• Anonym (Varför?)

Min man tränar för att bestiga Mt Everest

Jag och min man har två barn ihop, och har varit gifta i 5 år. Han har alltid varit en aktiv person som klättrar, springer och rör sig nästan hela tiden. Nu har han börjat öka sin träning för att bestiga Mt Everest. Jag tycker att det känns så fruktansvärt oansvarigt att ge sig på en sådan sak när man har småbarn hemma. Han är verkligen helt seriös med detta och det är en av hans högsta drömmar tydligen. 

Dödstalet på Mt Everest är väldigt stort och det är ca 200 pers som ligger uppe i deathzone som inte ens tas hem därifrån pga risken för räddningsstyrkans liv. Skadar man sig i ett fall får man dessutom ligga kvar, folk går bara förbi en. Men det är något man är medveten om, när man bestiger påstår han. Ingen BIG DEAL?! Väderförhållandena är dessutom så svåra att man under 68 dagar kan ha ca 8 fina dagar... Risken att dö där uppe är ofantligt stor.

Han säger att risken att dö för detta är något han har lagt som nackdel, men att det andra ändå överväger. Jag tycker att han är oansvarig. Han att han är cool ungefär. 

Vad fan ska jag göra? Han har all möjlig frihet i vårt förhållande, och är ofta iväg. Men det här!? det kan jag bara inte ta. Ska vi sitta och vänta på en man som kanske dör i flera månader?

Hjälp! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 17:53
    Jag har beslutat mig för att stötta min man i detta. Han kommer att försöka nå summit, men är inställd på att eventuellt behöva avbryta beroende på vad hans kropp klarar av. Han vill i alla fall försöka och jag kommer låta honom göra det.

Jag tjänar förövrigt mina egna pengar så jag är inte tillsammans med honom för hans ekonomi (som dessutom inte var speciellt god när vi träffades för någon av oss).

• Svar på tråden Min man tränar för att bestiga Mt Everest
  • sextiotalist

Dessa galna människor som söker kickar. Nja, nog för att jag inte ens brukar lägga mig i vad min sambo väljer för fritidsintressen, men där hade jag nog sagt ifrån. Att riskera livet där går gränsen

• Anonym (ojoj)

Usch, jag hade inte heller blivit glad, har han fått nån kris av nåt slag?
    Börja ta fram en massa pappersarbete med livförsäkringar och hur du kan lägga upp ditt liv med barnen om han förolyckas.
    Fråga hur han vill ha sin begravning (om han nu kommer ner från toppen om han dör), gör det riktigt seriöst så kanske han inser allvaret i det han tänker göra. Fråga hans mamma om hon kan komma med nån input i ert pappersarbete angående hans resa, så kanske han får sig en tankeställare därifrån också! Lycka till!

• MajaVira

Jag tycker det är väldigt oansvarigt. Tycker han verkligen det är värt att hans barn får växa upp utan pappa, bara för att han vill förverkliga sin dröm??

Om inga argument biter på honom får han skaffa en rejäl rese-, sjuk- & livförsäkring, som både täcker dödsfall och sjukdom/skada. Jag kan tänka mig att många försäkringar har undantag för fall där man medvetet utsätter sig för dödsfara, men borde finnas någon variant som går att teckna ändå.

• Anonym (Varför?)

Ja jag vet faktiskt inte vad jag ska göra, han är väldigt VÄL insatt och har övningsbestigit flera "lättare" berg. Men det är sådana berg som "gemene man" kan bestiga med guide liksom. bla Mt Blanc. Han pratar om att han har fått erbjudande om att ingå i en expedition och allt... herregud liksom!

Där de flesta förolyckas tas inga ner, ligger flertalet döda kroppar däruppe. Och när man är påväg upp får man tydligen gå förbi dessa, och det verkar (enligt flera nätters googlande från min sida) vara den tyngsta påfrestningen för psyket att gå förbi alla döda.

Fast det värsta är väl att människor som skadas lämnas att dö. Är så rädd att det ska hända honom, att jag vet att han ligger där uppe och inte kommer ner, och ingen kan hämta honom...

Ska kolla det här med försäkringar...

Känner mig helt tom. Känns nästan som om han vill ta livet av sig! 

• Anonym (Varför?)
    Anonym (ojoj) skrev 2012-08-13 10:16:38 följande:
    Usch, jag hade inte heller blivit glad, har han fått nån kris av nåt slag?
    Börja ta fram en massa pappersarbete med livförsäkringar och hur du kan lägga upp ditt liv med barnen om han förolyckas.
    Fråga hur han vill ha sin begravning (om han nu kommer ner från toppen om han dör), gör det riktigt seriöst så kanske han inser allvaret i det han tänker göra. Fråga hans mamma om hon kan komma med nån input i ert pappersarbete angående hans resa, så kanske han får sig en tankeställare därifrån också! Lycka till!
    Han är bara 34, så jag tror inte det... 
  • MrsMcC

Tycker du skall ha lite is i magen...

Efter vad jag förstår kostar en expedition till att bestiga Mt Everest en hel del pengar. Har han verkligen den summan, eller förväntar han sig att ta av familjens kapital för att förverkliga sin dröm? Om han nu tycker att han har råd med det tycker jag att du skall kräva att han sätter av samma summa i fond till sina barn, så att du kan klara deras uppväxt om han skulle förolyckas.

Har svårt att tänka mig att något försäkringsbolag skulle betala ut på en livförsäkring där någon dött under ett sådant äventyr, men du kan ju ringa runt och kolla. Gör de det skall du kräva att han  betalar in på den häftigaste försäkring du hittar!

• Anonym (Varför?)
    MrsMcC skrev 2012-08-13 10:45:10 följande:
    Tycker du skall ha lite is i magen...

Efter vad jag förstår kostar en expedition till att bestiga Mt Everest en hel del pengar. Har han verkligen den summan, eller förväntar han sig att ta av familjens kapital för att förverkliga sin dröm? Om han nu tycker att han har råd med det tycker jag att du skall kräva att han sätter av samma summa i fond till sina barn, så att du kan klara deras uppväxt om han skulle förolyckas.

Har svårt att tänka mig att något försäkringsbolag skulle betala ut på en livförsäkring där någon dött under ett sådant äventyr, men du kan ju ringa runt och kolla. Gör de det skall du kräva att han  betalar in på den häftigaste försäkring du hittar!
    Ja, han har ett bra jobb och har pengarna. Tyvärr i det här fallet! 

Rent ekonomiskt blir det ingen fara om han dör. Jag klarar av att försörja barnen själv. Faaaaaaaan!  
  • puss

Lycka till.
    Du kan ju be att ni talar igenom saken med en terapeut eller nåt, som kan hjälpa er att förstå varann lite. Ni ser olika på detta verkar det som.

Svar på tråden Min man tränar för att bestiga Mt Everest