• Anonym

Hon "ammar" sin 8åring

Vet inte vart jag ska sätta tråden hoppas att den har hamnat rätt.
    Vi är hos mina svärföräldrar o staden mannens släkt bor i , vi har fått en son för 3 månader sen som dom inte har träffat.
    Svägerskan har en 9månaders som hon helt normalt fortfarande ammar .

När vi satt och ammade i vardagsrummet bara jag och hon samtidigt så kom hennes 8 åriga son in precis när hon var klar med sin bebis och skulle sätta henne i vagnen , 8 åringen kommer in för att klaga att det är varmt och frågar då plötsligt om han får smaka av bebisens mat .
    Jag tänkte för mig själv att han skojade eller menade i ett litet glas, men nej han fick smaka ifrån bröstet !
    Inte mycket men ändå !

Jag tyckte att det var ÄCKLIGT, när han gått ut igen för att dricka saft och äta bullar med dom andra som mormor dukat fram så märker nog svägerskan stämningen och säger - han brukar få smaka ibland, och drar upp blixtlåset på sin tröja och reser sig och går ut till dom andra ...

Han får även en flaska med välling varje kväll ...

Jag tog upp detta chockat med min man när vi var ute och gick och han sade typ bara "jaha" som om ingenting .

Överdriver jag som tycker att det är väldigt äckligt ?

• Svar på tråden Hon "ammar" sin 8åring
  • dinfina85

Underbar länk! Nej att suga på mammas bröst är för mig inte okey när man är 8 år. Vill han smaka så kan hen göra det på sked. Och att det tydligen är något som hen brukar få göra, gör inte saken bättre. Nej mina barn som är 8 och 9 kommer inte under några omständigheter få suga på mina bröst.

• Anonym

Kan man  prata ska man inte ammas PUNKT!

Fy fan, jag hade sexuella upplevelser med mina kompisar i den åldern. Och han suttar på sin morsas bröst. Vidrigt.

• Anonym (Mamma till 5)

Många här verkar tycka att "det är klart det är okej att smaka, (men från ett glas i så fall) barn eeee ju så nyfikna":

Då kan de få smaka på ett glas vin och en tablett, cigarett eller andra saker som inte är för barn bara för att de eeee så nyfikna?

Mjölken i brösten är för bebisen, för att denna ska få näring. Låter man då 8-åringen gå runt i blöja och åka barnvagn också, för att denne är "nyfiken" på bebisens liv? Barn blir ju vilda om de får göra vad de vill, sätt gränser för tusan.

Dålig förmåga att förmedla information och vara auktoritär hos föräldern.  

• Anonym

Tycker nog inte att man det är lämpligt att amma barn när långtidsminnet är utvecklat, detta barn kommer att komma ihåg att det ammades som skolbarn när det är 15, 25, 46 och 75 år.
    När barnet börjar utforska tjejer kommer det att ha minnesbilden av mammans bröst framför sig.

Märkligt att en 8-åring kan få för sig att vilja ammas för att det fått syskon, inget av mina barn och det är bara 2 år mellan varje har varit intresserade av att ammas när de fått syskon.

• Plutteli

Eftersom ett så stort barn generellt inte kan amma längre så tycker jag heller inte det är lämpligt att suga på bröstet. Smaka mjölk kan barnet göra ändå, det tar hen ingen skada av, men att suga på bröstet i den åldern blir för intimt. Upp till 5-6 år är det ok sen är det dags att avsluta om inte barnet slutat av sig själv och nyfikna barn kan smaka mjölk i kopp eller på sked.

• Plutteli
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2012-07-26 19:51:23 följande:
    Då kan de få smaka på ett glas vin och en tablett, cigarett eller andra saker som inte är för barn bara för att de eeee så nyfikna?
    Stor skillnad dock: Vin/Cigg/Medicin är sådant som är eller kan (madicinen) vara skadligt för barnet. Bröstmjölk är inte det minsta lilla skadligt, tvärt om väldigt nyttigt!
    Bröstmjölk är för barn upp till ungefär 6 års ålder, inte bara för bebisar! b
  • Plutteli
    Anonym (!??) skrev 2012-07-26 20:10:10 följande:
    6 år!?
    Ja, människans naturliga amningslängd är upp till ca 6 år. Väldigt genomsnittlig (tom lite låg) jämfört med andra däggdjur.
  • Anonym (Mamma till 5)
    Plutteli skrev 2012-07-26 20:13:58 följande:
    Ja, människans naturliga amningslängd är upp till ca 6 år. Väldigt genomsnittlig (tom lite låg) jämfört med andra däggdjur.
    Ja men hur gjorde de förr i tiden när de inte fanns preventivmedel och de föddes ett barn om året i hushållet, okej alla kanske inte överlevde men att ha 4-5st vid bröstet känns märkligt. 
    Och sen är det BS att det ska biologiskt ammas till 6 års ålder. Reflexen växer bort runt den tiden men ett barn som har tänder mår bättre av vanlig kost. Det är ju som att säga att bara för att man har reflexer ska de utnyttjas? Mycket märkligt. Man måste se psykologin i det hela, för barnets skull.
    Och nej mjölken är inte farlig för ett äldre barn, men den är heller inte till för det äldre barnet. 
  • Plutteli
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2012-07-26 20:27:35 följande:
    Ja men hur gjorde de förr i tiden när de inte fanns preventivmedel och de föddes ett barn om året i hushållet, okej alla kanske inte överlevde men att ha 4-5st vid bröstet känns märkligt. 
    Och sen är det BS att det ska biologiskt ammas till 6 års ålder. Reflexen växer bort runt den tiden men ett barn som har tänder mår bättre av vanlig kost. Det är ju som att säga att bara för att man har reflexer ska de utnyttjas? Mycket märkligt. Man måste se psykologin i det hela, för barnets skull.
    Och nej mjölken är inte farlig för ett äldre barn, men den är heller inte till för det äldre barnet. 
    Jodå, bröstmjölken är till även för det äldre barnet.
    Amningen fungerade som ett naturligt P-medel och gjorde att barnen inte skulle komma tätare än ungefär vartannat år och att amma 2 barn är ingen konst, de flesta barn slutar nämligen själv vid ungefär 3 års ålder så det var inte ofta äldre barn ammade när småsyskonen kom iaf. Vidare hade bröstmjölken en positiv effekt för barnens överlevnad då den hjälpte till att stävja infektioner i mage/tarm vilket annars kan ge diarré och det är som du nog vet farligt för små barn att ha. Bröstmjölk har dessutom en bra inverkan på tänder då den är kariesdödande.
    Bröstmjölken var ett bra KOMPLEMENT för barnen relativt högt upp i åldrarna, förr fanns ju inte purrér på burk som idag om man säger så, så det tog mycket mycket längre tid innan barnet kunde få i sig allt hen behövde från fast föda och då behövdes bröstmjölken.

Det psykologiska i det hela säger att amning för ett barn är närhet, trygghet och kärlek, det är något som får barnet lugn, det gör att det i barnets kropp utsöndras lugnande hormoner som ger ett allmänt välbefinnande vilket är positivt för psyket då det reducerar skadliga stresshormoner och ökar lyckohormoner.

Faktum är att bröstmjölk tom hade varit fördelaktigt för oss vuxna att dricka för att hjälpa tarmfloran. Jag skulle själv dock inte dricka det, jag tycker det smakar peck ;) 
  • ränderpåtvären

Det äckliga är att låta någon "känna av stämningen".

• Poison82

Jag hade nog kunnat låta min unge smaka oavsett ålder om den nu tvunget ville man fan inte låta barnet suga det från min tutte i den åldern. Min son är 2.5 om han får syskon om ett år t.ex och vill smaka så får inte ens han suga på bröstet, smaka javisst men inte direkt från bröstet

• Anonym (Mamma till 5)
    Plutteli skrev 2012-07-26 20:37:41 följande:
    Jodå, bröstmjölken är till även för det äldre barnet.
    Amningen fungerade som ett naturligt P-medel och gjorde att barnen inte skulle komma tätare än ungefär vartannat år och att amma 2 barn är ingen konst, de flesta barn slutar nämligen själv vid ungefär 3 års ålder så det var inte ofta äldre barn ammade när småsyskonen kom iaf. Vidare hade bröstmjölken en positiv effekt för barnens överlevnad då den hjälpte till att stävja infektioner i mage/tarm vilket annars kan ge diarré och det är som du nog vet farligt för små barn att ha. Bröstmjölk har dessutom en bra inverkan på tänder då den är kariesdödande.
    Bröstmjölken var ett bra KOMPLEMENT för barnen relativt högt upp i åldrarna, förr fanns ju inte purrér på burk som idag om man säger så, så det tog mycket mycket längre tid innan barnet kunde få i sig allt hen behövde från fast föda och då behövdes bröstmjölken.

Det psykologiska i det hela säger att amning för ett barn är närhet, trygghet och kärlek, det är något som får barnet lugn, det gör att det i barnets kropp utsöndras lugnande hormoner som ger ett allmänt välbefinnande vilket är positivt för psyket då det reducerar skadliga stresshormoner och ökar lyckohormoner.

Faktum är att bröstmjölk tom hade varit fördelaktigt för oss vuxna att dricka för att hjälpa tarmfloran. Jag skulle själv dock inte dricka det, jag tycker det smakar peck ;) 
    Åh herregud jag ger mig. Men jag fortsätter tycka det är vidrigt om det är okej. 

• alvisen

Jag tycker man ska få bestämma själv hur man vill göra i sin familj. :)

Let them have their world - we'll create our own.
  • Anonym (Lagen)

Är det ens lagligt att låte en unge suga på mammans bröst vid den åldern?

Tänk så frågar ungen någon annan mamma med bröst i skolan om han får suga på hennes, eftersom han brukar få göra det hemma...

tror skolan är ganska snabba på att ringa soc då, om dom inte tror att ungen ljuger såklart...

• Plutteli
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2012-07-26 21:06:05 följande:
    Åh herregud jag ger mig. Men jag fortsätter tycka det är vidrigt om det är okej. 
    Ptja, jag antar att du har vett att inte säga rakt ut till någon att du tycker det är vidrigt såvida du inte blir direkt tillfrågad så jag ser inte varför det skulle vara ett problem att du tycker så? Jag är emot åsiktsregistrering så för min del får du tycka vad du vill ;)
  • April barn

Jag skulle inte låta mina barn smaka från bröstet efter 4 år men kunde inte bry mig mindre om hur andra gör, det där med att barn som pratar inte ska ammas är ju så löjligt. Sonen började prata vid 10 mån och pratar obehindrat vid 1,5 år! Man ammar väl så länge man själv och barnet trivs med det!! Dessutom handlade detta om att smaka inte regelbunden amning, jag skulle ge på sked men om de vill göra såhär så får de väl göra det!!

• Doktor Lars

Jag tycker alla ser detta ur sexsynpunkt...

Hur länge man bör amma är väldigt enskilt

Det är uträknat en ca gräns som man brukar sätta till 6års ålder

Men jag ser inget fel i att amma tills barnet är 8år

för enligt mig är man ett barn när man är 8år och inget annat

Vad säger lagen?

Det var så löjligt att det finns ej ord att kommentera detta...

• Anonym (Blä)

6 månader är gränsen för mina barn, sen är det äckligt!!

Plutteli skrev 2012-07-26 20:13:58 följande:

• Anonym (Blä)

Men man har ju forhoppningsvis Inte bajssex med sina barn

[quote=65922654][quote-nick]Anonym skrev 2012-07-25 19:52:36

Ville gillar andra konstiga saker, så som bajssex, USCH!!

Men ni aknske tycker det också är .. "Jaha??"

Om ni nu inte har någon åsikt och tycker att man ska bry sig om sig själv så skriv inte här då. Ni lägger er ju i våra åsikter som bara den!![/quote]

Svar på tråden Hon "ammar" sin 8åring