Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-06 22:36:08 följande:
Från trådstarten:
Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.
1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.
2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.
3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.
4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.
5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.
Som du säkert har läst också eftersom du läst hela tråden så ser du det inlägget där jag skrivit att denna tråden handlade om att jag undrade varför någon ville snittas baserat på vad jag trodde att jag visste om kejsarsnitt som jag nu vet att jag haft fel i.
Exempel på orsaker rädsla/skräck för att föda vaginalt: Rädd för att man själv eller barnet ska skadas allvarligt eller dö. Rädd för en traumatisk upplevelse som gör att man får en depression efteråt. Rädd för att barnet ska få syrebrist som leder till hjärnskador. Rädd för att få panik och inte kunna göra som bm säger och då är det större risk för en svår/komplicerad förlossning. Rädd för att tappa kontrollen och inte orka genomföra födseln. Rädd för bestående men i form av inkontinens (av båda slagen), framfall, och andra skador på underlivet. Rädd för att få en lika svår förlossning som sin mor. Rädd för att det ska bli outhärdligt på grund av smärtan och känna att man inte står ut helt enkelt. Man kan säkert vara rädd för annat också men nu har du fått några exempel på vad man kan vara rädd för och varför man föredrar snitt. Ofta är det väl flera orsaker till fobin/skräcken som gör att man känner stor ångest inför att föda vaginalt. Är man inte rädd själv kan det kanske vara lite svårt att sätta sig in i situationen.