• Anonym (Varför?)

Min man tränar för att bestiga Mt Everest

Jag och min man har två barn ihop, och har varit gifta i 5 år. Han har alltid varit en aktiv person som klättrar, springer och rör sig nästan hela tiden. Nu har han börjat öka sin träning för att bestiga Mt Everest. Jag tycker att det känns så fruktansvärt oansvarigt att ge sig på en sådan sak när man har småbarn hemma. Han är verkligen helt seriös med detta och det är en av hans högsta drömmar tydligen. 

Dödstalet på Mt Everest är väldigt stort och det är ca 200 pers som ligger uppe i deathzone som inte ens tas hem därifrån pga risken för räddningsstyrkans liv. Skadar man sig i ett fall får man dessutom ligga kvar, folk går bara förbi en. Men det är något man är medveten om, när man bestiger påstår han. Ingen BIG DEAL?! Väderförhållandena är dessutom så svåra att man under 68 dagar kan ha ca 8 fina dagar... Risken att dö där uppe är ofantligt stor.

Han säger att risken att dö för detta är något han har lagt som nackdel, men att det andra ändå överväger. Jag tycker att han är oansvarig. Han att han är cool ungefär. 

Vad fan ska jag göra? Han har all möjlig frihet i vårt förhållande, och är ofta iväg. Men det här!? det kan jag bara inte ta. Ska vi sitta och vänta på en man som kanske dör i flera månader?

Hjälp! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 17:53
    Jag har beslutat mig för att stötta min man i detta. Han kommer att försöka nå summit, men är inställd på att eventuellt behöva avbryta beroende på vad hans kropp klarar av. Han vill i alla fall försöka och jag kommer låta honom göra det.

Jag tjänar förövrigt mina egna pengar så jag är inte tillsammans med honom för hans ekonomi (som dessutom inte var speciellt god när vi träffades för någon av oss).

• Svar på tråden Min man tränar för att bestiga Mt Everest
  • Anonym (Varför?)
    YummyMami skrev 2012-08-15 22:20:05 följande:
    Känns ju som naturlig sak att vilja klättra på om man har en grej för berg..
    Grej och grej, han håller på med allt från Windsurfing till Klättring till Cykling till Löpning till Vandring. 
  • Anonym (Varför?)
    Takex skrev 2012-08-15 22:27:41 följande:
    Såg det nu att pengar tydligen inte var något problem och att hon valt att stötta honom.

Själv hade jag nog blivit halvt ursinnig om min man planerat att lägga sånna pengar på att bestiga ett berg bara sådär så starkt av TS.
    Jo, pengarna är ju tyvärr inget problem. Vi har dessutom delad ekonomi kan man säga och exakt vad hans pengar som inte går in på vårat gemensamma konto, ja de gör han vad han vill med. 
  • YummyMami
    Anonym (Varför?) skrev 2012-08-15 22:29:57 följande:
    Grej och grej, han håller på med allt från Windsurfing till Klättring till Cykling till Löpning till Vandring. 

Då kanske han kommer även hoppa fallskärm ner i grottor.
    Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • Anonym (Varför?)

Ja kanske det?

• Anonym (FP)

Det är en tråkig sits du (eller ni) hamnat i. Inte för att vara sån, men det känns ibland hemskt skönt att vara singel, fri och ha möjlighet att göra i princip vad man vill.

Det finns ett ordspråk som lyder något i stil med:

"Why do men climb mountains? Every book on mountaineering, I guess, must tussle with that question sooner or later---and there lies a paradox. For if you have to ask this question, you will never understand the answer."

Så är det.

Hälsningar ifrån en som då och då själv drömmer om att stå på "världens topp".

• Anonym (Varför?)

Satsar du på att bestiga eller låter du det stanna vid en dröm?

• Business

Min pojkvän var på ME förra året och klarade tyvärr inte summit, så han ska ge sig på det igen. Det var väldigt dåligt väder då så de fick helt enkelt bryta vid camp 3. Jag tycker att du ska låta honom åka dit, för ME är mer eller mindre en turistattraktion numera och inte alls lika farligt som förr. Vissa personer omkommer, men troligtvis mest pga att höjden påverkar negativt. 

Min pv hade bla satellit-telefon och sådant med sig. Han hade också ngn typ av gps som gick att tracka så att man kunde se precis var han befann sig om det inte gick att få tag på honom. Ganska behändigt, men väldigt beroendeframkallande under de 2,5 månader som han var där.  

• Indianica

Du är otroligt generös som är villig att satsa 1 miljon ungefär på ett projekt som kanske kostar honom livet på kuppen. För mig är det inte självklart att man i ett förhållande förfogar ensam över en miljon och att man ensam förfogar över sitt liv på det sättet när man har familj, men ni gör som ni vill.

Jag skulle inte oroa mig om han tränade mycket och läste på. Problemet är inte bara syret, utan extremt hårt väder som kan drabba en i form av blåst och extrem kyla under vägen. Det handlar absolut inte om "bra väder" för att nå toppen, vädret kan ju snabbt växla och bli överjävligt under färden. Det måste man kunna hantera, man kan inte bara hopas på bra väder.

Han behöver ha stenkoll på klätterutrustning, säkerhettänk, höghöjdsmedicinering, mental hantering och förberedelse och förstå hur kroppen fungerar vid hög höjd, t ex vad man gör vid höghöjdssjukdomar, mat, vätska, hur dålig sömn hanteras osv. När du skriver "tränar" låter det mer som att få till en bra kondition och jag skulle tippa på att de flesta som stryker med är folk som inte lägger flera år på alla typer av förberedelser, utan som tränar kroppen och sedan kastar sig iväg fort och som gillar att tänja sina egna gränser. Det är trots allt bara ett fåtal svenskar som bestigit MT och inte ens Göran Kropp klarade det och han hade väl ändå lagt 5 år på träning vilket sågs som lite i sammanhanget och han var en rutinerad äventyrare, att en finanssnubbe ifrån Sthlm med viss äventyrsvana (antar jag) skulle klara det på ett par års träning ser jag som fullständigt vansinne, men givetvis är det möjligt att förverkliga en sådan dröm, men det är väl ändå ett livsprojekt i så fall?

• Anonym (osar katt)

Kan han inte bara ta en shot heroin för den där kicken istället?

Låter både vettigare och billigare...Obestämd

• Business
    Indianica skrev 2012-08-15 23:13:56 följande:
    Du är otroligt generös som är villig att satsa 1 miljon ungefär på ett projekt som kanske kostar honom livet på kuppen. För mig är det inte självklart att man i ett förhållande förfogar ensam över en miljon och att man ensam förfogar över sitt liv på det sättet när man har familj, men ni gör som ni vill.

Jag skulle inte oroa mig om han tränade mycket och läste på. Problemet är inte bara syret, utan extremt hårt väder som kan drabba en i form av blåst och extrem kyla under vägen. Det handlar absolut inte om "bra väder" för att nå toppen, vädret kan ju snabbt växla och bli överjävligt under färden. Det måste man kunna hantera, man kan inte bara hopas på bra väder.

Han behöver ha stenkoll på klätterutrustning, säkerhettänk, höghöjdsmedicinering, mental hantering och förberedelse och förstå hur kroppen fungerar vid hög höjd, t ex vad man gör vid höghöjdssjukdomar, mat, vätska, hur dålig sömn hanteras osv. När du skriver "tränar" låter det mer som att få till en bra kondition och jag skulle tippa på att de flesta som stryker med är folk som inte lägger flera år på alla typer av förberedelser, utan som tränar kroppen och sedan kastar sig iväg fort och som gillar att tänja sina egna gränser. Det är trots allt bara ett fåtal svenskar som bestigit MT och inte ens Göran Kropp klarade det och han hade väl ändå lagt 5 år på träning vilket sågs som lite i sammanhanget och han var en rutinerad äventyrare, att en finanssnubbe ifrån Sthlm med viss äventyrsvana (antar jag) skulle klara det på ett par års träning ser jag som fullständigt vansinne, men givetvis är det möjligt att förverkliga en sådan dröm, men det är väl ändå ett livsprojekt i så fall?
    Såvitt jag vet klarade Göran Kropp bestigningen av Everest, däremot dog han i en klätterolycka i USA.
Svar på tråden Min man tränar för att bestiga Mt Everest