• Anonym

Föd Vaginalt !

Linnie83 skrev 2012-08-06 22:43:31 följande:
    Jag tror inte någon säger just sex som ett argument till doktorn men här verkar ju folk ha det! Jag köper rädsla för komplikationer som ett argument men inte sex. Jag ser också de komplikationer som kan ske vid ks vilket inte heller kanske är trevliga. Som sagt alla har vi våra skäl till varför.

Som sagt, skiter man i om man kan ha sex efteråt eller om man kan kan kissa eller bajsa normalt efteråt så får man ju välja en vaginal förlossning. Det är ju upp till var och en, men då vill jag inte höra en massa klagomål sen efter heller, för då har man ju valt själv vad man har gett sig in på.
  • Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-06 22:58:56 följande:
    Lapning: Hade man sett en vaginal förlossning som en stor risk för kvinnan hade man inte tillåtit den. Komplikationer kommer med alla saker man går igenom och det tycker jag man ska vara medveten om. Det är det jag vill poängtera och att vi inte skall göra glorifiering av något av allrernativen.

Det är en kostnadsfråga tyvärr, Många läkare ser snitt som det bästa för mor och barn, men man har inte råd att ge alla snitt. SÅ är det.
  • Anonym
    Jag tror inte någon säger just sex som ett argument till doktorn men här verkar ju folk ha det! Jag köper rädsla för komplikationer som ett argument men inte sex. Jag ser också de komplikationer som kan ske vid ks vilket inte heller kanske är trevliga. Som sagt alla har vi våra skäl till varför.

Att du ger fan i hur ditt sexliv ser ut resten av livet säger mer om hur bra/dåligt det är. Beklagar att det är av graden som hör det lättoffrat..
  • Anonym
    Varför skulle inte rädsla för komplikationer på sexlivet kunna vara en bidragande anledning till varför man vill ha snitt?

Jag har varit utsatt för ett övergrepp och det tog MÅNGA år innan jag kunde acceptera mitt underliv igen och få ett fungerande sexliv. Det är oerhört viktigt för mig att ha ett sexliv och en sexuell identitet idag. Om jag fick ärrbildning i slidan eller smärtor i slidan vid samlag så skulle jag bli ständigt påmind om övergreppet / våldtäkten och jag skulle förlora någonting värdefullt som jag har byggt upp. Jag skulle ha mycket svårt att komma tillbaka till ett sexliv om jag drabbades av sådana skador, och min sexuella identitet är en del av vad som gör mig hel som människa.

Jag har varit trasig. Nu är jag hel. Jag vill inte förlora det bara så att ett barn ska komma till världen genom en viss öppning (någonting som barnet skiter totalt i).

Jag väljer snitt för att jag inte vill ha några fler smällar på det sexuella området. Jag vill inte ha framfall, ärrbildning eller samlagssmärtor. Utan mitt sexliv blir jag trasig igen.

Men tydligen duger det inte som anledning för vissa här. Tur att läkarna förstår i alla fall.
  • Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-06 23:06:01 följande:
    Ni som tror att jag inte bryr mig om just sex delen har fel. Det gör jag visit! Men vid ks kan man få samväxning av tarmen och organ och infektion. Infektion är det sista man vill ha som nyförlöst. Som sagt medicinsk vetenskap föredrar vaginalt och det gör jag med. Jag praktiserar detta dagligen och håller mig till forskning.

Alltså det är inte så stor skillnad på att på infektion vid snitt som vid en vaginal förlossning, du som jobbar med detta dagligen borde veta detta.
  • Anonym

Jag har fött två barn vaginalt och håller väl med dig till viss del. Alltså i det att det är ju bevisat ökade risker med kirurgiskt ingrepp än vaginal födsel.

Och som du skriver så har man ju mindre men efter sina vaginala födslar jag gickhem efter några timmar på båda barnen. Var uppe på benen efter ca tio minuter efter förlossningarna. Så visst är det mer smärtfritt att föda vaginalt - när allt går som det ska vill jag poängtera.

Men jag förstår dem som haft traumatiska första förlossningar och kan tycka att de borde få kejsarsnitt på andra för har man varit med om ett trauma en gång så är man ju skiträdd att det ska bli så även andra gången. Så jag tycker de ska få kejsarsnitt.

Men de som aldrig fött kan jag inte förstå hur de kan vara så rädda, för de vet ju inte om de kommer få en bra eller dålig förlossning redan innan. Varför förbereda sig på det värsta liksom? De flesta förlossningar går ju fint, det hör man ju alltid när folk har fött. Typ mor och barn mår fint, allt gick bra, står det ju i alla hälsningar man får i sms från BB osv.

• Anonym
    Essien skrev 2012-08-06 23:57:18 följande:
    Ja men gud ja! Klart jag är ok med att min sambo skriver "barnet mår fint men xxxxx sprack rätt igenom ändtarmen tyvärr, hon gråter floder över att inte kunna kissa utan att skrika rakt ut men är så klart glad över bebis". Hur många tror du gladeligen pratar om att de för tillfället är spruckna och för tillfället inkontinenta? Det är ngt jag inte ens skulle prata om med min mamma och mina vänner! Jag föder vaginalt när jag kan bli garanterad NOLL komplikationer. Innan dess skiter jag i att många förlossningar går bra. "det händer nog inte mig"-tänket försvann ur mitt liv samma dag jag stötte på min första livsomvälvande tragiska händelse. Och jag får hellre en infektion i ett snitt än insidan av mitt underliv hängandes på utsidan med allt vad det innebär för min livskvalitet. Man måste inte testa ngt irreversibelt för att ha rätt att vägra riskerna. Jag spelar gärna kort men jag spelar inte med min hälsa, jag har naivt gått på alldeles för många nitlotter där redan.
  • Anonym
    Anonym (broken) skrev 2012-08-06 22:22:19 följande:
    Jag hade inte fött vaginalt om jag känt till vilka komplikationer det skulle medföra.Gråter

Och då är jag långt ifrån dem som drabbats värst.
    Usch, stackars dig. Tycker synd om dig! Hade kanske också testat om inte min mamma
    hade drabbats hårt av sin förlossning med bland annat flera framfallsoperationer o annat.
    Och en svår o utdragen förlossning.

Hoppas att du kan få hjälp för dina komplikationer. Man kan opereras för framfall och inkontinens i alla fall.

kram
  • Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-07 14:48:15 följande:
    Lavish: Du har självklart rätt att vara rädd och det tar ingen i från dig. Jag förstår dig till 100%. Men vi som inte är rädda ska väl få känna vad vi vill eller?

Klart ni får. Men du skriver ju samtidigt att du tycker att man ska offra sig när man nu blivit gravid, för det ansvaret innebär just vaginal födsel och så vidare. Tråden handlar ju om att ts tycker att ALLA ska föda vaginalt, några säger emot och ni får det till att ni inte får vara glada över ERA vaginala förlossningar? Va? Du går in i en tråd som försöker trycka till de som väljer snitt och tycker tt de vaginalt födande är påhoppade? Hur snurrar ditt jordklot?
  • Anonym
    Essien skrev 2012-08-06 23:57:18 följande:

Hur många tror du gladeligen pratar om att de för tillfället är spruckna och för tillfället inkontinenta?
    Du till exempel
Svar på tråden Föd Vaginalt !