• Anonym

Hon "ammar" sin 8åring

Vet inte vart jag ska sätta tråden hoppas att den har hamnat rätt.
    Vi är hos mina svärföräldrar o staden mannens släkt bor i , vi har fått en son för 3 månader sen som dom inte har träffat.
    Svägerskan har en 9månaders som hon helt normalt fortfarande ammar .

När vi satt och ammade i vardagsrummet bara jag och hon samtidigt så kom hennes 8 åriga son in precis när hon var klar med sin bebis och skulle sätta henne i vagnen , 8 åringen kommer in för att klaga att det är varmt och frågar då plötsligt om han får smaka av bebisens mat .
    Jag tänkte för mig själv att han skojade eller menade i ett litet glas, men nej han fick smaka ifrån bröstet !
    Inte mycket men ändå !

Jag tyckte att det var ÄCKLIGT, när han gått ut igen för att dricka saft och äta bullar med dom andra som mormor dukat fram så märker nog svägerskan stämningen och säger - han brukar få smaka ibland, och drar upp blixtlåset på sin tröja och reser sig och går ut till dom andra ...

Han får även en flaska med välling varje kväll ...

Jag tog upp detta chockat med min man när vi var ute och gick och han sade typ bara "jaha" som om ingenting .

Överdriver jag som tycker att det är väldigt äckligt ?

• Svar på tråden Hon "ammar" sin 8åring
  • Anonym

Jag får snart barn nr 2 och har fått tipset om att låta sonen smaka på bröstmjölken för att undvika svartsjuka mellan syskonen. Nu är han förvisso två år och jag skulle faktiskt tycka att det kändes lite konstigt om han gjorde det. Visst han skulle säkert få smaka, men det var väldigt längesen jag ammade honom och för mig skulle det som sagt kännas lite skumt. Men då hör jag ju också till dem som tycker att det är lite halväckligt att amma så stora barn.

• Anonym

och jag tyckte mina bästa vänner var slöa/bekväma som gav välling på kvällen till barnet var kring 4 årsålder!!!

låt barnet växa upp!!!! 

• Anonym
    stickkontakt skrev 2012-07-26 12:06:21 följande:
    Wow. Vilka slutsatser man kan dra av att någon berättar anonymt på ett forum att någon annan låtit ett barn smaka bröstmjölk.
    smaka ? han smakade ju inte ... han tog tutten i munnen och det betyder att det inte ar konstigt for 8 aringen . 

manga 8-aringar tycker att tuttar ar fniss och skoj och inte manga skulle suga pa sin mammas tutte "bara for att" ...... sa det tyder pa att ungen antagligen har snuttat i 8 ar - jag tycker inte det ar ackligt - jag tycker mest synd om mamman som har den pressen - darfor aldre ammande barn ar skitjobbiga och kravande.

Har du langtids ammat?

• Matkvinnan
    Dracarys skrev 2012-07-26 12:04:59 följande:
    Barn kör med mammor som inte kan säga nej, men det handlar ju också om att mammorna saknar uppfattning om vad som är okej, eller kanske till och med tycker att det är roligt. Usch.
  • Matkvinnan
    sextiotalist skrev 2012-07-26 10:12:47 följande:
    Jag tycker det är integritetskränkande, OK att barnet var nyfiket, men som vuxen där borde man tänkt ett steg längre och sagt att bröstet är för bebisen och ville barnet smaka så kan han få det på en sked.

Bara för att barnet vill testa innebär inte att det skall göra det. Någon gång så måste man som vuxen lära barnet vad som är OK att göra.

Det är samma sak som barnets nyfikenhet på könsorgan (andras), nyfikenheten är inget fel, men även där bör man sätta gränser, jag läste någonstans (det var väldigt länge sedan, långt innan internet fanns) om en kvinna som lät sitt eget barn och barnets kompis undersöka hennes könsdelar, inte alls sexuellt, jag tror hon blev stämd och det gick inte hem med att det var naturlig, man gör bara inte så, även om det inte var av sexuell natur.

Vissa barn är mer gränslösa än andra (som vuxna) och de behöver mer vägledning.

I vår kultur ammas inte 8-åriga barn, så enkelt är det. En 8-åring behöver inte bröstmjölk och inte heller tutte för att tröstas, bara för att ett barn är nyfiket innebär inte att barnet har rätt att undersöka detta.

Hoppas innerligt att mamman läser på familjeliv och ditt inlägg. 
  • Matkvinnan
    Anonym (!??) skrev 2012-07-26 08:44:36 följande:
    Haha. Jag hörde av ett äldre par. Som för många år dem hade hus i Spanien.
    Vid ett tillfälle åkte dem båt mellan Barcelona-Mallorca. Dem kom ifrån varann, och kvinnan gick då ut för stt ta lite luft.
    Där var det en stor zigenarfamilj, och mamman ammade sin bebis, när hon var klar, kommer en äldre pojk fram (8-9 år), lyfter på hennes blus och suger en stund på hennes bröst. När han var klar, tänder han en ciggarett!
    HAHAHA herregud vad sjukt!!
  • stickkontakt
    Anonym skrev 2012-07-26 13:17:32 följande:
    smaka ? han smakade ju inte ... han tog tutten i munnen och det betyder att det inte ar konstigt for 8 aringen . 

manga 8-aringar tycker att tuttar ar fniss och skoj och inte manga skulle suga pa sin mammas tutte "bara for att" ...... sa det tyder pa att ungen antagligen har snuttat i 8 ar - jag tycker inte det ar ackligt - jag tycker mest synd om mamman som har den pressen - darfor aldre ammande barn ar skitjobbiga och kravande.

Har du langtids ammat?

Varför betyder det att "ungen antagligen har snuttat i 8 ar"? Hur kan du utala dig så mycket om ett fall som du inte vet nästan något om? Om det är synd om mamman vet bara hon. Du kan omöjligt veta hur krävande hon upplever att barnet är.

Jag har inte långtidsammat, barnet slutade självmant strax efter 1årsdagen. Vad nu det har med saken att göra. 
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2012-07-26 10:52:40 följande:
    Jag tror inte att någon här behöver oroa sig över någon 15, 7 eller 20-åring som ammas av sin mamma. sugreflexen som möjliggör amning väster bort någon gång mellan 8 och 11 år. Det gör det helt omöjligt att ammas. 

När jag ammade mitt barn tyckte vi båda att det mysigaste var "näsvärmen", alltså inte sugandet och ätande utan mysande med barnet nära bröstet. Kanske är det den känslan som nämnda 8-åring egentligen vill åt och inte så mycket mjölken eller bröstet.  Han kanske minns den känslan när syskonet har kommit och han får se hur mysigt det ser ut. 

Min största fråga är väl varför så många känner att de måste lägga sig i hur andra väljer att göra. vad har TS med ammingen hos familjen de besökte att göra? Vad har vi som läser tråden för rätta att ha synpunkter på det? 

Gosa med sin mamma kan man göra hela livet, men det är klart att det är lättare som barn. Lite gos och kramar borde väl räcka för en pojke på 8. Ammar man så tycker jag mans ka göra klart att "de här är för bebin", både till sina andra barn och till sin man... ;)
  • Anonym

www.google.se/url&rct=j&q=little%20britain%20bitty&source=web&cd=5&ved=0CE8QtwIwBA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D3JqrMUM8msw&ei=vjkRUM3qJsX_4QTKzoDYBg&usg=AFQjCNGiWO6163j71aAb86CaIcpvpHppGg

Svar på tråden Hon "ammar" sin 8åring