• etterbyttan

    Barnsuget kommer inte. Kan man

    Jag är en kvinna på 32 år, gift och bor i radhus och har fast jobb.

    Jag har alltid tänkt att jag ska ha barn,   "senare".
    Nu är "senare" här, och det där suget vill inte infinna sig. Inte alls.

    De flesta av mina vänner har barn, och ju mer jag ser på nära håll hur det är i verkligheten att ha barn, desto mer ryggar jag inför det hela. Jag ser hur hela ens liv, parnerns liv och livet som partners, försvinner. Fullständigt.
    Jag är heller inte intresserad av barn generellt. Jag ogillar dem inte, visst kan barn vara gulliga och roliga en stund, men ja, inte mer än så.

    Vi har ett bra liv där vi båda jobbar deltid (eget val för att ha mer ledigt) med mycket kvällar, alltså slipper vi oftast väckarklockan och kan vakna tillsammans, vi badar  tillsammans i vårt bubbelbadkar nästan varje dag.
    Vi tar långa semstrar tillsammans på somrarna och reser utomlands 1-2 v på vintern. Vi dricker vin på vår altan och grillar flera gånger i veckan. Vi har en härlig liten trädgård att fixa med, och gillar att renovera i vårt hus.
    Vi läser strökurser på universitetet för nöjes skull, och har båda styrelseposter i en ideell förening. Ett härligt vuxenliv helt enkelt.

    Jag ser hur mina vänners liv ser ut: där allt kretsar kring barnen, man tar semester olika perioder för att nån ska kunna vara hemma med barnen, den ena jobbar dag och den andra kväll. När barnen är mindre tar all tid att vaka och sköta om dem, när de blir större ska de skjutsas och fixas med hit och dit, och det är ständiga konflikter och problemhantering.
    Visst, folk verkar inte ångra sitt barnanskaffande, så visst inser jag att det nog är bättre än det verkar.
    Men hur kan man längta efter detta?

    "Alla" vill ha barn. "Alla" skaffar barn. De som inte får barn kämpar och är ledsna.
    Men det måste väl finnas fler som känner som jag? Som inte har barn, inte är med i barnkulten och ändå har fina liv. Kanske kommer barnsuget även till mig innan fönstret stängs. Men tänk om det inte gör det?
    Jag är rädd att jag ska ångra mig när jag blir äldre, gammal.
    Jag behöver höra något från någon med liknande tankar. En diskussionspartner. En förebild.

  • Svar på tråden Barnsuget kommer inte. Kan man
  • viktoria91

    Njut av det du har! Klart man inte måste ha barn, låt dina vänner leva i kaos och mista sina liv medens ni njuter av livet till fullo! =)

  • Grön Anna

    Vill bara inflika att man inte på något sätt kan känna efter hur det skulle vara att ha egna barn genom att umgås med andras.
    Att få sitt eget barn, som liknar en själv och den man älskar mest i världen är något helt annat. Känslan av ett "du är den bästa mamman i hela världen" och en varm lite barnahand i sin går inte att förklara i ord och kan inte riktigt hållas emot allt det där praktiska som räknas upp här i tråden.
    Att känna sitt eget lilla barn buffa inne i magen ger livet en dimension man inte kan fundera ut med sitt sinne.
    Att veta att man kan ge en ny liten människa ett hem, trygghet, lycka och glädje är stort.
    Jag tror visst att man kan leva ett alldeles fantastiskt liv utan barn, mycket pga att man aldrig känt de där känslorna man har som förälder.

  • viktoria91
    Grön Anna skrev 2013-05-16 11:51:38 följande:
    Vill bara inflika att man inte på något sätt kan känna efter hur det skulle vara att ha egna barn genom att umgås med andras.
    Att få sitt eget barn, som liknar en själv och den man älskar mest i världen är något helt annat. Känslan av ett "du är den bästa mamman i hela världen" och en varm lite barnahand i sin går inte att förklara i ord och kan inte riktigt hållas emot allt det där praktiska som räknas upp här i tråden.
    Att känna sitt eget lilla barn buffa inne i magen ger livet en dimension man inte kan fundera ut med sitt sinne.
    Att veta att man kan ge en ny liten människa ett hem, trygghet, lycka och glädje är stort.
    Jag tror visst att man kan leva ett alldeles fantastiskt liv utan barn, mycket pga att man aldrig känt de där känslorna man har som förälder.
    Har samma känslor för mina djur, så visst går det.
  • mmeline
    Grön Anna skrev 2013-05-16 11:51:38 följande:
    Vill bara inflika att man inte på något sätt kan känna efter hur det skulle vara att ha egna barn genom att umgås med andras.
    Att få sitt eget barn, som liknar en själv och den man älskar mest i världen är något helt annat. Känslan av ett "du är den bästa mamman i hela världen" och en varm lite barnahand i sin går inte att förklara i ord och kan inte riktigt hållas emot allt det där praktiska som räknas upp här i tråden.
    Att känna sitt eget lilla barn buffa inne i magen ger livet en dimension man inte kan fundera ut med sitt sinne.
    Att veta att man kan ge en ny liten människa ett hem, trygghet, lycka och glädje är stort.
    Jag tror visst att man kan leva ett alldeles fantastiskt liv utan barn, mycket pga att man aldrig känt de där känslorna man har som förälder.
    Det behöver inte vara ens eget barn. Många är uppvuxna med småsyskon, ibland med sådan åldersskillnad att de blivit extraföräldrar. Andra har väldigt närstående syskonbarn. Sedan handlar det inte bara om likhet och att ha fött fram ett barn för att kunna känna ett föräldraband. Kan en person med ett adopterat barn aldrig veta hur det är att ha barn eftersom de inte fött dem? Kan en man aldrig veta hur det är att ha barn eftersom han inte gått och känt sitt eget barn buffa inne i magen? Jag tycker att det är ett ensidigt synsätt.
  • olleo

    Min tanke är att även om man har barn så kommer ju den dagen när man är "barnfri" igen och om man får barn tidigt så kommer den dagen tidigt i livet förstås och tvärtom så har man ju många barnfria år INNAN. Men jag tror självklart att man kan leva fantastiska liv utan barn och att skaffa barn om man inte verkligen längtar tycker jag är fel för alla barn förtjänar att vara efterlängtade. Det vet jag särskilt som min morsa alltid varit en ytterst motvillig sådan som bara klantade till det med sina piller hela tiden!

  • giftgrodan

    Ja, VET man att man inte vill ha barn ska man givetvis inte skaffa några. Jag är tyvärr i nån sorts mellanläge där jag inte vet om jag vill eller inte vill, och det är så sjukt svårt att reda ut! Och jag är 33 och tiden går... Många många gånger önskar jag att jag vore man istället, så skulle jag inte behöva vara så stressad

  • Palma

    Jag och min man levde som ni. Trivdes med det och pratade sällan om barn. Ingen längtan fanns. När vi närmade oss 35 kom barnpratet igång. Vi analyserade, diskuterade, vände och vred på varenda argument. Vi kom fram till att vi inte ville ha barn, men vi ville inte vara barnlösa så vi skulle nog försöka skaffa barn ändå... Låter knäppt. Vi var inte sugna på småbarn, men min man kände att "jo, jag vill nog ha barn och barnbarn och den biten" när vi blir gamla. Vi ville inte vara utan det. Så vi fick en son vid 35 och nu, 5 år senare väntar vi vårt andra barn, galet.. Vi lever ett annat liv nu, men oj vad åren går fort och de växer snabbt! Vi kommer att ha massor med tid att leva som vi gjorde förr, utan barn, sedan. Snart vill de inte hänga med oss i alla fall. Vi är glada att vi gjorde detta. Men jag har verkligen förståelse för de som väljer bort det.

  • Hamingja

    Jag känner att jag skulle ha missat en hel dimension om jag inte fått barn. En hel värld av erfarenheter - från graviditeten och över förlossningen och bebisarna vid bröstet, promenader med barnvagnen, dop, lek i lekparken, kalasen med de första kamraterna, skolstarten, luciatågen, läxorna, idrottsföreningarna där man fått vara funktionär, det första lägret utan mamma...

    Man blir mer engagerad i samhället, med skola och centrum och bostadsområden och utemiljöer och arbetsmarknad och politik och allting, när man får barn, för då kan man inte längre tänka att "jag klarar mig nog mitt liv ut hur illa det än blir. Sedan behöver jag inte bry mig mera vad som händer". Man får en väldig lust att vara med och påverka och förändra, så att de nya släktena ska få ta över något bättre!

     Man blir även en del av livets väv, på ett tydligare sätt, när man får barn. Min mamma fick bli mormor och göra det som jag gjorde med min mormor och farmor när jag var liten... och nu är det jag som får ha mammarollen i familjen... och om 10-15 år är det kanske jag som är mormor och farmor, och får DEN rollen som min mamma och mormor haft. Det skulle ha känts avhugget, om allt hade slutat med mig... och jag hade missat de rollerna, och bara levt något slags förlängt tonårsliv livet ut - utan något egentligt innehåll. För bubbelbaden och resorna med mannen blir andefattiga efter några år! De räcker inte som livsinnehåll.

  • engagerad utan barn

    Men oj! 
    Menar du att du inte hade något som helst intresse av att påverka samhället innan du fick barn?

    För de flesta jag känner har det varit tvärtom... Innan de fick barn så var de engagerade i politik, olika föreningar, andra människor... Men när barnen kommer blir ju engagemanget väldigt barncentrerat (med all rätt).

    Men självfallet kan man vara engagerad i annat än bubbelbad med sin respektive (just bubbelbadat har vi aldrig gjort på 10 år tillsammans)! Annars blir det ju som du säger lite "andefattigt" och hade du inget intresse för omvärlden innan du fick barn måste det ju ha varit omvälvande!
    Själv har jag alltid trott att det var annat som omvälvande med att få barn, men som sagt, de flesta jag känner har varit engagerade sedan tonåren. 

    ( som ungdomsledare har jag fått uppleva "första lägret utan mamma" många gånger, på nära håll. Det är alltid värst för  mammorna  )

  • Roykotten
    etterbyttan skrev 2012-08-04 21:42:44 följande:
    Jag är en kvinna på 32 år, gift och bor i radhus och har fast jobb.

    Jag har alltid tänkt att jag ska ha barn,   "senare".
    Nu är "senare" här, och det där suget vill inte infinna sig. Inte alls.

    De flesta av mina vänner har barn, och ju mer jag ser på nära håll hur det är i verkligheten att ha barn, desto mer ryggar jag inför det hela. Jag ser hur hela ens liv, parnerns liv och livet som partners, försvinner. Fullständigt.
    Jag är heller inte intresserad av barn generellt. Jag ogillar dem inte, visst kan barn vara gulliga och roliga en stund, men ja, inte mer än så.

    Vi har ett bra liv där vi båda jobbar deltid (eget val för att ha mer ledigt) med mycket kvällar, alltså slipper vi oftast väckarklockan och kan vakna tillsammans, vi badar  tillsammans i vårt bubbelbadkar nästan varje dag.
    Vi tar långa semstrar tillsammans på somrarna och reser utomlands 1-2 v på vintern. Vi dricker vin på vår altan och grillar flera gånger i veckan. Vi har en härlig liten trädgård att fixa med, och gillar att renovera i vårt hus.
    Vi läser strökurser på universitetet för nöjes skull, och har båda styrelseposter i en ideell förening. Ett härligt vuxenliv helt enkelt.

    Jag ser hur mina vänners liv ser ut: där allt kretsar kring barnen, man tar semester olika perioder för att nån ska kunna vara hemma med barnen, den ena jobbar dag och den andra kväll. När barnen är mindre tar all tid att vaka och sköta om dem, när de blir större ska de skjutsas och fixas med hit och dit, och det är ständiga konflikter och problemhantering.
    Visst, folk verkar inte ångra sitt barnanskaffande, så visst inser jag att det nog är bättre än det verkar.
    Men hur kan man längta efter detta?

    "Alla" vill ha barn. "Alla" skaffar barn. De som inte får barn kämpar och är ledsna.
    Men det måste väl finnas fler som känner som jag? Som inte har barn, inte är med i barnkulten och ändå har fina liv. Kanske kommer barnsuget även till mig innan fönstret stängs. Men tänk om det inte gör det?
    Jag är rädd att jag ska ångra mig när jag blir äldre, gammal.
    Jag behöver höra något från någon med liknande tankar. En diskussionspartner. En förebild.
    Att skaffa barn är överskattat, man ska göra som man själv vill och inte hålla på och kolla så mycket vad andra runt omkring en gör.
  • Radhuspinglan
    Hamingja skrev 2013-06-23 21:47:32 följande:
    Jag känner att jag skulle ha missat en hel dimension om jag inte fått barn. En hel värld av erfarenheter - från graviditeten och över förlossningen och bebisarna vid bröstet, promenader med barnvagnen, dop, lek i lekparken, kalasen med de första kamraterna, skolstarten, luciatågen, läxorna, idrottsföreningarna där man fått vara funktionär, det första lägret utan mamma... Man blir mer engagerad i samhället, med skola och centrum och bostadsområden och utemiljöer och arbetsmarknad och politik och allting, när man får barn, för då kan man inte längre tänka att "jag klarar mig nog mitt liv ut hur illa det än blir. Sedan behöver jag inte bry mig mera vad som händer". Man får en väldig lust att vara med och påverka och förändra, så att de nya släktena ska få ta över något bättre!  Man blir även en del av livets väv, på ett tydligare sätt, när man får barn. Min mamma fick bli mormor och göra det som jag gjorde med min mormor och farmor när jag var liten... och nu är det jag som får ha mammarollen i familjen... och om 10-15 år är det kanske jag som är mormor och farmor, och får DEN rollen som min mamma och mormor haft. Det skulle ha känts avhugget, om allt hade slutat med mig... och jag hade missat de rollerna, och bara levt något slags förlängt tonårsliv livet ut - utan något egentligt innehåll. För bubbelbaden och resorna med mannen blir andefattiga efter några år! De räcker inte som livsinnehåll.

Svar på tråden Barnsuget kommer inte. Kan man