• Anonym (Linslusen)

Linser till 9-åring

Mitt barn är nyss fyllda nio år. Hen har haft glasögon i drygt 3.5 år och det har fungerat ganska bra. Hen har alltid gillat sina glasögon väldigt mycket, kanske pga rätt ordentligt synfel (+4.25 om jag minns rätt). Men hen är ett barn och barn klättrar, springer, hoppar osv. Det har inneburit ett antal trasiga brillor på dessa år och idag lämnade jag in glasögonen för andra gången på 1 vecka (hämtade ut dom lagade i fredags).

Hur bra glasögonen än sitter åker dom av ibland och riskerar att gå sönder. Igen. Och igen!

Så vi funderar på linser, kan det fungera på ett sådant litet barn? Hen vet vad det är för något och tycker själv att det kan vara något att testa. Det kommer naturligtvis vara vi som föräldrar som måste övervaka i- och urtagning, hygien osv och instruera henom att om linsen åker ut i skolan får hen gå utan tills hen kommer hem och kan få hjälp att sätta i en ny.

Barnet i fråga håller inte på med någon sport i dagsläget men det kan tänkas att hen börjar på det i höst.

Är det vansinne? Dumt? Riskabelt? Andra tankar? 

Varken jag eller min man har glasögon så vi vet inte alls 

• Svar på tråden Linser till 9-åring
  • Anonym (Linslusen)
    Anonym (14) skrev 2012-07-24 21:10:48 följande:
    Det handlar mycket om mognad precis som du skrev någonstans här i tråden. Jag fick linser när jag var 14 år och hade en optiker som var allt annat än stöttande. Hon gav mig en lins på fingret och helt utan spegel ville hon att jag skulle sätta in linsen. Jag klarade det inte och hon var så elak mot mig att jag till och med började gråta. Min mamma blev arg på henne och sade att när hon själv skulle skaffa linser i en annan stad så fick hon en stor spegel att träna vid. Detta tyckte inte denna optiker alls var nödvändigt utan ifrågasatte min mognad istället. Min mamma (som skaffade linser när hon var 45 år) beställde ändå linser och så fort vi fick hem dem gav mamma mig en spegel så jag kunde öva och direkt på första försöket gick det. Det handlade bara om att hitta ögat helt enkelt, men det fattade inte optikern.

Så ja, det handlar om mognad till viss del men också en person i sin närhet som kan hjälpa en. Men till en 9-åring kan det bli krångligt. Du kan ju prova men fungerar det inte så kan du vänta något år till. Men jag tror säkert det KAN gå för jag minns själv hur fokuserad och noga jag var med saker när jag själv var 9 år :)
    Usch vilken dum optiker :(

Angående det jag fetat: ja visst är det så att man har en sväng av pedantism där innan tonåringens lathet och slarver tar över
  • Caroline1988

Hej! Jag bara måste lägga mig i. Kan inte riktigt låta bli då jag är Legitimerad Optiker med kontaktlinsbehörighet och faktiskt vet vad jag pratar om. Visserligen verkar vissa av er ha bra koll å ha lyssnat när ni varit hos optikern,men för att fä allt rätt. Jag skulle tillpassa linser på en nio-åring om han/hon(varför skriva hen?)har mognaden inne för det. Det är upp till optikern ni väljer att gå till om den känner att det är ett fall som man kan testa linser på. Har själv haft en nioårig tjej en gång som skötte allt själv. Barnet måste kunna sköta linsskötseln själv med lote hjälp från föräldrarna,men sätta i och ta ut dem måste han/hon klara själv. Händer det nåt i skolan när barnet är ensamt å föräldrarna inte är närvarande måste barnet själv kunna ta ut dem. Precis som ni säger så är siliconhydrogel det bästa materialet som ger mest syregenomsläpp till ögat åndet man ska ha om man har linser mer än bara ibland. Och todigare har det bara funnits en sådan som endagslins men nu finns det fler. Endagslinser är dock sådär att börja med till ett barn då de är rätt myckdt sladdrigare än månadslinser och svårare att lära sig sätta in och ta ut.

• Caroline1988

Fortsätter lite. Gå bara till er optiker och fråga så får ni all denna info av honom/henne. Vi diskuterar alltid med föräldern och barnet hur man känner inför det och vad man förväntar sig samt hur man vill kunna använd linserna. Sedan talar optikern om vilken lins som är bäst för dig. Det är inget man själv behöver eller ska bestämma själv

• Caroline1988
    Dracarys skrev 2012-07-24 09:34:10 följande:
    Håller med. Min optiker sade att jag har cadillac-versionen av linser. De är dyrare, men samtidigt är de så jäkla bra att jag kan ha dem i 2 månader istället för 1, så det blir ändå billigare än de billiga märkena, plus att det är MYCKET säkrare för ögat. Slipper alla dessa problem med torrhet och syrekärl som växer sönder synen. När det gäller linser, satsa på bästa kvalitet. När det gäller linser hos barn, så skulle jag satsat på att kolla synen en gång i halvåret istället för bara en gång om året. Barns syn ändras ganska mycket och jag skulle definitivt vilja fånga upp tidiga varningstecken på att synen påverkas.

Du som skrivit det här inlägget bör tänka till lite eller gå tiölbaka tilm optikern och kolla en extra gång med optikern om det verkligen är så att du kan ha linserna i två månader för att det känns så bra . Det är nämligen så att det inte finns linser för två månader,hur bra de än känns. Vi talar alltid tydligt om att de är gjorda för att användas i en månad. Det spwlar ingen roll hur mycket du använder dem. En månad efter öppningsdagen SKA de slängas. Fortsätter du som du gör nu lär du få kärlinväxt som du pratar om. Det kommer nämligen av att du använder linserna för mycker och på fel sätt. Vad du menar med att de "växer sönder ögonen" förstår jag inte riktigt. Det som händer är att du får blodkärl som växer in i hornhinnan där de inte ska finnas pga att det inte finns tillräckligt med syre att ta av då linsen sitter ivägen. och inte släpper igenom tillräckligt mycket. Och barns recept är enligt lag giltiga 6månader så det MÅSTE förnyas så ofta.
  • Anonym (Linslusen)
    Caroline1988 skrev 2012-07-24 21:25:28 följande:
    Hej! Jag bara måste lägga mig i. Kan inte riktigt låta bli då jag är Legitimerad Optiker med kontaktlinsbehörighet och faktiskt vet vad jag pratar om. Visserligen verkar vissa av er ha bra koll å ha lyssnat när ni varit hos optikern,men för att fä allt rätt. Jag skulle tillpassa linser på en nio-åring om han/hon(varför skriva hen?)har mognaden inne för det. Det är upp till optikern ni väljer att gå till om den känner att det är ett fall som man kan testa linser på. Har själv haft en nioårig tjej en gång som skötte allt själv. Barnet måste kunna sköta linsskötseln själv med lote hjälp från föräldrarna,men sätta i och ta ut dem måste han/hon klara själv. Händer det nåt i skolan när barnet är ensamt å föräldrarna inte är närvarande måste barnet själv kunna ta ut dem. Precis som ni säger så är siliconhydrogel det bästa materialet som ger mest syregenomsläpp till ögat åndet man ska ha om man har linser mer än bara ibland. Och todigare har det bara funnits en sådan som endagslins men nu finns det fler. Endagslinser är dock sådär att börja med till ett barn då de är rätt myckdt sladdrigare än månadslinser och svårare att lära sig sätta in och ta ut.
    Jag har skrivit tio inlägg med x antal "hen" har jag därmed sparat in på en herrans massa hon/han och h*n. Eftersom du uppenbarligen förstår vad "hen" betyder förstår jag inte varför du känner dig manad att ifrågasätta det? Jag har inget intresse av att tala om könet på mitt barn då det har ungefär noll och ingenting med frågorna jag ställer i TS.

För övrigt tackar jag för dina svar som var fulla med relevanta tankar och bra info!
  • Caroline1988

Det var bara en fråga. Min undran är mera varför man måste reagera så starkt på en enkel fråga? Ja den är väldigt relevant då jag vet precis vad jag talar om. Tror inte att någon annan här har tre års universitetsutbildning inom optik. Eftersom det verkar vara rätt otacksamt att ge info i den här tråden(precis som till många andra linskunder som inte lyssnar) så drar jag mig ur detta. Konstiga och arga kommentarer kan jag leva utan Tänkte bara att jag som yrkesman borde säga min åsikt.

• Anonym (14)
    Caroline1988 skrev 2012-07-25 07:37:48 följande:
    Det var bara en fråga. Min undran är mera varför man måste reagera så starkt på en enkel fråga? Ja den är väldigt relevant då jag vet precis vad jag talar om. Tror inte att någon annan här har tre års universitetsutbildning inom optik. Eftersom det verkar vara rätt otacksamt att ge info i den här tråden(precis som till många andra linskunder som inte lyssnar) så drar jag mig ur detta. Konstiga och arga kommentarer kan jag leva utan Tänkte bara att jag som yrkesman borde säga min åsikt.

Nu tycker jag inte att du är rättvis. TS tackade dig för informationen som hon ansåg god och relevant, varför blir du sur och "drar dig ur" för ett välmenat tack från hennes sida? Det enda hon ifrågasatte var att du ens ansåg det nödvändigt att plötsligt prata om ordet hen vilket är högst irrelevant för denna tråd.
  • Anonym (Linslusen)
    Caroline1988 skrev 2012-07-25 07:37:48 följande:
    Nu läser du dåligt, jag tackade dig och jag menade det. Däremot har hendebatten inget med mitt barns ögon att göra.
    Anonym (14) skrev 2012-07-25 07:51:00 följande:
    Nu tycker jag inte att du är rättvis. TS tackade dig för informationen som hon ansåg god och relevant, varför blir du sur och "drar dig ur" för ett välmenat tack från hennes sida? Det enda hon ifrågasatte var att du ens ansåg det nödvändigt att plötsligt prata om ordet hen vilket är högst irrelevant för denna tråd.
    Precis så, tack!
  • MariaE

min son hade linser då... han spelar basket och körde med linser ganska mycket förut... nu är han 12 och lat och kör hellre utan. men han har inte så gravt synfel. tösen har vi provat linser på men hittade inte så små så dom passade hennes ögon. så det handlar om storlek, mognad och om dom kan få in linserna själv.

men testa skulle jag så klart göra. annars köper vi glasögon på spec savers och barnen har alltid två par. här är dom supertrevliga när det ska lagas och fixas till. 

• Anonym (:)

Jag började när jag var tolv, mina föräldrar behövde inte hjälpa mig ett dugg och det funkade super!:)

• Anonym (Linslusen)
    DetVackrasteSomFinns skrev 2012-08-02 23:14:15 följande:
    Hur har det gått TS? :)
    Hej! Tackar som frågar Jo det gick bra och optikern sa att åldern i sig inte var ett problem utan det var mer hur man tror barnet kommer kunna sköta det osv.  

Vi tar en ny koll om 6-12 månader så får vi se igen då!  
  • Tashie

Jag har haft glasögon sen jag var elva och min optiker har sagt att ett barn bör vara minst tretton för att ha linser.

Svar på tråden Linser till 9-åring