• Anonym (H)

Leva i vildmarken?

Visste inte vad jag skulle sätta för rubrik.
    Frågan jag funderat på är följande. Får man lov att leva för sig själv i vildmarken om man vill? Dvs.
    kommer någon att hindra en? För alltid, menar jag. Inte som en semester.
    Säg att man hittar en grotta eller liknande att leva i. Jag talar alltså inte om att vara hemlös,
    utan att ha det som ett hem, laga mat, bo själv, ströva runt.
    Är det lagligt? Man gör ju ingen illa. Men hur vet man vem som äger marken, för det måste väl vara där det
    finns allemansrätt? Tänkte att man kunde odla saker, lära sig vad man kan äta i naturen mm.
    Man kan äta vissa rötter mm, finns många faktaböcker om sådant.   

Har tänkt på detta länge nog, så jag frågar runt här!  Visst vore det trevligt får ni medge.      
    Men det måste vara i naturen, inte i en stad.    

• Svar på tråden Leva i vildmarken?
  • Regnig måndag
    MammaJohanna1 skrev 2012-08-10 20:59:05 följande:
    Jag menar att det låter roligt, på riktigt! Jag är naturnörd själv.
    Och jag menar seriöst att det är det. Jag har praktiserat en del själv fast inte via dem, det är sånt jag kommer att göra när jag "får tid"...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (H)
    är det lagligt?? 
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 21:08:41 följande:
    är det lagligt?? 
    Vilket?
  • Anonym (H)
    Regnig måndag skrev 2012-08-10 21:09:57 följande:
    Vilket?

Att leva för sig själv i vildmarken om man följer allemanslagen!
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 21:12:03 följande:

Att leva för sig själv i vildmarken om man följer allemanslagen!
    Om man har markägarens tillstånd eller är markägaren själv kan man göra det helt lagligt.

• Anonym

Varför inte göra något som ger dig en annan livsstil men som ändå inte riskerar din hälsa?
    Flytta till ett litet torp som ligger avskilt, handla din mat så lokalproducerat som möjligt, odla grönsaker, plocka svamp och bär. Skaffa en liten bil om du inte redan har någon och om du inte är ekonomiskt oberoende ett jobb kanske på deltid.
    Överkurs är att ta jägarexamen, jaktlicens och gå med i ett jaktlag

Ps! Granskott innehåller c-vitamin men är man van vid frukt är det inte gott

• Anova
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:18:02 följande:
    Jag är ung, men man kan faktiskt plugga tills man är 45 tror jag.. är inte intresserad dock men tack i alla fall för tipset.

Jag tänkte mer på typ kurser som sträcker sig över en helg i t.ex. första hjälpen och liknande som t.ex. civilförsvaret har.. Men du behöver ju inte gå någon kurs alls, jag tycker i så fall att du är väldigt modig som ger dig ut utan erfarenhet.
  • Anonym (Realist)

Hej TS!
    Ja, om du följer allemansrätten och alla svenska lagar _får_ du bo i skogen om du vill. 

Däremot är det praktiskt omöjligt att göra det, om man vill vara helt självförsörjande! Det som finns att äta i svensk natur är inte tillräckligt för att livnära sig på. man kan äta granskott på våren, och bär och svamp på hösten, samt en del rötter, lavar osv, men de innehåller inte tillräckligt med näring för att man ska överleva på det en längre tid!  Om man köper fiskekort och har turen att få fisk varje dag funkar det lite bättre, men du får fortfarande inte tillräckligt med kolhydrater, och nästan inget fett.

På stenåldern funkade det för att vårt klimat då var mycket varmare, så det växte andra saker här då. Man jagade olika djur(med spjut, fångstgropar osv), samlade frön, nötter, bär osv och sparade inför vintern. Man samarbetade, annars hade man inte klarat det.  

Jag förstår att du är lockad av att känna stillheten i skogen, alldeles ensam, men prova ett par dagar först! Ta med dig tält, liggunderlag, sovsäck, trangiakök, vatten och mat. Njut av vår underbara natur utan att känna stressen över hur du ska överleva!    

• Anonym
    Anonym (Realist) skrev 2012-08-10 23:24:24 följande:
    Hej TS!
    Ja, om du följer allemansrätten och alla svenska lagar _får_ du bo i skogen om du vill. 

Däremot är det praktiskt omöjligt att göra det, om man vill vara helt självförsörjande! Det som finns att äta i svensk natur är inte tillräckligt för att livnära sig på. man kan äta granskott på våren, och bär och svamp på hösten, samt en del rötter, lavar osv, men de innehåller inte tillräckligt med näring för att man ska överleva på det en längre tid!  Om man köper fiskekort och har turen att få fisk varje dag funkar det lite bättre, men du får fortfarande inte tillräckligt med kolhydrater, och nästan inget fett.

På stenåldern funkade det för att vårt klimat då var mycket varmare, så det växte andra saker här då. Man jagade olika djur(med spjut, fångstgropar osv), samlade frön, nötter, bär osv och sparade inför vintern. Man samarbetade, annars hade man inte klarat det.  

Jag förstår att du är lockad av att känna stillheten i skogen, alldeles ensam, men prova ett par dagar först! Ta med dig tält, liggunderlag, sovsäck, trangiakök, vatten och mat. Njut av vår underbara natur utan att känna stressen över hur du ska överleva!    
  • fortsätt paddla

Haha.. när jag var runt 9 läste jag första boken om Ayla ( grottbjörnens folk). Gissa om att jag drömde om att få leva i skogen.
    Använda slunga, samla ätliga växter , fiska mm.
    Jäkligt trist att det inte är möjligt utan att bryta mot lagen, kan fortfarande få känslan av att det skulle vara rätt skönt ( speciellt under PMS veckorna, när man har för mycket jobb och barnen bråkar)
    Kanske får du bryta lite mot lagen ts;)

• Purpurbräcka
    Anonym (Realist) skrev 2012-08-10 23:24:24 följande:
    Hej TS!

Bästa inlägget i hela tråden!

Hade det varit lätt att leva vildmarksliv på det sätt TS vill göra så hade det nog varit många fler som levde på det sättet.
  • Anonym

Vore det inte lättare att deala med en fastighetsägare och flytta in i ett ödehus långt från civilisation? Där kan du odla och ev hålla enstaka djur (slaktkanin till exempel). För i skogen får du inte odla som du skriver i trådstarten, bryta marken går inte under allemansrätten. Men på en "egen" tomt får du ;) finns säkert små fallfärdiga ruckel utan el eller rinnande vatten infraget på udda platser som du rent av kan köpa för litet och inget. Då blir det din egen mark och du kan göra helt vad tusan du vill. Det är mer rimligt och långsiktigt än att bo i skogen i en grotta.

• Anonym (Realist)
    Purpurbräcka skrev 2012-08-10 23:38:32 följande:
    Bästa inlägget i hela tråden!

Hade det varit lätt att leva vildmarksliv på det sätt TS vill göra så hade det nog varit många fler som levde på det sättet.

Tackar! Man förstår ju lockelsen i idén, och jag tänkte att det var bättre att förklara tydligt och konkret varför det tyvärr inte går, och tipsa TS om att prova på att utöva friluftsliv i lite mindre skala först. För de flesta räcker det alldeles utmärkt!
  • Inteutanproblem

Hihi. Det här var det roligaste jag läst på länge :)

Men förstår dig TS, mitt råd är nog ändå att lära dig en hel del om överlevnad först, greja en bra kondition och starka muskler. Lära dig fiska och jaga med simpla medel, avliva samt stycka korrekt och enkelt.. En hare där, en fisk här... Vem fan ska få veta nått? Knappast så det skadar populationen heller. Men då ska du ju ha koll på vilka sorter som inte anses utrotningshotade.. Harar har vi väl bara en sort av? Jävligt många också, en ren plåga i städerna, särskilt i Skåne.

Finns ju nån snubbe som traskade en helt vinter genom Yellowstone National Park och klarade sig ypperligt. Finns en dokumentär om honom, kommer bara inte ihåg vad den heter.

Annars sök jobb som kennel handler. Det enda du får stå ut med är turister som sitter i släden du kör, brukar inte krävas någon särskild erfarenhet - vilja och engagemang väger tyngre. Då bor du mitt ute i ingenstans tillsammans med kanske en annan person som du, 80 till 100+ slädhundar samt ägaren. Du och den andre bor i en stuga och får betalt i boende +mat, lite fickpengar som lön. Säsongen varar från September/Okt - April/Maj. Är du duktig får du köra dom långa turerna på upp till ett par dagar - helt ute i ingenstans.

Är du intresserad kan jag förmedla en kontakt till dig. Kenneln ligger på gränsen till Finland i en riktig håla, precis så att där finns en liten lokal butik och ett postkontor - annars öde mellan grannarna.

Det finns en hel värld där ute av denna typen av jobb. Du går mellan olika gårdar - jobbar en stund med betalning i form av husrum, mat +några extra slantar, sen drar du vidare till nästa ställe. Kallas för Woofa. Kolla upp det, kan säkert vara något för dig

• Anonym (Läs mer)

www.alternativ.nu/

Ett forum för dig som vill bo i naturen, fler har haft samma funderingar som du även om jag nog upplevt dem som mer pålästa?

Svar på tråden Leva i vildmarken?