• Anonym (Linslusen)

Linser till 9-åring

Mitt barn är nyss fyllda nio år. Hen har haft glasögon i drygt 3.5 år och det har fungerat ganska bra. Hen har alltid gillat sina glasögon väldigt mycket, kanske pga rätt ordentligt synfel (+4.25 om jag minns rätt). Men hen är ett barn och barn klättrar, springer, hoppar osv. Det har inneburit ett antal trasiga brillor på dessa år och idag lämnade jag in glasögonen för andra gången på 1 vecka (hämtade ut dom lagade i fredags).

Hur bra glasögonen än sitter åker dom av ibland och riskerar att gå sönder. Igen. Och igen!

Så vi funderar på linser, kan det fungera på ett sådant litet barn? Hen vet vad det är för något och tycker själv att det kan vara något att testa. Det kommer naturligtvis vara vi som föräldrar som måste övervaka i- och urtagning, hygien osv och instruera henom att om linsen åker ut i skolan får hen gå utan tills hen kommer hem och kan få hjälp att sätta i en ny.

Barnet i fråga håller inte på med någon sport i dagsläget men det kan tänkas att hen börjar på det i höst.

Är det vansinne? Dumt? Riskabelt? Andra tankar? 

Varken jag eller min man har glasögon så vi vet inte alls 

• Svar på tråden Linser till 9-åring
  • Anonym (Linslusen)
    Anonym (assistent) skrev 2012-07-23 21:04:51 följande:
    Hör med er optiker vad dem säger. Olika rekomendationer om ålder på barn.
    Även om ni föräldrar sätter i och tar ur dem på barnet, måste ju hen kunna ta ur dem på rätt sätt, om hem måste av någon anledning.
    Men har ni bara ett par glasögon? Hem kan ju behöva vara utan dem i flera dagar om dem måste lagas. Måste vara jättejobbigt. Och även om hen får börja med Linder, så bör det finnas ett par glasögon som hem kan,ha, vid ex. förkylning eller ögoninfektioner.
    Jag skulle nog avvaktat några år till, hellre satsat på ett extra par glasögon.
    Optikern jag pratade med idag sa att det beror helt på mognad. "Vissa 30-åringar borde inte ha linser" som han sa.

Vi har 2 par glasögon så hen går aldrig utan och vi har inte för avsikt att skippa glasögonen helt. Optikern sa att man alltid ska ha ett par glasögon och dela tiden med linserna. Anledningen till att vi ens funderar på linser är för att slippa springa och laga glasögonen hela tiden. Det kostar bara 100 kr per gång under garantitiden men när den tiden gått ut drar det snabbt iväg. 

Men riskerar vi barnets syn kommer vi vänta. Pengar betyder inget, det kostar vad det kostar.
  • Anonym (Linslusen)
    Jessa N skrev 2012-07-23 21:09:36 följande:
    Hejsan!
    Det här är en vanlig fundering bland föräldrar till barn som haft glasögon ett tag. Regeln brukar vara (förutom att barnet måste ha fyllt 8 år) att barnet måste klara av hanteringen själv. Linserna ska kunna sättas in och, framförallt, plockas ur själv! Om en lins börjar skava eller krångla i skolan måste barnet själv kunna hantera situationen.
    Om barnet är redo för det avgör du som förälder bäst!

Hos optikern kommer barnet få en linsträning. Dvs lära sig sätta i och plocka ur linserna samt ev. rengöring (endagslinser är att rekommendera för att göra allt så enkelt som möjligt)
    Du som förälder har givetvis det yttersta ansvaret men barnet måste kunna fixa det själv!

En linskontroll ska göras minst en gång om året! Dels för att se att styrkorna stämmer men främst för att se så att linserna inte påverkar ögonen. Går man på regelbundna kontroller och hanterar sina linser som man fått instruktioner om så är det inget problem alls med linser!

Lycka till!!
    Gällande kontroll och synundersökning är det något man måste göra med glasögon också så det skiljer sig inte.

Barnet i fråga är inte speciellt noggrann i det stora hela men just när det kommer till den egna hygienen, mediciner, salvor osv är hen pedantisk. Jag tror inte hen skulle slarva i huvud taget. Men det kan ju ändra sig, kanske kan det vara en idé att vänja henom med linserna och rutinerna medan hen är noggrann och petig
  • Anonym (Linslusen)

Tack för alla tankar och input, det är mycket intressant att läsa era tankar för och emot!

• DetVackrasteSomFinns

Ni kanske kan prova ut endagslinser. Det är perfekt för barn.
    Visserligen kan jag tycka att 9 år låter lite väl tidigt men jag förstår problemet med glasögonen!
    Fick själv glasögon tidigt och det satte tyvärr stop för många aktiviteter.

Har man endagslinser kan man själv välja när man vill ha dom och behöver inte hålla på att tvätta och fixa med dom. Sätt i, ta ur och släng :)

• Anonym (Linslusen)
    DetVackrasteSomFinns skrev 2012-07-23 21:18:38 följande:
    Ni kanske kan prova ut endagslinser. Det är perfekt för barn.
    Visserligen kan jag tycka att 9 år låter lite väl tidigt men jag förstår problemet med glasögonen!
    Fick själv glasögon tidigt och det satte tyvärr stop för många aktiviteter.

Har man endagslinser kan man själv välja när man vill ha dom och behöver inte hålla på att tvätta och fixa med dom. Sätt i, ta ur och släng :)
    Jag håller egentligen med dig och trodde faktiskt att det var någon slags 16-årsgräns på linser.

Jag ska boka tid med optikern i morgon
  • Anonym (assistent)

Jag skulle också föredragit att mitt barn hade endagslinser, av hygieniska skäl. Månadslinserna är dock lite lättare att ta i och ur. ( något tjockare).

• solida

Jag började med linser när jag var 12, och då var det halvårslinser! Min syster var tio när hon först fick linser, då hon höll på.med gymnastik och det funkar inte riktigt med glasögon... Så visst borde det kunna fungera med en 9åring, om hen är bra på att ta ansvar.

• Atena

Min dotter fick linser på en på en nåder när hon var femton, det var på håret att de ansåg att det var lämpligt. Nio är alldeles för tidigt enligt min mening.

• Anonym

Jag skaffade linser när jag var 15, och har haft dem i princip varje dag sedan dess. Nu är jag 40 och måste tyvärr säga att ögonen faktiskt påverkats av linserna, trots att jag aldrig haft infektioner eller så. Jag har dragit på mig problem med mycket torrhet och allergi, och har kompisar som också använt linser länge och upplevt liknande. För mig är linser frihet och jag har aldrig tyckt om glasögon. Men om det varit mitt barn och det varit nöjd med glasögon hade jag helst väntat. Jag tror du skulle få det rådet om du frågar en ögonläkare. Ett alternativ är så klart att bara ha linser vid idrott, men "risken" är att barnet aldrig kommer att vilja ha glasögon sen eftersom synkvaliteten blir mycket bättre.

• Dracarys

Jag skaffade linser när jag var 21.

Jag var också ett aktivt barn, tränade till och med kampsport med glasögon, men jag hade inte sönder ett enda par. Det går och det behöver inte begränsa livet - men det kräver lite teknik.

Jag tror att ditt barn behöver lära sig hur man bär glasögon. =) Och så måste ni hitta en modell som sitter bra.

Jag tycker att 9 år är alldeles för ungt för linser. Det kräver väldigt god hygien och ett väldigt stort ansvarstagande. Jag skulle säga att 15 är miniåldern när man bör börja. Barnet måste klara av att hantera lins-situationer på egen hand, som att man får in skräp under linsen. Det kräver en del, att man ska klara av att stå och skölja sig i ögat med full kontroll.

Svar på tråden Linser till 9-åring