• Anonym

Hon "ammar" sin 8åring

Vet inte vart jag ska sätta tråden hoppas att den har hamnat rätt.
    Vi är hos mina svärföräldrar o staden mannens släkt bor i , vi har fått en son för 3 månader sen som dom inte har träffat.
    Svägerskan har en 9månaders som hon helt normalt fortfarande ammar .

När vi satt och ammade i vardagsrummet bara jag och hon samtidigt så kom hennes 8 åriga son in precis när hon var klar med sin bebis och skulle sätta henne i vagnen , 8 åringen kommer in för att klaga att det är varmt och frågar då plötsligt om han får smaka av bebisens mat .
    Jag tänkte för mig själv att han skojade eller menade i ett litet glas, men nej han fick smaka ifrån bröstet !
    Inte mycket men ändå !

Jag tyckte att det var ÄCKLIGT, när han gått ut igen för att dricka saft och äta bullar med dom andra som mormor dukat fram så märker nog svägerskan stämningen och säger - han brukar få smaka ibland, och drar upp blixtlåset på sin tröja och reser sig och går ut till dom andra ...

Han får även en flaska med välling varje kväll ...

Jag tog upp detta chockat med min man när vi var ute och gick och han sade typ bara "jaha" som om ingenting .

Överdriver jag som tycker att det är väldigt äckligt ?

• Svar på tråden Hon "ammar" sin 8åring
  • Dracarys

Jag tycker verkligen att det är riktigt vidrigt och tyder på en ohälsosam relation mellan mamman och barnet.

• Anonym (!??)

Haha. Jag hörde av ett äldre par. Som för många år dem hade hus i Spanien.

Vid ett tillfälle åkte dem båt mellan Barcelona-Mallorca. Dem kom ifrån varann, och kvinnan gick då ut för stt ta lite luft.

Där var det en stor zigenarfamilj, och mamman ammade sin bebis, när hon var klar, kommer en äldre pojk fram (8-9 år), lyfter på hennes blus och suger en stund på hennes bröst. När han var klar, tänder han en ciggarett!

• Kattdamen

Det är väl inte konstigt att han fick smaka, det konstiga är väl snarare att han fick smaka från bröstet. Om han bara skulle smaka så hade modern kunnat få ut lite grann i en sked eller liknande.

Men att låta sitt 8-åriga barn suga på sina bröstvårtor är lite gränslöst.

En kopp te, tack.
  • snorkan

jag har en dotter på 8 år och när jag hör detta så blir jag riktigt äcklad faktiskt.

förstår inte meningen med det hela?

Jag hoppas inte pojken tar "skada" av detta för det låter inte normalt att låta en 8 åring suga på tuttarna.... 

• sextiotalist

Jag tycker det är integritetskränkande, OK att barnet var nyfiket, men som vuxen där borde man tänkt ett steg längre och sagt att bröstet är för bebisen och ville barnet smaka så kan han få det på en sked.

Bara för att barnet vill testa innebär inte att det skall göra det. Någon gång så måste man som vuxen lära barnet vad som är OK att göra.

Det är samma sak som barnets nyfikenhet på könsorgan (andras), nyfikenheten är inget fel, men även där bör man sätta gränser, jag läste någonstans (det var väldigt länge sedan, långt innan internet fanns) om en kvinna som lät sitt eget barn och barnets kompis undersöka hennes könsdelar, inte alls sexuellt, jag tror hon blev stämd och det gick inte hem med att det var naturlig, man gör bara inte så, även om det inte var av sexuell natur.

Vissa barn är mer gränslösa än andra (som vuxna) och de behöver mer vägledning.

I vår kultur ammas inte 8-åriga barn, så enkelt är det. En 8-åring behöver inte bröstmjölk och inte heller tutte för att tröstas, bara för att ett barn är nyfiket innebär inte att barnet har rätt att undersöka detta.

• Lavish

Tycker inte en 8åring ska suga på sin mammas tutte. Det är gränslöst. Barn blir stora och då behöver man sätta andra gränser mellan sig än man har med en bebis.

• Anonym

Min dotter var också 8 när jag ammade hennes lillasyster och hon fick smaka. MEN från ett glas förstås. Allt annat vore ju vidrigtKräks

• Laura79

Jag skulle säga att det inte är ok att låta sin 8-åring suga på bröstet men det är inget konstigt om barnet är nyfiken och vill smaka på mjölken. Tvärtom är det ganska vanligt att syskon är nyfikna på bebisars mat. Jag hade personligen inte låtit min 8-åring suga på mitt bröst. MEN att kalla det äckligt tycket jag är fel! Det finns inget äckligt över amning, bröstmjölk eller bröst. Konstigt? Ja visst det kan man tycka men äckligt? Vadå äckligt?

• Anonym
    Anonym (!??) skrev 2012-07-26 08:44:36 följande:
    Haha. Jag hörde av ett äldre par. Som för många år dem hade hus i Spanien.
    Vid ett tillfälle åkte dem båt mellan Barcelona-Mallorca. Dem kom ifrån varann, och kvinnan gick då ut för stt ta lite luft.
    Där var det en stor zigenarfamilj, och mamman ammade sin bebis, när hon var klar, kommer en äldre pojk fram (8-9 år), lyfter på hennes blus och suger en stund på hennes bröst. När han var klar, tänder han en ciggarett!

hahaha :D
  • Soolrosen

Alltså jag vet inte... Jag hade också reagerat. Tyckt det var väldigt konstigt.. Men jag tycker äckligt är fel ordval faktiskt. Jag menar äckligt när en mamma ammar sitt barn låter konstigt sen att barnet är 8 år är för mig väldigt konstigt och annorlunda. Men äckligt är fel ordval för mig. Förmodligen är hon en person som har svårt att sluta amma och tycker det är mysigt och ger en mysig stund med alla sina barn.. Men vad vet jag. Jag har alltid sagt att jag kommer inte amma längre än till mina barn är 9-10 månader. Men det kanske är svårt att sluta?

Svar på tråden Hon "ammar" sin 8åring