• Anonym (Preggosaurus rex)

Ta reda på barnets kön??

Vi är gravida. Men nästan ingen vet än så jag skriver anonymt. Vi fick ma senast i v 16 och vill nu se att allt är ok på ul innan vi berättar helt öppet. Och nu närmar det sig, vi har rul under vecka 32, nästnästa alltså. Och är oense hemma om huruvida vi ska kolla barnets kön eller inte. Förra barnet kollade vi inte, det blev en glad överraskning vid födseln. Denna gången vill sambon kolla men jag vet inte, tar inte det bort spänningen lite? Hur resonerade ni?

• Svar på tråden Ta reda på barnets kön??
  • April barn

Jag vill absolut inte kolla! Varför ska man göra det alls?
    Folk gör som som de vill men jag kan verkligen inte förstå varför, för att inreda och köpa saker i "rätt" färg köper jag verkligen inte

• slemtorsk i din bralla
    April barn skrev 2012-07-29 21:17:45 följande:
    Folk gör som som de vill men jag kan verkligen inte förstå varför, för att inreda och köpa saker i "rätt" färg köper jag verkligen inte
    nääääe inte jag heller.. jag vill veta men inte pga inredning eller kläder.. har redan köpt det mesta i klädväg i "neutrala färger" inredningen kommer gå i träfärger och jag tänker inte ens måla eller tapetsera om i barnrummet utan det får vara det golv som ligger o de vita tapeter som finns...

MEN jag vill veta...
  • iser
    Nu var det egentligen inte meningen att vi skulle ta reda på kön från början. För min del har vetskapen kanske gjort graviditeten mindre abstrakt. Första barnet var extremt sjukt när hon föddes och kön var verkligen inte viktigt, inte nu heller så vad spelar det för roll om man vet eller inte? Det är ju lika spännande oavsett. Barnet är ju inte sitt kön.
  • April barn

Förstår den otroliga nyfikenheten av någon anledning frågade vi med första barnet och fick ett halvsäkert svar, efteråt kände jag mig bara grymt besviken, vad ska jag nu fantisera och kolla myter om? Smaken är som baken och vad andra gör spelar ju inte mig någon roll, tycker bara att man kollar för att kunna inreda i blått eller rosa är ganska löjligt (obs säger absolut inte att alla gör det av den anledningen)

• iser
    April barn skrev 2012-07-29 22:31:56 följande:
    Förstår den otroliga nyfikenheten av någon anledning frågade vi med första barnet och fick ett halvsäkert svar, efteråt kände jag mig bara grymt besviken, vad ska jag nu fantisera och kolla myter om? Smaken är som baken och vad andra gör spelar ju inte mig någon roll, tycker bara att man kollar för att kunna inreda i blått eller rosa är ganska löjligt (obs säger absolut inte att alla gör det av den anledningen)

Det är sant. Just den biten med att gissa försvinner ju och lite skoj hade det varit att få upp barnet på magen och tänka "oj". När jag väntade dottern trodde jag med typ 100 procent att hon skulle vara en pojke. Denna gång hade jag nog trott flicka om man går på känska. Jag tror att graviditeten blir mer spännande för utomstående om de inte vet. Iofs har inte mina vänner eller familj sagt det men jag brukar själv tycka att det är spännande att undra vad kompisar väntar än att veta. :)
  • LiteniAugusti
    Därför att man vill veta ALLT om det barn man bär. Varför inte, skulle jag vilja veta? De mest könsfixerade verkar var dom som absolut inte vill veta.

Det verkar vara något tämligen svenskt att vilja veta allt annat än just kön, och dessutom i många fall sätta någon slags ära i att vara en av dom som säger "det spelar ingen roll, bara barnet är friskt" osv. Som om det har något alls med saken att göra.

Jag är praktisk av mig och ser inte barnets kön som en julklapp. I korta drag.
  • Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-07-29 16:40:12 följande:
    det där tror jag inte ett skit på faktiskt.. det är media som förvrider statistik. RUL förläggs oftast till runt vecka 18, ibland något tidigare ibland något senare men i snitt vecka 18....

Fri abort har vi fram till vecka 18, efter det måste man ha synnerliga skäl, dvs om barnet är skadat eller något annat "fel" fram till vecka 22. Man måste genomgå en utredning och ha socialstyrelsens godkännade och visst kan man ljuga ihop en story men på det stora hela så är det nästan omöjligt att göra abort pga "fel kön" efter vecka 18, då gäller det att man gjort sitt ultraljud tidigare SAMT att det finns tid för abort före vecka 18.
    Arbetar du inom vården? Det var en sjuksköterska som påstod tidigare i tråden att man blivit mer restriktiv med att tala om kön på barnet "eftersom könsrelaterade aborter ökat på senare år"! Och varför man tänker att det är könsrelaterat är väl för att man upptäckt att det mest är flickfoster som tas bort!! Och självklart får man väl genomgå UL tidigare i grav om man säger att man är orolig och man kanske vill veta könet för att man har en sjukdom i släkten som bara drabbar flickor tex!! Många av de som tar bort flickfoster visade sig komma från andra länder och då är ju ens historia inte känd i Sverige. Men det är väl bara skitprat för du vet väl sanningen? Är du BM?
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2012-07-30 09:19:20 följande:
    Arbetar du inom vården? Det var en sjuksköterska som påstod tidigare i tråden att man blivit mer restriktiv med att tala om kön på barnet "eftersom könsrelaterade aborter ökat på senare år"! Och varför man tänker att det är könsrelaterat är väl för att man upptäckt att det mest är flickfoster som tas bort!! Och självklart får man väl genomgå UL tidigare i grav om man säger att man är orolig och man kanske vill veta könet för att man har en sjukdom i släkten som bara drabbar flickor tex!! Många av de som tar bort flickfoster visade sig komma från andra länder och då är ju ens historia inte känd i Sverige. Men det är väl bara skitprat för du vet väl sanningen? Är du BM?
    Nej jag arbetar inte inom sjukvården men jag vet ju var tidsgränserna för abort går. Jag kan hälso- och sjukvårdslagen då den ingår i min utbildning och jag kan läsa statistik och kan tolka den och vet att man kan vända statistik till precis vad man vill.

Det förekommer säkerligen könsrelaterade aborter. Man kan få UL tidigare, jag borde veta som har gjort flera redan, men könet är i stort sett omöjligt att få veta före och det är INTE enbart min erfarenhet. Man kan inte ens säga med säkerhet i vecka 18.
     SJukdomshistoria vet man inte, men man kan med några enkla blodprov se om man är bärare av vissa sjukdomar som är ärftliga. Jag är förbluffad över att folk tror att det bara är att begära en abort hur som helst när man är senare i graviditeten. Men
    Nej jag är inte BM.. är du?

Jag kommer släppa denna diskussion här för du har din uppfattning och jag håller inte med om den och tycker inte om antydningarna du kommer med..
  • TantForm
    Läs mitt fösta inlägg så ser du att det finns fler orsaker än att köpa kläder i rätt fall...
  • Anonym

Du behöver ju inte få veta om din man får veta.

Svar på tråden Ta reda på barnets kön??