• Anonym (Rätt eller fel?)

Släktingar som ger bort second hand-kläder i present till våra barn

Jag har två barn som jag och min sambo oftast handlar kläder på H&M, Lindex eller liknande till. De har också några enstaka märkeskläder som Adidas, Nike m.m. Inget märkvärdigt eller jättedyrt i alla fall men nya, hela och rena kläder köper vi.

Men jag har ett litet problem. Sedan de föddes så har vi ibland fått presenter av släktingar, vänner osv. Min sambos släkt (som är ganska fattiga faktiskt) brukar alltid och ofta ge presenter som fina kläder, skor, leksaker m.m. Presenterna är alltid helt nya. Men på min sida av släkten så brukar vi ibland få kläder, skor och leksaker som är begagnade och inhandlade från loppisar. Jag hade inte haft något emot det om sakerna vi fick var fräsha men vi barnen har tex fått skor där leran sitter kvar, tröjor som är trasiga m.m. Dessutom har de sagt priset och det låter som det nästan skryts och tävlas i hur billigt det var. Skor för 10 kronor osv. Hmm.

Jag vill heller inte vara otacksam men det känns faktiskt inte så roligt att sätta på barnen söndriga, urtvättade eller rent av smutsiga saker. Även om barnen bara är 3 och 1 år så tycker jag att de i alla fall ska se hela och rena ut. Vissa saker är helt okej att inhandla second hand som tex leksaker, barnmöbler m.m men inte allt!

Hur ska jag säga till släktingarna? Och hur tänker dom när dom ger bort såna presenter? Ser dom inte att det är smutsigt/trasigt? Jag själv hade ju skämts om jag hade gett bort en sån present. Eller vill dom bara lasta av skitsaker hos oss eller vad handlar det om?

• Svar på tråden Släktingar som ger bort second hand-kläder i present till våra barn
  • Anonym

Kan det vara en generationsfråga? Förr fanns inte de här stora kedjorna med låga priser. Jag har hört flera äldre säga att barnkläder förr var så dyrt. Eller så är det en ideologisk fråga. Jag är uppvuxen i en familj där det fanns goda inkomster men ändå skulle det snålas jämt på kläderna. För mina föräldrar tyckte inte att kläder är så viktigt. De tycker att det spelar väl ingen roll vad man har på sig. Jag skämdes som barn......

• Anonym (gagagogo)

Ja, vi har också en släkting som gör så, men hon har en diagnos, så det får väl vara förklaringen då.

Vi slänger skiten allteftersom och har även undanbett oss presenter av henne.

Jag har inget emot second hand annars men det ska vara helt och rent. Fixar man inte att vara kritisk så ska man hålla sig borta från det.

• Anonym (gagagogo)

Ska tillägga att några andra släktingar nu tävlar om att hitta mest meningslösa gratissaker att ge henne, som t e x tre inslagna hotelltvålar eller rosaglittriga monsterfötter.

Själv vill jag bara att alla lägger av, jag tycker inte att man ska ge presenter i hopp att håna mottagaren, men så kan det bli om man ger bort för många containerfynd.

• Vinterankan

Vi får en massa second handgrejer av svärmor och jag tycker det är jättegulligt av henne att alltid tänka på sitt barnbarn. Och det är inte saker som är i nyskick utan det är välanvända grejer där vår dotter är kanske det tredje barnet som har kläderna. När hon har växt ur dom så sparar vi dom till vår son och när han växt ur dom så ger vi tillbaka det till farmor. Saker som går sönder kastar vi såklart bort 

• lavendeln

Min mamma hade köpt ett bord med två stolar att ha i trädgården hemma hos sig på Loppis! Kanon, billigt och dom är inte där så ofta.. Så lite faktiskt så hon undrar om jag vill ha dom! Sa nej, ville inte ha dom (ganska fula i mitt tycke, rangliga, välter lätt) har ändå tänkt köpa något som mer "passar" in här hemma..
    MEN, hon kommer ändå släpnades på skiten och barnen är jätteglada.. Försökte lite diskret säga att vi har redan sett ut vad vi vill ha och senare rätt ut säga till pappa att vi inte vill ha dom. Men då får jag inte lämna tillbaka dom.. Tänk på baaarnen och vad ledsen mamma ska bli..
    Dom ska få stå ute i vinter
    Otacksam?? Jaa, kanske det..

• Litet My
    KimPossible skrev 2012-08-09 02:21:16 följande:
    Nu är ju jag en sån som blir glad av vilka presenter som helst i princip, och inte alls har något emot att varken få eller ge gåvor från second hand, men jag skulle aldrig köpa och/eller ge bort smutsiga och trasiga saker. Känns konstigt att det ens säljs, det brukar vara väldigt petigt när det gäller skicket på framför allt begagnade barnprylar.

Säg att ni har nog redan, och att ni undanber er presenter den närmaste tiden iaf. 

Instämmer, själv har jag inget emot second hand om det är rent och snyggt vi köper en del märkeskläder second hand tex. Däremot håller jag med TS skulle inte heller uppskatta om det är trasigt eller smutigt.
  • Litet My
    Anonym skrev 2012-08-09 07:08:34 följande:
    Kan det vara en generationsfråga? Förr fanns inte de här stora kedjorna med låga priser. Jag har hört flera äldre säga att barnkläder förr var så dyrt. Eller så är det en ideologisk fråga. Jag är uppvuxen i en familj där det fanns goda inkomster men ändå skulle det snålas jämt på kläderna. För mina föräldrar tyckte inte att kläder är så viktigt. De tycker att det spelar väl ingen roll vad man har på sig. Jag skämdes som barn......

Har också hört det, att barnkläder skulle vara så dyrt bla sa min BVC sköterska att idag har barnkläder blivit så billigt och att det förr mestadels fanns POP och så, som ju iaf idag är ett ganska dyrt märke om man bara skulle köpa POP kläder jämfört med Lindex, Cubus mm
  • Adephi

Så länge det är fräscht, helt och rent ser jag det som helt ok både att få och för den delen ge bort secondhand.

• Anonym
    Adephi skrev 2012-08-09 09:05:41 följande:
    Så länge det är fräscht, helt och rent ser jag det som helt ok både att få och för den delen ge bort secondhand.

• Anonym (snart skoldax)

Aldrig att jag skulle ge bort nåt begagnat i present! Smutsiga skor
    och trasiga kläder. Usch..
    Jag blev faktiskt lite sur en gång på min mamma, säkert över 10 år sen,
    men då gav de min lilla dotter min gamla docksäng i julklapp.
    Den hade stått på vinden i säkert 25 år, den hade de målat om, skitfult,
    och sen stod de förväntansfullt runt henne när hon öppnade paketet.
    "Det är ju min gamla docksäng" sa jag. "Ja, den blev väl fin" sa hon.
    Hmm, jätte tänkte jag.....jättesnålt

• Flo
    Anonym (snart skoldax) skrev 2012-08-09 13:44:56 följande:
    Snålt? Jag förstår inte hur det kan vara snålt att föra vidare gamla leksaker. 
    Det är snålt att köpa trasigt/smutsigt begagnat istället för att köpa rent/oanvänt begagnat eller en billigare ny sak.

När jag var liten fick jag en present av min mamma, det var en nalle som hon hade när hon var liten. En nalle som var använd och hade gått igenom massor.. Hela min mammas uppväxt hade den varit med. Jag var bara 8 år när jag fick nallen men den var det dyrbaraste jag hade. Andra presenter jag fick under min uppväxt var alla nya och vissa kostade uppemot 1000-lappen eller mer. Men de presenterna betydde inte alls lika mycket.

Med det vill jag ha sagt att det är tanken som räknas, inte priset.
  • Vinterankan

Helt ärligt så tycker jag att väldigt många kommentarer i den här tråden ger ett intryck av att de som skriver är kräsna, giriga och otacksamma. Jag blir jätteglad för de slitna begagnade kläder som min svärmor kommer hit med. De visar hur mycket hon tänker på vår dotter hela tiden att hon orkar engagera sig i att hitta saker åt henne. Nya grejer kan vi köpa själva och när våra barn växt ur som så ges det vidare till andra tacksamma personer som uppskattar när man får saker även om det inte är nytt.

• Anonym (A)
    Anonym (snart skoldax) skrev 2012-08-09 13:44:56 följande:
    Vad hemskt mina barn måste ha det då som leker med massor av saker som jag hade när jag var barn. Sen om begagnat innebär smutsigt och fult så ännu hemskare då att alla mina 3 har haft en stickad babydress som först bars av min moster för över 60 år sen + x antal i släkten därefter.

Jag är istället glad och stolt över dessa saker som går i släkten och mina barn tycker det är jätteroligt att fråga mig t.ex. vad min gamla docka hette när jag lekte med den. 
Svar på tråden Släktingar som ger bort second hand-kläder i present till våra barn