• Anonym

Hon "ammar" sin 8åring

Vet inte vart jag ska sätta tråden hoppas att den har hamnat rätt.
    Vi är hos mina svärföräldrar o staden mannens släkt bor i , vi har fått en son för 3 månader sen som dom inte har träffat.
    Svägerskan har en 9månaders som hon helt normalt fortfarande ammar .

När vi satt och ammade i vardagsrummet bara jag och hon samtidigt så kom hennes 8 åriga son in precis när hon var klar med sin bebis och skulle sätta henne i vagnen , 8 åringen kommer in för att klaga att det är varmt och frågar då plötsligt om han får smaka av bebisens mat .
    Jag tänkte för mig själv att han skojade eller menade i ett litet glas, men nej han fick smaka ifrån bröstet !
    Inte mycket men ändå !

Jag tyckte att det var ÄCKLIGT, när han gått ut igen för att dricka saft och äta bullar med dom andra som mormor dukat fram så märker nog svägerskan stämningen och säger - han brukar få smaka ibland, och drar upp blixtlåset på sin tröja och reser sig och går ut till dom andra ...

Han får även en flaska med välling varje kväll ...

Jag tog upp detta chockat med min man när vi var ute och gick och han sade typ bara "jaha" som om ingenting .

Överdriver jag som tycker att det är väldigt äckligt ?

• Svar på tråden Hon "ammar" sin 8åring
  • Anonym (oj)
    viseversa skrev 2012-07-25 20:13:44 följande:
    Tycker inte du det är skillnad på en 8 åring och en 15,17,20 åring?? En 8 åring är ett nyfiket barn. och jo jag hade tyckt det vore väldigt konstigt om en 15 åring sög bröstmjölk från sin mamma. Tror man som barn själv känner när man är för stor. Och jag tror mamman själv känner när HON anser barnet för stort. 
    Diplomatiskt svar haha

Men vad anser du om en 10åring då? (Alltså bara 2 år äldre än denna 8åringen) Är det ok enbart enligt dig? 12 år? Ok eller inte? Jag menar, om både mamman och barnet inte tycker att barnet är för stort vid 10 resp 12 år, tycker DU fortfarande att det är ok och normalt då?
  • stickkontakt
    Anonym (oj) skrev 2012-07-25 20:18:35 följande:
    Diplomatiskt svar haha

Men vad anser du om en 10åring då? (Alltså bara 2 år äldre än denna 8åringen) Är det ok enbart enligt dig? 12 år? Ok eller inte? Jag menar, om både mamman och barnet inte tycker att barnet är för stort vid 10 resp 12 år, tycker DU fortfarande att det är ok och normalt då?
    Nånstans i den åldern, jag minns inte exakt när men mellan 8 och 10 kanske, så började jag plötsligt tycka at tdet var pinsamt att visa mig naken inför familjen. Ena dagen badade jag och gick utan att tänka på saken naken ut från badrummet, nästa gång jag badat kändes det helt fel. Jag minns det tydligt. Antagligen sker något liknande med de flesta barn. Helt plötsligt inser de vad saker betyder och börjar tänka på ett annat sätt. Exakt när det händer beror på barnet.

Sannolikheten att en 12-åring eller ens 10-åring vill smaka på bröstmjölk är väldigt liten, om vi talar om ett barn som utvecklas normalt. Jag tror inte det är någon risk att 8-åringen fortsätter suga på mammas tutte tills han blir vuxen. 
  • viseversa
    Diplomatiskt svar haha

Nu har jag inte barn i den åldern som VILL smaka på min bröstmjölk(om jag haft någon). Men ja dom hade nog fått smaka om dom velat. Dock hade nog gränsen för MIG gått vid 10 år. Sen hade dom fått smaka men i glas. Men det är ju MIN gräns. Om andra tycker det är okej med en 13 åring som smakar på bröstet så är det deras val och inget jag tänker speciellt mycket på=)
  • viseversa
    Diplomatiskt svar haha

Sen växer ju barnet upp också och nej jag tror inte en 12 åring VILL suga på mammas tutte. Känner en del 12 åringar nämligen. Så barnet känner väl själv också när han/hon är för stor. Uppenbarligen tycker inte 8 åringen och dennes mamma att det är något konstigt så varför haka upp sig på det då. Jag tror knappast han skulle komma och fråga samma sak om han var 14 år faktiskt. 
  • viseversa
    stickkontakt skrev 2012-07-25 20:40:30 följande:
    Nånstans i den åldern, jag minns inte exakt när men mellan 8 och 10 kanske, så började jag plötsligt tycka at tdet var pinsamt att visa mig naken inför familjen. Ena dagen badade jag och gick utan att tänka på saken naken ut från badrummet, nästa gång jag badat kändes det helt fel. Jag minns det tydligt. Antagligen sker något liknande med de flesta barn. Helt plötsligt inser de vad saker betyder och börjar tänka på ett annat sätt. Exakt när det händer beror på barnet.

Sannolikheten att en 12-åring eller ens 10-åring vill smaka på bröstmjölk är väldigt liten, om vi talar om ett barn som utvecklas normalt. Jag tror inte det är någon risk att 8-åringen fortsätter suga på mammas tutte tills han blir vuxen. 
  • Anonym (oj)
    stickkontakt skrev 2012-07-25 20:40:30 följande:

Men vi leker med tanken, OM det hände att en 10 eller 12åring ville smaka på bröstmjölk och mamman tillät barnet att suga på bröstet så hade du då tyckt att det i så fall skulle vara normalt och ok?

Eller menar du att en 8åring är det okej för men inte för en 10åring eftersom en 10åring aldrig skulle vilja? Men en 9åring då? Ska man tillåta sina barn att prova allt dom vill btw? Finns det inga gränser och behöver man aldrig säga nej? Var går då den här gränsen då egentligen?
  • Anonym (oj)
    viseversa skrev 2012-07-25 20:44:44 följande:
    Nu har jag inte barn i den åldern som VILL smaka på min bröstmjölk(om jag haft någon). Men ja dom hade nog fått smaka om dom velat. Dock hade nog gränsen för MIG gått vid 10 år. Sen hade dom fått smaka men i glas. Men det är ju MIN gräns. Om andra tycker det är okej med en 13 åring som smakar på bröstet så är det deras val och inget jag tänker speciellt mycket på=)
    Ok intressant! Hade du inte heller höjt på ögonbrynen om en 15,16,17åring smakar på sin mammas bröst heller? Det är inget du tänker speciellt mycket på heller? Jag menar om du inte bryr dig om en 13åring gör så..
  • stickkontakt
    Anonym (oj) skrev 2012-07-25 20:47:56 följande:
    Men vi leker med tanken, OM det hände att en 10 eller 12åring ville smaka på bröstmjölk och mamman tillät barnet att suga på bröstet så hade du då tyckt att det i så fall skulle vara normalt och ok?

Eller menar du att en 8åring är det okej för men inte för en 10åring eftersom en 10åring aldrig skulle vilja? Men en 9åring då? Ska man tillåta sina barn att prova allt dom vill btw? Finns det inga gränser och behöver man aldrig säga nej? Var går då den här gränsen då egentligen?
    Jo, självklart finns det gränser men de är individuella. Om mamman tycker det känns ok och barnet tycker det känns ok är det inga problem anser jag. Min poäng är att nånstans innan 10-årsåldern brukar barn bli mer medvetna och sätter då gränser helt på egen hand. Börjar föräldern känna att det känns fel innan barnet får man väl börja säga nej då och hjälpa barnet sätta gränser. Jag ser verkligen inte problemet med att ett barn smakar på bebisens mjölk så länge alla inblandade är ok med det.
  • Anonym (oj)
    stickkontakt skrev 2012-07-25 20:52:05 följande:
    Jo, självklart finns det gränser men de är individuella. Om mamman tycker det känns ok och barnet tycker det känns ok är det inga problem anser jag. Min poäng är att nånstans innan 10-årsåldern brukar barn bli mer medvetna och sätter då gränser helt på egen hand. Börjar föräldern känna att det känns fel innan barnet får man väl börja säga nej då och hjälpa barnet sätta gränser. Jag ser verkligen inte problemet med att ett barn smakar på bebisens mjölk så länge alla inblandade är ok med det.
    Hmm ja jag tror inte vi kommer så mycket längre i det här än att konstatera det att vi verkar ha olika syn på det hela. 8 år tycker jag är på tok för gammalt! 1, 2 år.. fine om någon mamma ammar så länge men 8 år är ganska extremt!
  • Anonym (!??)

Jag orkar inte läsa allt!

Men Nej! Min 8-åring skulle inte fått suga på mitt bröst! Inte för allt smör i Småland!

Smaka? Det är en annan fråga, om han verkligen, verkligen ville smaka på bebisens mat, skulle jag handmjölkat ut lite på en sked eller något...

Hua!!!!

Svar på tråden Hon "ammar" sin 8åring