• Anonym

Föd Vaginalt !

Varför skulle man bli sängliggandes i en vecka? De jag känner som har gjort ks har inte legat i en vecka. Däremot får de inte bära tungt..kateter kan du vara tvungen att ha ändå. De fick tappa mig på urin i flera dagar efter min vaginala förlosning eftersom jag inte kunde kissa själv. Inte konstigt att vissa har stor flrlossningsrädsla, eftersom de även kan bli fel å gå snett under en vaginalförlossning. Jag har hört så mycket skräckhistorier...några är: spruckit hela vägen, sprack längst urinröret å fick åka på OP direkt efter förlossningen gör att försöka rädda urinröret, en del läcker kiss å bajs, en del tappar känseln och sexlivet blir ej detsamma. Jag kan förstå de som är skittädda å vill ha planerat snitt. Det viktiga tycker jag är att de blir nogrant informerade om riskerna vid KS och vilka nackdelarna är. Man kan tex få en svår blödning å vara tvungen att ta bort livmodern. Om man trots det väljer KS är man riktigt rädd tror jag...

• Anonym

Jag föredrar en vaginalförlossning då jag tror det är bäst för barnet. 

Kejsarsnitt är jag bara skeptisk emot då jag läst om nackdelar för barnet på längre sikt av att inte utsättas för de enorma adrenalinpåslaget vid en förlossning, att det kan påverka immunförsvaret negativt mm.  Planerade snitt alltså. Har för mig att det ökar risken för diabetes, cancer och astma, men jag kan komma ihåg fel... 

För egen del känns det som det kvittar annars, och jag har träffat både nysnittade och vaginalförlösta som varit uppe tidigt, och som haft svårt att komma ur sängen alls. Har inte sett någon skillnad i anknytning heller. 

• Anonym

Ts, jag själv skulle aldrig vilja snittas. Inte ens om jag fick betalt.  Men jag lägger mig inte i hur andra kvinnor gör och precis som med vaginala förlossningar så kan man må väldigt olika efter, både psykiskt och fysiskt.

Det är intressant det där med anknytningen. Min förlossning gick väldigt snabbt (ca 3 timmar från första värk) och jag kände att jag inte riktigt fattade att jag var förälder förrän barnet var ett par månader gammalt. Kanske känner många snittade likadant. Men det är ju inget som påverkar kärleken man har för barnet eller omvårdnaden så jag skulle nog inte oroa mig allt för mycket om det om jag vore dig ts

• Anonym
    sextiotalist skrev 2012-08-02 09:20:21 följande:
    Oj, oj, oj. Det låter som du har pratat med en klok gubbe bakom en stubbe i skogen, inget av detta stämmer. De planerade snitten är ofta de som barnen mår bäst av (av snitten), för vid de oplanerade så är ofta barnets hälsotillstånd redan väldig risigt

Nej, varken cancer, diabetes eller astma har något med att de är snittade eller inte. 
    Hon jämför väl barn som fötts vaginalt mot barn som fötts med snitt. Även om barn som kommit ut med planerade snitt mår bäst av de barn som fötts med snitt, så betyder det ju inte att det generellt är bättre för barnet att födas vaginalt.

Sen kan det vara bättre för mamman att snittas av olika orsaker och då får man väga för och nackdelar. Jag valde exempelvis att inte amma. Amning är bättre för barnet men sämre för mig (jag fick panikångest vid tanken) och då får man ta det onda med det goda.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-02 09:37:24 följande:
    Hon jämför väl barn som fötts vaginalt mot barn som fötts med snitt. Även om barn som kommit ut med planerade snitt mår bäst av de barn som fötts med snitt, så betyder det ju inte att det generellt är bättre för barnet att födas vaginalt.

Sen kan det vara bättre för mamman att snittas av olika orsaker och då får man väga för och nackdelar. Jag valde exempelvis att inte amma. Amning är bättre för barnet men sämre för mig (jag fick panikångest vid tanken) och då får man ta det onda med det goda.
    ... betyder det ju inte att det INTE är bättre att födas vaginalt, ska det stå.
  • Anonym

Terapi funkar inte alltid. Om det gjorde det så skulle nog färre människor må dåligt, ha fobier etc.  
    Sen kan man vara rädd för det som är naturligt också...t.ex. spindlar...helt ofarliga, gör inte ont..åtminstone inte svenska spindlar i allafall... men många är rädda ändå. 

• Anonym

Visst är snitt kanske inte det optimala för barnet i många avseenden, men man undkommer risken med allvarliga komplikationer som syrebrist vid förlossningen vid ks. Vid ett samtal med min spec.bm nyligen sa hon att det är större risker för mamman vid ett ks (framförallt om man är i högriskgruppen för att få propp) men mindre risker för allvarliga komplikationer för barnet. 

• Anonym
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-03 12:35:44 följande:
    Om du läser trådstarten så ser du att jag skriver "Varför vill man utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär?" För mig är det en mardrömsstart. Allt jag hört om snitt och hur det känns får mig att tänka att det inte kan finnas någon rädsla som är så stark att man frivilligt vill opereras.

Om människan var menad att födas genom snitt skulle vi väl inte ha en slida? 
    Du skriver att det är mardrömsstart för dig. Vi andra är inte du. Du skriver att du inte är rädd, men tydligen är du det när du kallar en operation på ett svenskt sjukhus för mardröm. Men skratta du, det är ju bara så där 4 miljoner kvinnor som dör i barnsäng varje år. Bara sen du skrev trådstarten i natt har väl något tusental strykit med. Jag tycker inte du ska bry dig om andras val av sjukvård helt enkelt, tänk på dig själv istället :)
  • Anonym

Anser att varje kvinna ska få bestäma över sin egen kropp och ha möjligheten att få göra det hon anser bäst för sig.

Finns dom som har panisk skräck för att t ex lägga sig i en gynstol, ska dom inte kunna skaffa barn då anser du eller vad???

• Anonym
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-03 13:47:41 följande:
    Vad pratar du om ? Skratta ? Jag har väl inte skrattat åt någon.

Ja ja. Vad trodde jag när jag skrev här. Jag borde ju vetat att man inte skulle få några ordentliga svar. 
    Ok, du var väl helt seriös och inte alls ironisk när du skrev:
    "OOOOHHH.... jag är sååååå rädd för att föda barn. Trots att kvinnor har gjort det i 1000000 år och de flesta av dem överlevt och fött fler barn. Långt innan bedövningar och kejsarsnitt uppfanns. oooj oj oj. så rädd är jag så jag skakar !"
    Jag tyckte det lät som du gjorde dig ganka lustig där jag...
Svar på tråden Föd Vaginalt !