• Anonym (dålig)

Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!

Jag äter godis/chips/choklad/vad som helst bara det är onyttigt, varje kväll. Ja, varje kväll. Jag "kan" inte sätta mig framför t ex TV:n om jag inte har nåt att mumsa på. Att läsa en bok är mycket mysigare om jag har nåt att äta på. Datortiden spenderas alltid med nåt tilltugg. Ibland är jag inte ens sugen, men hela kroppen skriker att jag måste ha något, så då går jag till skafferiet och tar det som finns till hands. Har jag haft en bra dag så "firar" jag med något gott på kvällen. Har jag haft en dålig dag så tröstäter jag...

Jag är inte speciellt tjock, men jag vet att mina värden är usla, så på insidan är jag "fet".

Jag vill verkligen komma ur den här hemska ovanan, men det är ju så jäkla svårt!! Att inte köpa hem funkar inte, för har man det beroendet jag har så ser man till att köpa hem. Eller så går jag helt enkelt och köper nåt på kvällen när suget sätter in.    

Jag äter bra mat om dagarna, så det handlar inte om att jag är hungrig eller så, jag är bara så himla sugen.   

Finns det nån som har varit i min sist och kommit ur den??  

• Svar på tråden Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-08-16 22:27:59 följande:

Nu känner jag mig som den värsta glädjeförstöraren så förlåt mig för det jag ska skriva nu.

Men jag är skeptisk mot mörk choklad. 
    Jag vet inte hur det funkar med GI, jag är inte insatt i det.
    Jag kan bara tala om hur det var för mig med mörk choklad.

Jag hade precis som du fått lära mig att det var ok att äta i små mängder, och hur bra var inte det. :)
    Så jag unnade mig en ruta då och då, och det funkade bra rätt länge.
    Men så hamnade jag på en platå, jag gick inte ner ett gram, trots att jag faktiskt skötte mig enligt dietistens regler.
    Så vi började titta på vad jag kunde dra ner på och då kom chokladen upp.

Som dietisten menar så är det visserligen inte socker i mörk choklad och det gör det överlägset annan choklad.
    Men det är lika mycket kalorier i det och man kan tycka att en liten fattig ruta gör väl ingen skillnad, men sammantaget på en vecka, en månad blir det en del.
    Och det kan mycket väl vara dom kalorierna som är skillnaden mellan att stå still eller gå ner.
    Jag fick sluta med mina chokladrutor och för mig var det så, när jag slutade började vågen röra sig neråt igen.
    Och det var den enda skillnaden jag gjorde.
    Idag är mörk choklad något som tillhör guldkanten i tillvaron och äts på lördagar.

Det är inte det att jag inte unnar dig choklad, jag skulle så gärna vilja skriva att du ska äta och må gott, men jag vill se dig briljera här och berätta hur mycket du har tappat i vikt.
    Och jag vill höra dig jubla och jag vill jubla med dig. 

Varför inte prova lite goda, kanske riktigt lyxiga bär istället?                    
    Visst är mörk choklad energität men SÅ mycket kalorier handlar det inte om. En ruta mörk choklad är ca 10 gram, vilket motsvarar knappt 60 kcal. Alltså ungefär lika mycket som i ett medelstort äpple. 

För att gå ner 1 kg fettvikt måste du ha ett kaloriunderskott på 7 000 kcal. Det motsvarar 116 chokladbitar. Så om du gick ner i vikt bara av att utesluta chokladen så måste du antingen ha ätit mer choklad än du vill erkänna, eller gått ner väldigt långsamt i vikt. 
  • Anonym (Mimmi)

Jag har haft en bra vecka hittills, inga godsaker alls, precis enligt planen. Det känns inte jobbigt heller. Glad

Idag kände jag för första gången av ett sötsug, och jag vet precis var det kom ifrån. Jag åt ute på lunchen eftersom en fd kollega var på besök och vi var ett gäng som skulle gå ut och äta med henne. Och då blev det inte direkt supernyttigt. Och så fort jag äter lite mer onyttig mat så kommer sötsuget som ett brev på posten, men det är ändå inte värre än att jag kan hantera det som tur är.  

• Anonym
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-08-17 21:06:45 följande:
    Visst är mörk choklad energität men SÅ mycket kalorier handlar det inte om. En ruta mörk choklad är ca 10 gram, vilket motsvarar knappt 60 kcal. Alltså ungefär lika mycket som i ett medelstort äpple. 

För att gå ner 1 kg fettvikt måste du ha ett kaloriunderskott på 7 000 kcal. Det motsvarar 116 chokladbitar. Så om du gick ner i vikt bara av att utesluta chokladen så måste du antingen ha ätit mer choklad än du vill erkänna, eller gått ner väldigt långsamt i vikt. 

Nu ska vi se om jag kan räkna rätt.
    Jag åt två rutor om dagen, en efter lunch och en efter middagen.
    Det gör då enligt dig ett extra tillskott av 120 kalorier om dagen.
    På en vecka blir det 840 kalorier extra, nu börjar det bli lite mycket.
    På en månad är vi uppe i 3360 kalorier om jag räknar rätt.
    (matte är inte min starka sida)

Och det är helt onödiga kalorier.
    Kalorier som gick utanför den mathållning som var uträknad för mig, som skulle ge mig precis det antal kalorier som jag behöver för att kroppen ska må bra och få all näring den ska ha.  
    Det är klart att det gör skillnad om man stoppar i sig 3000 kalorier mer än man ska på en månad.

Och visst jag går långsamt ner i vikt i och med att jag har en massa andra problem med kroppen delvis för att jag misskött den.
    För det är ju egentligen det man gör när man äter fel, man unnar sig inte, man straffar sig.
    Och jag har unnat mig alltför mycket i mina dagar, det har gett mig sjukdomar som gör mig beroende av mediciner.
    Lång historia, men min viktminskning ser inte ut som andras, det går i hopp och det går långsamt.

Men jag har åtminstone tagit ner min vikt med 40 kg, men det hade jag inte klarat utan all hjälp jag fått av dietist och tränare.                
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-08-17 22:40:26 följande:

Nu ska vi se om jag kan räkna rätt.
    Jag åt två rutor om dagen, en efter lunch och en efter middagen.
    Det gör då enligt dig ett extra tillskott av 120 kalorier om dagen.
    På en vecka blir det 840 kalorier extra, nu börjar det bli lite mycket.
    På en månad är vi uppe i 3360 kalorier om jag räknar rätt.
    (matte är inte min starka sida)

Och det är helt onödiga kalorier.
    Kalorier som gick utanför den mathållning som var uträknad för mig, som skulle ge mig precis det antal kalorier som jag behöver för att kroppen ska må bra och få all näring den ska ha.  
    Det är klart att det gör skillnad om man stoppar i sig 3000 kalorier mer än man ska på en månad.

Och visst jag går långsamt ner i vikt i och med att jag har en massa andra problem med kroppen delvis för att jag misskött den.
    För det är ju egentligen det man gör när man äter fel, man unnar sig inte, man straffar sig.
    Och jag har unnat mig alltför mycket i mina dagar, det har gett mig sjukdomar som gör mig beroende av mediciner.
    Lång historia, men min viktminskning ser inte ut som andras, det går i hopp och det går långsamt.

Men jag har åtminstone tagit ner min vikt med 40 kg, men det hade jag inte klarat utan all hjälp jag fått av dietist och tränare.                
    3000 kcal på en månad gör inte ens ett halvt kilo. Så om du efter att ha uteslutit chokladen gick ner ca 0,5 kg per månad så är jag med dig. 

Det jag är ute efter är att det är onödigt att "skrämmas" med information som inte stämmer. En ruta mörk choklad då och då gör ingen skada. Jag tycker det blir konstigt när någon påstår att det är så mycket energi i en ruta mörk choklad att man inte kan gå ner i vikt om man äter den. Då är man inte påläst. 

Jag tillhör också dem som går ner långsamt, och har en historik med ätstörningar. Så jag förstår precis vad du pratar om. Men människor med ett stört ätbeteende behöver fakta, inte lösa antaganden, annars kan det trigga igång skuldkänslor mm.  
  • Anonym (Fläskfia)

Igår kväll åt jag en bit chokladkaka med vispgrädde men blev nöjd efter en lagom bit. Jag kastade mig inte över den som jag brukar göra och jag kunde till och med låta den stå på bordet en stund innan jag fortsatte att äta och för mig är det ett stort steg!
    Nu ska jag ta med hela familjen ut på en cykeltur. Just nu känner jag i alla fall inget sug efter något alls ikväll trots att det är lördag. Satsar på god mat och om suget faller på tar jag några fullkornskex.

Få se hur länge det håller, ska ha mens om någon vecka och då brukar allt gå åt fanders. Sen efter mensen är det dags för vägning. Har inte vägt mig på en månad så förhoppningsvis har nålen rört sig nedåt! 

• Anonym
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-08-18 08:13:20 följande:
    3000 kcal på en månad gör inte ens ett halvt kilo. Så om du efter att ha uteslutit chokladen gick ner ca 0,5 kg per månad så är jag med dig. 

Det jag är ute efter är att det är onödigt att "skrämmas" med information som inte stämmer. En ruta mörk choklad då och då gör ingen skada. Jag tycker det blir konstigt när någon påstår att det är så mycket energi i en ruta mörk choklad att man inte kan gå ner i vikt om man äter den. Då är man inte påläst. 

Jag tillhör också dem som går ner långsamt, och har en historik med ätstörningar. Så jag förstår precis vad du pratar om. Men människor med ett stört ätbeteende behöver fakta, inte lösa antaganden, annars kan det trigga igång skuldkänslor mm.  

Jag har tänkt på vad du skrev hela dagen och jag har funderat på hur jag ska formulera mig så att det går fram vad jag menar.

Jag börjar med det som jag tycker är viktigast.
    Jag vill verkligen inte skrämmas eller pålägga skuld eller skam, jag vet alltför väl vad det gör med en människa som har en ätstörning.
    Samtidigt måste jag påminna om vad jag skrev först   

Jag skrev:

"Jag vet inte hur det funkar med GI, jag är inte insatt i det. Jag kan bara tala om hur det var för mig med mörk choklad."

Jag hävdade aldrig att jag kom med en absolut sanning, jag sa att jag berättade om hur det var för mig.
    Men något löst antagande är det inte.

Det jag kan bidra med i den här tråden är mångårig erfarenhet av hur det är att leva med ett matmissbruk.
    Och flerårig erfarenhet av hur det är att ändra livsstil med hjälp av dietist och tränare, alltså människor med utbildning och kunskap i dom här frågorna.
    Det är den kunskapen jag här försökt dela med mig av, eftersom den har hjälpt mig så mycket.
    Men det är ingen vetenskaplig fakta.
    Nån sån har jag inte.
    Är det vad som krävs kan jag inte bidra här. 

Då tackar jag för mig och önskar er alla stort lycka till och kämpaglöd.             
  • Anonym (Fläskfia)

Den här veckan har jag gått och cyklat strax över 4 mil och brännt 1400 kalorier vilka jag säkert satt i mig iom chokladkaka och grädden. Småätandet har gått hyfsat inget godis i alla fall!

• Anonym (dålig)
    Anonym (Fläskfia) skrev 2012-08-18 21:22:55 följande:
    Den här veckan har jag gått och cyklat strax över 4 mil och brännt 1400 kalorier vilka jag säkert satt i mig iom chokladkaka och grädden. Småätandet har gått hyfsat inget godis i alla fall!
    Usch, jag har haft en dålig vecka överlag Jag har så jädra dålig karaktär!!
  • Anonym (Fläskfia)
    Anonym (dålig) skrev 2012-08-18 21:25:52 följande:
    Usch, jag har haft en dålig vecka överlag Jag har så jädra dålig karaktär!!

Inte då! Alla kan ha en dålig vecka. Ta en dag imorgon och peppa igång dig själv och på måndag kör vi igång med en ny vecka!
  • Anonym (dålig)
    Anonym (Fläskfia) skrev 2012-08-18 21:36:46 följande:

Inte då! Alla kan ha en dålig vecka. Ta en dag imorgon och peppa igång dig själv och på måndag kör vi igång med en ny vecka!
    {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!