• Anonym (Preggosaurus rex)

Ta reda på barnets kön??

Vi är gravida. Men nästan ingen vet än så jag skriver anonymt. Vi fick ma senast i v 16 och vill nu se att allt är ok på ul innan vi berättar helt öppet. Och nu närmar det sig, vi har rul under vecka 32, nästnästa alltså. Och är oense hemma om huruvida vi ska kolla barnets kön eller inte. Förra barnet kollade vi inte, det blev en glad överraskning vid födseln. Denna gången vill sambon kolla men jag vet inte, tar inte det bort spänningen lite? Hur resonerade ni?

• Svar på tråden Ta reda på barnets kön??
    Anonym skrev 2012-07-30 10:18:34 följande:
    Du behöver ju inte få veta om din man får veta.

Det skulle aldrig sluta väl ;)
  • Anonym
    Lillis80 skrev 2012-07-29 15:40:42 följande:
    Den barnmorska som sa att de inte får berätta är felinformerad. Jag är själv sjuksköterska, och man måste inom sjukvården berätta allt som framkommer vid en undersökning (om patienten vill veta). Däremot har de ingen skyldighet att aktivt leta efter könet. Men ser de så är de enligt lag skyldiga att berätta. Sen vet jag att man blivit mer restriktiv att leta efter könet då könsrelaterade aborter ökat i Sverige de senaste åren :(
  • Anonym

Ja och så tog man död på den debatten!!!

• Rebecca1

Vi kollade kön, har dock inte fött ännu (vecka 35 nu) men jag litar på att ultraljudsbarnmorskan vet vad hon snackar om.

Jag älskar att vi kan prata om bebisen som henne och vid namn, det har verkligen blivit mer "på riktigt". Kan inte förklara men jag är sååå glad att vi har kollat.
    Jag kan absolut förstå att man inte vill kolla också, just för att få det där "it`s a boy" vid förlossningen om ni förstår vad jag menar.

Fast jag är en typisk köpa-rosa-eller-blått-mamma så för den sakens skull ville jag också veta. Klänning eller inte liksom =)
    Sån är jag! 

• Konvaljen

Vi kollade inte med första, sonen såg vi hela paketet på UL i vecka 33...:)