• Anonym (H)

Leva i vildmarken?

Visste inte vad jag skulle sätta för rubrik.
    Frågan jag funderat på är följande. Får man lov att leva för sig själv i vildmarken om man vill? Dvs.
    kommer någon att hindra en? För alltid, menar jag. Inte som en semester.
    Säg att man hittar en grotta eller liknande att leva i. Jag talar alltså inte om att vara hemlös,
    utan att ha det som ett hem, laga mat, bo själv, ströva runt.
    Är det lagligt? Man gör ju ingen illa. Men hur vet man vem som äger marken, för det måste väl vara där det
    finns allemansrätt? Tänkte att man kunde odla saker, lära sig vad man kan äta i naturen mm.
    Man kan äta vissa rötter mm, finns många faktaböcker om sådant.   

Har tänkt på detta länge nog, så jag frågar runt här!  Visst vore det trevligt får ni medge.      
    Men det måste vara i naturen, inte i en stad.    

• Svar på tråden Leva i vildmarken?
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:02:01 följande:
    Jaha, men varför har vi allemansrätt då om den inte ens fungerar! Men det finns säkert andra saker man kan äta,förresten äter man inte lika mycket under vintern då ämnesomsättningen går ner något. Man får läsa en del faktaböcker först.
    Man kan överleva på lavar (en sorts mossa). Ett tag.
    För att klara dagsbehovet av protein så tar det 8 timmars jobb..
    Dessutom går det åt en massa energi till att frysa och hamna vilse så det du lärt dig om energiomsättningen kan du glömma i vildmarken.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (H)
    Anova skrev 2012-08-10 20:06:10 följande:

Läs på lite om allemansrätten..  Allemansrätten är också till för att skydda djur, inte bara för att människor ska få leva på naturen. 
    Skälet till att det finns fiskekort är att många fiskevatten kräver att någon tar hand om det, ser till att det fisken ynglar av sig, kanske sätter de ut fiskar som gör att det blir roligare att fiska i t.ex en sjö. Detta kostar pengar och därför tar man avgift för dem som fiskar.

Hur gammal är du föresten? Har du någon erfarenhet av vildmarksliv?    

Jaha, det visste jag inte. Nej, har ingen erfarenhet men det finns mängder av faktaböcker att förkovra sig i samt att man kan lära sig på vägen, så det ser jag inte som något större problem.
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:06:48 följande:
    Äntligen ett vettigt svar. Ja Gladmen det är okej att vandra runt, man kan ju vandra i en cirkel eller så. Man måste nog ändå ha en sovsäck pga kylan under kalla månader. Men annars var det ett bra förslag på alla tänkbara vis värt att fundera på både en och två gånger här.
    Nix, sovsäcken kommer att förvärra allt. Du får lära dig hur man överlever utan såna moderniteter.

Leta efter försvarets överlevnadshandbok. Den har varit gratis att ladda ner, om den är det nu vet jag inte men den säljs i bokaffärerna annars.
    Genom att läsa den och praktisera det som står kommer du att lära dig att överleva både utan sovsäck och trianga.
  • Anonym (H)
    Regnig måndag skrev 2012-08-10 20:07:31 följande:
    Man kan överleva på lavar (en sorts mossa). Ett tag.
    För att klara dagsbehovet av protein så tar det 8 timmars jobb..
    Dessutom går det åt en massa energi till att frysa och hamna vilse så det du lärt dig om energiomsättningen kan du glömma i vildmarken.
    Vadå gå vilse? Man ska ju ingen speciell vart! dessutom går det inte åt så mycket energi av att sitta och äta mossa. Man kan sitta och ta det relativt lugnt. Men man kan även ha med sig mat och triangakök om man vill. På hösten är det en del svamp.
  • Anova
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:08:33 följande:

Jaha, det visste jag inte. Nej, har ingen erfarenhet men det finns mängder av faktaböcker att förkovra sig i samt att man kan lära sig på vägen, så det ser jag inte som något större problem.

Fast att läsa sig till hur det är att leva i vildmarken och leva i vildmarken är två olika saker.. 

Jag frågade ju hur gammal du var, just för att kunna tipsa dig om t.ex. utbildningar eller föreningar som jobbar med överlevnad och vildmarksliv.    
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:08:33 följande:

Man kan sammanfatta allemansrätten med "inte störa – inte förstöra"
    Det ska helt enkelt inte synas att du varit där.
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:10:43 följande:
    Vadå gå vilse? Man ska ju ingen speciell vart! dessutom går det inte åt så mycket energi av att sitta och äta mossa. Man kan sitta och ta det relativt lugnt. Men man kan även ha med sig mat och triangakök om man vill. På hösten är det en del svamp.
    Du ska inte äta mossa, du ska utvinna protein ur det. Det tar 8 timmar så har du kirrat dagens lunch!

Om du ska gå i en cirkel för att hålla dig till allemansrätten så måste du hålla reda på var du är. Om du inte har fena på att ta ut väderstrecken ur naturen kommer du ofelbart att hamna vilse. Hux flux är du mitt inne i en liten by...
  • Anonym (H)
    Regnig måndag skrev 2012-08-10 20:13:45 följande:
    Du ska inte äta mossa, du ska utvinna protein ur det. Det tar 8 timmar så har du kirrat dagens lunch!

Om du ska gå i en cirkel för att hålla dig till allemansrätten så måste du hålla reda på var du är. Om du inte har fena på att ta ut väderstrecken ur naturen kommer du ofelbart att hamna vilse. Hux flux är du mitt inne i en liten by...
    Hur fan då utvinna protein? Det verkar ju enbart jobbigt. Man kan ju inte sitta i 8 timmar och greja med nåt sånt. Det borde finnas rötter eller något att äta istället. Granskott kan man äta vet jag? Jag tycker inte att det är något problem att hamna i en by, bara att gå ut därifrån igen om man inte vill snacka med folk?
  • Anonym (H)
    Anova skrev 2012-08-10 20:10:58 följande:

Fast att läsa sig till hur det är att leva i vildmarken och leva i vildmarken är två olika saker.. 

Jag frågade ju hur gammal du var, just för att kunna tipsa dig om t.ex. utbildningar eller föreningar som jobbar med överlevnad och vildmarksliv.    
    Jag är ung, men man kan faktiskt plugga tills man är 45 tror jag.. är inte intresserad dock men tack i alla fall för tipset.
  • Anonym

Vad ska du göra hela dagarna då?

Svar på tråden Leva i vildmarken?