• Anonym

Föd Vaginalt !

som svar på ts rubrik. för att ett planerat snitt är säkrare än en vaginal förlossning.

• Anonym

Knappt någon verkar läsa vad som står och tillfrågas i TS, av de som svarat.
    Verkar ha hittat ett ord och dragit igång på det, utan någon form av ordförståelse.

*suck*
    (dubbel bemärkelse)

• Anonym

Jag är själv jätte nöjd med mitt beslut om att föda med ks. Delvis pga medicinska orsaker och delvis pga rädsla att barn skulle få syrebrist under en vaginal förlossning.

Många av de saker som står i din ts, några stämmer som tex att det finns en infektionsrisk med kateter. För mig övervägde dock de positiva sakerna med ks.

• Anonym
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 19:00:27 följande:
    eeeh va ? 

Jag kanske inte är lika bra som alla andra på att uttrycka mig när jag skriver. Uppenbarligen. Dessutom hade jag hört från många olika håll att kejsarsnitt var ungefär som jag beskriver det och nu har ni i arga ordalag förklarat för mig att jag har fel fel fel. Massa massa fel, Så. Min TS var inte ogenomtänkt men kanske dumt formulerad. Jag hade tydligen fel på VISSA punkter men det visste jag ju inte när jag skrev den eller hur?

Men däremot har ni i tråden läst in massa saker som JAG INTE SAGT. och därför ville jag förtydliga det. 

Hela ts är provocerande och full med faktafel. Det grövsta måste nog att anknytningen aldrig kommer att fungera om barnet föds med snitt.
  • Anonym
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 19:18:38 följande:
    Ja men t.ex. att man kan få infektion i såret? Att man kan behöva sövas (och det är alltid en risk med att sövas, fråga vilken läkare som helst.) Att man riskerar att de skär fel och i andra organ eller i värsta fall i barnet.  Att man får kateter (och det är en till i tråden som påpekar att det också är en ökad risk för infektion). Man får ökad risk för blodpropp.Det är också en vanlig operationskomplikation.

Och att de jag känner som fött vaginalt har kunnat åka hem tidigt har jag heller inte fel i. Alla går inte sönder i rumpan när de föder barn. 

Fast inget av det där inträffar särskillt ofta. Du vet det finns risker med alla förlossningar? Sprickor mellan analhålet och urinröret, inkontinens både kiss och bajs, att elektroderna på barnet missas och att barnet föds medvetslöst, att barnet får hjärnskador etc.
  • Anonym

Jag hade ökad risk för att få blodpropp så jag tog fragminsprutor. Äsch hela ts så överdrivet och fel.

• Anonym
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 20:08:28 följande:
    Fast att man spricker i rumpan är ju lika ovanligt det.
    Ne de e inte speciellt ovanligt... ca 4-5 % av kvinnorna gör det. Bland förstföderskorna är det så många som 7 %
  • Anonym

Har förlossningsskräck och är jätteglad och lättad idag över att ha fått ett snitt beviljat. Det finns inte i min värld att jag skulle föda vaginalt. Är rädd för massor av olika saker.

Tur att det finns alternativ. Så kan de som vill föda vaginalt få göra det och vara nöjda med det.

• Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-06 20:27:42 följande:
    Snitt är en op och op är aldrig riskfritt för mamman. Allt har sina fördelar och nackdelar och alla vill olika. Tycker personligen att man ska bearbeta sin rädsla istället för att fly den genom snitt. Men det är jag det, andra resonerar på ett annat sätt. Bra att snitt finns men är ju något man ska använda av medicinska orsaker enligt mig.
    Ja, man får tycka olika såklart. Tur att läkare även ser förlossningsskräck som en orsak att få snitt.Glad
    Är min läkare evigt tacksam!! 
Svar på tråden Föd Vaginalt !