommer absolut gå först!
    Problemet med billiga linser är att ögat kan få syrebrist, vilket får syrekärl att växa upp mot ytan. Detta kan försämra synen permanent. Problemet med billiga glas i glasögonen är mest att man får in reflexer eller får lite förvrängd bild. Man kan få ansträngningshuvudvärk. Inte alls samma bestående problematik som man kan få av linser. Linser kan faktiskt på allvar förstöra din syn. Låg kvalitet på glasögon är en mindre sak i sammanhanget.

Jag kan också tycka att det är lite underligt att låta en 9-åring välja bågar själv oavsett pris, när man vet att det finns en hög skaderisk. Då hade jag prioriterat en billig båge som satt så bra som möjligt och hade ett neutralt utseende. Funktion över stil i den åldern, särskilt om man har problem med att glasögonen går sönder av aktiviteter.
  • Anonym (Linslusen)
    Dracarys skrev 2012-07-24 10:23:18 följande:
    Problemet med billiga linser är att ögat kan få syrebrist, vilket får syrekärl att växa upp mot ytan. Detta kan försämra synen permanent. Problemet med billiga glas i glasögonen är mest att man får in reflexer eller får lite förvrängd bild. Man kan få ansträngningshuvudvärk. Inte alls samma bestående problematik som man kan få av linser. Linser kan faktiskt på allvar förstöra din syn. Låg kvalitet på glasögon är en mindre sak i sammanhanget.

Jag kan också tycka att det är lite underligt att låta en 9-åring välja bågar själv oavsett pris, när man vet att det finns en hög skaderisk. Då hade jag prioriterat en billig båge som satt så bra som möjligt och hade ett neutralt utseende. Funktion över stil i den åldern, särskilt om man har problem med att glasögonen går sönder av aktiviteter.
    Har du sett barnhörnan hos optikern? Det är ju inte direkt ett gäng känsliga bågar utan anpassade just för barn. Av de bågarna får vår nioåring välja fritt, varför skulle hen inte? Det är ju ändå hen och inte jag som ska gå med glasögonen varje dag.
  • Anonym

Man kan få syrebrist i ögat med alla linser tyvärr, spelar ingen roll vilken modell eller pris. Kärlinväxningar finns det ingen behandling för, annat än att hoppas att de går tillbaks lite av sig själv om ögonen får mer syre. Vad gäller silikonlinser fanns det senast jag kollade bara en sort som är endags-lins, och den var inte så bekväm på mig. Det värsta med silikonlinser annars är att det kan ge kraftigare allergireaktioner. Trots att jag är för linser och själv avskyr glasögon, tycker jag att du ts ska vara glad att ditt barn gillar glasögon och uppmuntra det. När jag var yngre trodde jag att allt prat om risker var nonsens som jag skrattade åt, men så är det verkligen inte.

• Anonym (Linslusen)

Nu har vi bokat en tid hos optikern så får vi se vad de tycker och så vill vi ha massor av information och tankar från honom.

Barnet i fråga ligger på och drev fram att boka tid nu. Hur det än blir kommer hen inte få ha linserna 24-7. Det blir kanske bara i skolan och byta om till glasögon direkt hen kommer hem eller bara linser hemma och på ev aktiviteter. Vi får se. Vi kommer inte byta ut glasögonen i alla fall. 

• Anonym (14)

Det handlar mycket om mognad precis som du skrev någonstans här i tråden. Jag fick linser när jag var 14 år och hade en optiker som var allt annat än stöttande. Hon gav mig en lins på fingret och helt utan spegel ville hon att jag skulle sätta in linsen. Jag klarade det inte och hon var så elak mot mig att jag till och med började gråta. Min mamma blev arg på henne och sade att när hon själv skulle skaffa linser i en annan stad så fick hon en stor spegel att träna vid. Detta tyckte inte denna optiker alls var nödvändigt utan ifrågasatte min mognad istället. Min mamma (som skaffade linser när hon var 45 år) beställde ändå linser och så fort vi fick hem dem gav mamma mig en spegel så jag kunde öva och direkt på första försöket gick det. Det handlade bara om att hitta ögat helt enkelt, men det fattade inte optikern.

Så ja, det handlar om mognad till viss del men också en person i sin närhet som kan hjälpa en. Men till en 9-åring kan det bli krångligt. Du kan ju prova men fungerar det inte så kan du vänta något år till. Men jag tror säkert det KAN gå för jag minns själv hur fokuserad och noga jag var med saker när jag själv var 9 år :)

Svar på tråden Linser till 9-åring