• ElinaNikki

Bobby

Kan det verkligen vara sant att Bobbys mamma snart släpps i frihet lixom hennes sambo. Kan bara inte tro på att världen ser ut som den gör. Att man kan göra nåt sånt och sen i samma liv gå fri. Det får inte vara sant men det är sant...

• Svar på tråden Bobby
  • ElinaNikki
    Anonym skrev 2012-07-31 11:38:15 följande:
    Vilket var i England? Bobby? Bobby bodde i Småland.
    Mamman och styvpappan fick tio år var(obegripligt då han var den drivande samt att mamman var undergiven, obs som jag har förstått saken)
    Det har gått sex år och hon har väl skött sig samt att man dragit av häktningstiden etc.
    Skött sej???? Vafan menar du med ett sådant uttalande!!!!!!! Hon kan sköta sej resten av livet på vatten och bröd i en kall grotta tycker jag!!
  • mliten

Att straffet var för kort kan man ju såklart känna och hålla med om men nu lever vi i en demokrati med en domstol och lagar som ska följas. Även Breivik kommer någon gång släppas fri. Vi kan ju inte basera vissa straff på enbart känslor.

• gretas

Uch, skulle gärna se att man inför iaf riktigt livstidsstraff som i USA , även dödsstraff Jag bor på orten där det skedde ( malmbäck)

• Babyimafake

Ja, jag bor också i närheten Småland.. Kommer ihåg när rättegången skulle hållas i Eksjö, min mormor jobbade där och jag gjorde en praktik på hennes arbetsplats den veckan..

• FebruariVals

Fattar inte heller detta... Stackars lille pojke!!!

-Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • Anonym (a)
    ElinaNikki skrev 2012-07-31 16:06:05 följande:
    Skött sej???? Vafan menar du med ett sådant uttalande!!!!!!! Hon kan sköta sej resten av livet på vatten och bröd i en kall grotta tycker jag!!
    Vadå "uttalande"? Det är så det fungerar i rättsvärlden. Sköter du dig (beter dig hyfsat, undviker bråk, gör det du ska när du ska, bidrar till en bra fängelsemiljö osv) kommer du ofta ut tidigare.
    Sen håller jag med dig om att de gärna får sitta inne för all framtid och helst lite till.
  • Litet My

Ja det är sant, och styvpappan skulle väl börja slussas ut i höst läste jag.

• Anonym
    ElinaNikki skrev 2012-07-31 16:06:05 följande:
    "Vafan" jag menar? Jo, jag försöker spekulera i varför hon får komma ut tidigare och det lär nog inte bero på att hon har stuckit ner någon i duschen.
    Jag tycker personligen att hon skulle sitta inne i femtio år men det hör inte hit, jag stiftar inte lagar.
    I fortsättningen kanske du kunde lugna ner dig en aning.
  • Anonym
    gretas skrev 2012-07-31 23:40:02 följande:
    Uch, skulle gärna se att man inför iaf riktigt livstidsstraff som i USA , även dödsstraff Jag bor på orten där det skedde ( malmbäck)
    det finns riktigt livstidsstraff i sverige men de dömdes inte till livstid.
  • mamita64
    gretas skrev 2012-07-31 23:40:02 följande:
    Kolla upp hur det funkar med dödsstraff, inte hindrar det människor från att begå mord, inte.

Dessutom så är det en icke obetydlig mängd människor som dömts till döden trots att de varit oskyldiga. Läste precis en bok av John Grisham om just ett sånt fall ( alltså inte en roman ) Om man nu inte hinner bli avrättad, så blir man nog ändå aldrig mer människa efter att ha suttit på Death Row
  • Babyimafake

Fast nu är det ju inte Guantanamo rättegångar eller fängelser vi snackar om. Livstid i Sverige är lixom ingenting, 18 år eller nått skulle jag gissa på, men de flesta kommer ut pga benådning eller diverse saker efter kanske bara 10 år. Och räkna då in att de under dessa 10 år haft permissioner och aktiviteter. Nej jag är starkt för dödstraff. Det är betydligt få som blir dömda oskyldiga och där handlar det oftast om pengar, politik, inflytande eller korroption. I Sverige tror jag oerhört få hade blivit dömda oskyldiga eftersom det antagligen inte hade funkat så här.

• Anonym
    Babyimafake skrev 2012-08-02 11:08:55 följande:
    Fast nu är det ju inte Guantanamo rättegångar eller fängelser vi snackar om. Livstid i Sverige är lixom ingenting, 18 år eller nått skulle jag gissa på, men de flesta kommer ut pga benådning eller diverse saker efter kanske bara 10 år. Och räkna då in att de under dessa 10 år haft permissioner och aktiviteter. Nej jag är starkt för dödstraff. Det är betydligt få som blir dömda oskyldiga och där handlar det oftast om pengar, politik, inflytande eller korroption. I Sverige tror jag oerhört få hade blivit dömda oskyldiga eftersom det antagligen inte hade funkat så här.

Det där stämmer inte får man livstid sitter man inne minst 18 år och det finns ingen övre gräns.
  • mamita64
    Babyimafake skrev 2012-08-02 11:08:55 följande:
    Livstidsstraff innebär ett icke tidsbestämt straff. Du vet alltså inte när du får bli en fri person igen.
    När du har suttit i 10 år har du rätt att söka om att få ett tidsbestämt straff, men inget säger att du får gehör för din ansökan.
    Vi har ca 150 personer som sitter på livstid nu och av dem är det ca 16 som gång på gång nekats tidsbestämt straff. Leif Axmyr tex, har suttit sen 1982, utan några permissioner eller annat. Han anses för farlig. mattias Flink ansökte om tidsbestämt, har inte fått det, han har suttit sen 1994
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mamita64 skrev 2012-08-02 12:03:44 följande:
    Livstidsstraff innebär ett icke tidsbestämt straff. Du vet alltså inte när du får bli en fri person igen.

När du har suttit i 10 år har du rätt att söka om att få ett tidsbestämt straff, men inget säger att du får gehör för din ansökan.

Vi har ca 150 personer som sitter på livstid nu och av dem är det ca 16 som gång på gång nekats tidsbestämt straff. Leif Axmyr tex, har suttit sen 1982, utan några permissioner eller annat. Han anses för farlig. mattias Flink ansökte om tidsbestämt, har inte fått det, han har suttit sen 1994

Flink har visst fått tidsbestämt straff, av samtliga instanser, nu senast av HD i slutet av förra året och det är det sista beslutet (med kortaste straffet, 30 år). Han kan komma ut 2014 som tidigast.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • mamita64
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-08-02 12:13:38 följande:
    Flink har visst fått tidsbestämt straff, av samtliga instanser, nu senast av HD i slutet av förra året och det är det sista beslutet (med kortaste straffet, 30 år). Han kan komma ut 2014 som tidigast.
    Då har jag missat det, ber om ursäkt, då är det 15 som väntar
Svar på tråden Bobby