• Anonym (Preggosaurus rex)

Ta reda på barnets kön??

Vi är gravida. Men nästan ingen vet än så jag skriver anonymt. Vi fick ma senast i v 16 och vill nu se att allt är ok på ul innan vi berättar helt öppet. Och nu närmar det sig, vi har rul under vecka 32, nästnästa alltså. Och är oense hemma om huruvida vi ska kolla barnets kön eller inte. Förra barnet kollade vi inte, det blev en glad överraskning vid födseln. Denna gången vill sambon kolla men jag vet inte, tar inte det bort spänningen lite? Hur resonerade ni?

• Svar på tråden Ta reda på barnets kön??
  • PetraD
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-07-29 15:30:27 följande:
    jag frågade min barnmorska och enligt henne FÅR de inte tala om könet...det är fortfarande riktlinjen rent krasst.. MEN de flesta barnmorskor som gör ultraljud går att flirta lite med, om det finns tid och möjlighet men det är inte alltid man kan se vid RUL och är de inte säkra så ska de inte säga något och det tycker jag är bra.

Däremo kan man boka ett ultraljud privat någon gång senare sedan och kolla könet, men då får man bekosta det själv..brukar kosta runt 500

enligt min bm så får de inte hålla det hemligt om de kan se det
  • slemtorsk i din bralla
    TantForm skrev 2012-07-29 15:32:58 följande:
    Efter 3 MA i vecka 19, 15 resp. 16, så är jag ni i vecka 18 och ska på rul på torsdag. Om bebisen lever och det går att se, så vill jag veta könet. För oss räcker det med spänning bara att få reda på om barnet är vid liv. Dessutom känns hela situationen så overklig och jobbig att jag hoppas på att graviditeten ska kännas mer verklig om jag får reda på könet
    Det är lite så vi har resonerat också.. med första barnet hade vi försökt i 3 år och visserligen utan missfall men för oss blev det mer på riktigt när vi fick veta könet och vi kunde börja "lära känna" barnet på ett annat vis.

Denna gången (med en annan man) har vi gjort IVF och det känns också som att veta könet ger en annan syn liksom, svårt att förklara men det känns mer på riktigt helt klart.
  • Anonym (Preggosaurus rex)
    jag frågade min barnmorska och enligt henne FÅR de inte tala om könet...det är fortfarande riktlinjen rent krasst.. MEN de flesta barnmorskor som gör ultraljud går att flirta lite med, om det finns tid och möjlighet men det är inte alltid man kan se vid RUL och är de inte säkra så ska de inte säga något och det tycker jag är bra. Däremo kan man boka ett ultraljud privat någon gång senare sedan och kolla könet, men då får man bekosta det själv..brukar kosta runt 500

Med förra barnet frågade de innan de började ul om vi ville veta el om hon skulle vara tyst. Så då fick vi säga ifrån för att inte veta. Inte hört om någon här i stan som inte fått samma fråga innan, men det kanske bara är här de erbjuder det?
  • Lillis80

Den barnmorska som sa att de inte får berätta är felinformerad. Jag är själv sjuksköterska, och man måste inom sjukvården berätta allt som framkommer vid en undersökning (om patienten vill veta). Däremot har de ingen skyldighet att aktivt leta efter könet. Men ser de så är de enligt lag skyldiga att berätta. Sen vet jag att man blivit mer restriktiv att leta efter könet då könsrelaterade aborter ökat i Sverige de senaste åren :(

• LiteniAugusti

Vi åkte privat och tog reda på det. Den dagen minns jag som (nästan) lika fantastisk som förlossningsdagen!

Efter den dagen (vecka 21) visste vi vad hon skulle heta och vi kunde fantisera om vårt barn på ett helt annat sätt än innan. Perioden innan med planering och inköp blev också så bra och mysig. Jag kunde i lugn och ro helt ensam strosa runt och köpa det jag ville ha till min dotter.

Jag behöver inte det där överrasknings momentet vid förlossningen. Nästa gång gör vi absolut likadant.  

• LiteniAugusti
    PetraD skrev 2012-07-29 15:34:31 följande:
    enligt min bm så får de inte hålla det hemligt om de kan se det
    Precis. Så de "tittar inte". Säkert, tänker jag.
  • Anonym
    jag frågade min barnmorska och enligt henne FÅR de inte tala om könet...det är fortfarande riktlinjen rent krasst.. MEN de flesta barnmorskor som gör ultraljud går att flirta lite med, om det finns tid och möjlighet men det är inte alltid man kan se vid RUL och är de inte säkra så ska de inte säga något och det tycker jag är bra.

Däremo kan man boka ett ultraljud privat någon gång senare sedan och kolla könet, men då får man bekosta det själv..brukar kosta runt 500
    OK då är det som jag upplevde det 1987 att det här med barnets kön var inget man pratade om? Jag skulle få mitt första barn så armar ben fingrar och tår var i fokus och minns inte att jag ens funderade på könet. Det kändes så fullständigt oviktigt. Och man kan köpa neutrala babyplagg och om man inte är shoppingberoende så är det bästa att lägga LITE pengar på babykläder för de växer ur dem på en månad. Och vad gäller namn........Jag hade en liten Markus i magen som visade sig vara en Emma och dessutom så fick hon ligga i skena så det var tur att jag inte shoppat en massa babykläder för hon måste ha sönderklippta eller större barnkläder. Blir lite fundersam över detta med att det går att "flirta" sig till ett avslöjande om könet på barnet.
  • beccagranen

Med första barnet tog vi reda på vad det var, (könsul) en pojke fick vi veta. Andra graviditeten så tänkte jag att det fortfarande kvitta vilket kön, men kunde dom se det på RUL så ville jag veta. Fick veta att det troligtvis blir en flicka, med lite tveksamhet. Har valt att inte göra något mer ul, utan får se om det är en tös eller pojk som kommer ut väl på förlossningen.

Det jag förvånas mer över är omgivningens reaktioner på att ta reda på könet. De flesta säger att vi är "tråkiga" och förstör hela spänningen osv. Förstår inte grejen med det, man kan bara få den ena eller det andra så det är ju inte så mycket att förvänta och grubbla över. och inte sitter jag och stirrar mellan benen på bebisen, utan studerar hela bebisen och ser släktdrag och likheter så för mig spelar könet ingen som helst roll. Däremot är det skönt att kunna planera, inreda och inhandla saker innan bebisens ankomst. Lika så att besluta sig för ett namn och det blir mer verkligt att säga hon/han/namnet istället för "den". Så för mig är det givet att ta reda på könet, som en pressent i förskott när man kommit halvvägs

• LiteniAugusti
    Lillis80 skrev 2012-07-29 15:40:42 följande:
    Den barnmorska som sa att de inte får berätta är felinformerad. Jag är själv sjuksköterska, och man måste inom sjukvården berätta allt som framkommer vid en undersökning (om patienten vill veta). Däremot har de ingen skyldighet att aktivt leta efter könet. Men ser de så är de enligt lag skyldiga att berätta. Sen vet jag att man blivit mer restriktiv att leta efter könet då könsrelaterade aborter ökat i Sverige de senaste åren :(
    Hur kan man veta att det handlar om en könsrelaterad abort?
Svar på tråden Ta reda på barnets kön??