• Anonym (Preggosaurus rex)

Ta reda på barnets kön??

Vi är gravida. Men nästan ingen vet än så jag skriver anonymt. Vi fick ma senast i v 16 och vill nu se att allt är ok på ul innan vi berättar helt öppet. Och nu närmar det sig, vi har rul under vecka 32, nästnästa alltså. Och är oense hemma om huruvida vi ska kolla barnets kön eller inte. Förra barnet kollade vi inte, det blev en glad överraskning vid födseln. Denna gången vill sambon kolla men jag vet inte, tar inte det bort spänningen lite? Hur resonerade ni?

• Svar på tråden Ta reda på barnets kön??
  • slemtorsk i din bralla
    LiteniAugusti skrev 2012-07-29 15:47:14 följande:
    Hur kan man veta att det handlar om en könsrelaterad abort?
    de kliniker jag har varit i kontakt med gör inte könsultra förrän det är för sent för abort.

Forskning visar också att just könsrelaterad abort är extremt ovanligt, men det är just därför som man egentligen inte ska tala om könet vid RUL- för att eliminera risken för detta.
  • slemtorsk i din bralla
    Lillis80 skrev 2012-07-29 15:40:42 följande:
    Den barnmorska som sa att de inte får berätta är felinformerad. Jag är själv sjuksköterska, och man måste inom sjukvården berätta allt som framkommer vid en undersökning (om patienten vill veta). Däremot har de ingen skyldighet att aktivt leta efter könet. Men ser de så är de enligt lag skyldiga att berätta. Sen vet jag att man blivit mer restriktiv att leta efter könet då könsrelaterade aborter ökat i Sverige de senaste åren :(
    fast det är inte den enda barnmorskan som säger så.. när jag väntade sonen så sa både min barnmorska och den som gjorde RUL på mig... även läkare på sjukhuset där jag låg inlagd sa att de inte får säga något enligt riktlinjer från socialstyrelsen.

Nu är det 8 år sedan jag var gravid sist men jag får höra detta hela tiden, har redan gjort 4-5 ultraljud men det har varit "för tidigt" för att se något men senaste var på KUB-testet och jag skojade lite och frågade och hon sa ganska skarpt att "Även om jag såg något så får jag inte säga något" så det är nog ganska allmänt.

Det är liksom inte EN person inom sjukvården som har sagt det, jag frågade även på min privata gynmottagning och de vägrade. De sa att OM de gör ett ultraljud på mig så kommer de inte leta efter könet och ser de något så säger de inget eftersom det inte är av värde för undersökningen.
  • Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-07-29 15:51:32 följande:
    fast det är inte den enda barnmorskan som säger så.. när jag väntade sonen så sa både min barnmorska och den som gjorde RUL på mig... även läkare på sjukhuset där jag låg inlagd sa att de inte får säga något enligt riktlinjer från socialstyrelsen.

Nu är det 8 år sedan jag var gravid sist men jag får höra detta hela tiden, har redan gjort 4-5 ultraljud men det har varit "för tidigt" för att se något men senaste var på KUB-testet och jag skojade lite och frågade och hon sa ganska skarpt att "Även om jag såg något så får jag inte säga något" så det är nog ganska allmänt.

Det är liksom inte EN person inom sjukvården som har sagt det, jag frågade även på min privata gynmottagning och de vägrade. De sa att OM de gör ett ultraljud på mig så kommer de inte leta efter könet och ser de något så säger de inget eftersom det inte är av värde för undersökningen.
    Nej då är det som jag trodde. Man glappar inte om könet för det bör vara irrelevant. Och om man inte som förälder orkar hitta på ett flick- och ett pojknamn så är man väl sätt slö? 
  • Anonym

Vi har två pojkar, med första ville vi inte veta könet men med andra var vi helt överens om att vi ville veta om dom kunde se. Då fick vi veta att det var en flicka som låg i magen, vi fick även komma tillbaka på ultraljud då dom inte blev helt nöjda på det första pga läget. Även då fick vi höra att det var en flicka, och det var två läkare som gjorde det ultraljudet. Så vi litade på det, jag handlade flicksaker och rummet blev lila...men ut kom en pojke :)) så ska jag nångång ha fler barn så tänker jag inte ta reda på könet då jag iaf aldrig skulle lita på vad dom sa ! :) i såfall skulle jag betala för att göra ett könsbestämmande ul, där dom enbart fokuserar på det, eller ett 3D där dom ser tydligare, annars får det va :)

• slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2012-07-29 15:56:05 följande:
    Nej då är det som jag trodde. Man glappar inte om könet för det bör vara irrelevant. Och om man inte som förälder orkar hitta på ett flick- och ett pojknamn så är man väl sätt slö? 
    jag skulle inte sagt det så hårt men RUL är ju faktiskt en undersökning för att se till så att allt "ser rätt ut".. syftet är inte att leta rätt på könet och som min gyn sa så har det inget med varken sjukvård eller friskvård att göra.

Däremot tror jag det är få som tar reda på könet just för att de inte "orkar" hitta på namn åt båda könen.. jag o maken har säkert 35 flicknamn och 20-talet pojknamn och jag tror det är rätt så lika för de flesta....jag är nyfiken och otålig det är väl största orsaken....
  • slemtorsk i din bralla
    Lillis80 skrev 2012-07-29 16:34:34 följande:
    Jag säger bara vad hsl säger - vilka rättigeter man har som patient. Lagar är lagar, riktliner från socialstyrelsen är inte lagar. Här är en länk som beskriver saken lite tydligare. www.newsmill.se/artikel/2009/02/24/h-lso-och-...
    jo men visst håller jag med.. jag säger bara vad de barnmorskor och läkare jag har mött säger.....och de verkar inte riktigt gå på samma linje.och det står ju även i den artikeln..
  • Anonym
    Lillis80 skrev 2012-07-29 15:40:42 följande:
    Den barnmorska som sa att de inte får berätta är felinformerad. Jag är själv sjuksköterska, och man måste inom sjukvården berätta allt som framkommer vid en undersökning (om patienten vill veta). Däremot har de ingen skyldighet att aktivt leta efter könet. Men ser de så är de enligt lag skyldiga att berätta. Sen vet jag att man blivit mer restriktiv att leta efter könet då könsrelaterade aborter ökat i Sverige de senaste åren :(
    Ja jag har också läst i pressen om att aborter av flickfoster ökat och att man därför blivit striktare inom mödravården vad gäller könsbestämning. Vilka vill abortera flickfoster? Vilka?
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2012-07-29 16:36:50 följande:
    Ja jag har också läst i pressen om att aborter av flickfoster ökat och att man därför blivit striktare inom mödravården vad gäller könsbestämning. Vilka vill abortera flickfoster? Vilka?
    det där tror jag inte ett skit på faktiskt.. det är media som förvrider statistik. RUL förläggs oftast till runt vecka 18, ibland något tidigare ibland något senare men i snitt vecka 18....

Fri abort har vi fram till vecka 18, efter det måste man ha synnerliga skäl, dvs om barnet är skadat eller något annat "fel" fram till vecka 22. Man måste genomgå en utredning och ha socialstyrelsens godkännade och visst kan man ljuga ihop en story men på det stora hela så är det nästan omöjligt att göra abort pga "fel kön" efter vecka 18, då gäller det att man gjort sitt ultraljud tidigare SAMT att det finns tid för abort före vecka 18.
  • PetraD

LiteniAugusti
    Så kan det ju vara också.. Förhoppningsvis får man en som SER

Svar på tråden Ta reda på barnets kön??