• Anonym (H)

Leva i vildmarken?

Visste inte vad jag skulle sätta för rubrik.
    Frågan jag funderat på är följande. Får man lov att leva för sig själv i vildmarken om man vill? Dvs.
    kommer någon att hindra en? För alltid, menar jag. Inte som en semester.
    Säg att man hittar en grotta eller liknande att leva i. Jag talar alltså inte om att vara hemlös,
    utan att ha det som ett hem, laga mat, bo själv, ströva runt.
    Är det lagligt? Man gör ju ingen illa. Men hur vet man vem som äger marken, för det måste väl vara där det
    finns allemansrätt? Tänkte att man kunde odla saker, lära sig vad man kan äta i naturen mm.
    Man kan äta vissa rötter mm, finns många faktaböcker om sådant.   

Har tänkt på detta länge nog, så jag frågar runt här!  Visst vore det trevligt får ni medge.      
    Men det måste vara i naturen, inte i en stad.    

• Svar på tråden Leva i vildmarken?
  • MammaJohanna1
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:41:33 följande:
    Men seriöst, hur överlevde de på stenåldern då. Jag menar, hur svårt kan det vara?
    Man kanske kan gå till något hus och fråga om man får en macka eller liknande ibland..men jag håller med dig om att det verkar fett äckligt att äta flera kilo mossa. Jag trodde att man fick fiska mm. 
    För det första levde människorna inte själva på stenåldern. Man hjälptes åt och samlade och jagade. Du skulle inte hinna både samla, jaga, slakta göra upp eld osv. helt själv.

Varför så sugen på vildmarksliv? Ring friluftsfrämjandet så kanske du kan börja med att följa med på en kortare tur. 
  • MammaJohanna1
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:42:24 följande:
    Ta det inte personligt., du är säkert snäll och så men jag tror inte att någon vill köpa sånt?
    Vem vet, du kanske har en konstnärlig ådra Du drar ju paralleller till stenåldern, jag föreslår i alla fall ett levnadssätt som fanns för endast 100 år sedan!
  • Anonym (H)
    MammaJohanna1 skrev 2012-08-10 20:45:32 följande:
    Vem vet, du kanske har en konstnärlig ådra Du drar ju paralleller till stenåldern, jag föreslår i alla fall ett levnadssätt som fanns för endast 100 år sedan!

Men nu var vi lite snurriga båda två.. för vad ska man ha pengarna till,även om någon skulle köpa en ful stålgrej? Meningen var ju att man skulle bli självständig och leva fritt!
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:41:33 följande:
    Men seriöst, hur överlevde de på stenåldern då. Jag menar, hur svårt kan det vara?
    Man kanske kan gå till något hus och fråga om man får en macka eller liknande ibland..men jag håller med dig om att det verkar fett äckligt att äta flera kilo mossa. Jag trodde att man fick fiska mm. 
    Tja, medelåldern lär ha varit 20 år...
    Men du har kanske några år kvar för att praktisera stenåldersliv på riktigt? Tungan ute

Luffa menar du, du vill gå på luffen. Glöm inte att med ett munspel och lite ståltråd..
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:42:24 följande:
    Ta det inte personligt., du är säkert snäll och så men jag tror inte att någon vill köpa sånt?
    Det tror jag. Bara du är hel och ren och har sorgsna ögon så köper de säkert allt.
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:48:21 följande:

Men nu var vi lite snurriga båda två.. för vad ska man ha pengarna till,även om någon skulle köpa en ful stålgrej? Meningen var ju att man skulle bli självständig och leva fritt!
    Köpa fler konservburkar såklart!
  • MammaJohanna1
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:48:21 följande:

Syftet med luffarslöjden var ju att du skulle byta till dig mat. En potatissticka mot en potatis kanske?
  • Regnig måndag
    MammaJohanna1 skrev 2012-08-10 20:44:20 följande:
    För det första levde människorna inte själva på stenåldern. Man hjälptes åt och samlade och jagade. Du skulle inte hinna både samla, jaga, slakta göra upp eld osv. helt själv.

Varför så sugen på vildmarksliv? Ring friluftsfrämjandet så kanske du kan börja med att följa med på en kortare tur. 
    Friluftsfrämjandet är inte så bra på sånt. De praktisera bekvämt friluftsliv under trygga former.
    Bättre med överlevnadssällskapet för TS.
    www.overleva.nu/
  • Anonym (H)
    Regnig måndag skrev 2012-08-10 20:50:08 följande:
    Köpa fler konservburkar såklart!

Just det ja. Förlåt, är nog lite trött..blandar ihop allt. Men jag är 100 på att ingen skulle köpa sånt, jag skulle inte ens öppna dörren för någon okänd. Om någon sa att hon ville sälja ståltrådsgrejer hade jag bara sagt nej.
  • Anonym (H)
    MammaJohanna1 skrev 2012-08-10 20:50:43 följande:
    Syftet med luffarslöjden var ju att du skulle byta till dig mat. En potatissticka mot en potatis kanske?
    okej..men får man hålla på och gå runt och störa folk så då?
Svar på tråden Leva i vildmarken?