Släktingar som ger bort second hand-kläder i present till våra barn
Jag har två barn som jag och min sambo oftast handlar kläder på H&M, Lindex eller liknande till. De har också några enstaka märkeskläder som Adidas, Nike m.m. Inget märkvärdigt eller jättedyrt i alla fall men nya, hela och rena kläder köper vi.
Men jag har ett litet problem. Sedan de föddes så har vi ibland fått presenter av släktingar, vänner osv. Min sambos släkt (som är ganska fattiga faktiskt) brukar alltid och ofta ge presenter som fina kläder, skor, leksaker m.m. Presenterna är alltid helt nya. Men på min sida av släkten så brukar vi ibland få kläder, skor och leksaker som är begagnade och inhandlade från loppisar. Jag hade inte haft något emot det om sakerna vi fick var fräsha men vi barnen har tex fått skor där leran sitter kvar, tröjor som är trasiga m.m. Dessutom har de sagt priset och det låter som det nästan skryts och tävlas i hur billigt det var. Skor för 10 kronor osv. Hmm.
Jag vill heller inte vara otacksam men det känns faktiskt inte så roligt att sätta på barnen söndriga, urtvättade eller rent av smutsiga saker. Även om barnen bara är 3 och 1 år så tycker jag att de i alla fall ska se hela och rena ut. Vissa saker är helt okej att inhandla second hand som tex leksaker, barnmöbler m.m men inte allt!
Hur ska jag säga till släktingarna? Och hur tänker dom när dom ger bort såna presenter? Ser dom inte att det är smutsigt/trasigt? Jag själv hade ju skämts om jag hade gett bort en sån present. Eller vill dom bara lasta av skitsaker hos oss eller vad handlar det om?