• Dagfördag

Utredning som verkar stå stilla

Alltså, vi har påbörjat en fertilittetstredning och det var i april. Har bara fyllt i papper, fått höra att tsh var högt och börjat äta levaxin. Jag fattar ju att folk går på semester under sommaren, men jag tycker att vi börde få höra nåt snart...Har som lagt dessa tankar på hyllan under sommaren eftersom det tydligen tar ett tag för levaxinet att ge effekt (som man självklart fick googla sig till, ingen som sa det) Men nu börjar det kännas som att...va fan, kan det hända nåt snart?!! Måste man ringa och tjata och jaga alla precis hela tiden??! Varför är jag mindre viktig? Min man har inte heller fått höra sina svar från sperma provet som gjordes före sommaren....Känns som man är åsidosatt.....=(   Ledsen så det gör ont då man börjar tänka på det....förtängning är "bra", då är man mindre ledsen,  men det var ju bara över sommaren.....

• Svar på tråden Utredning som verkar stå stilla
  • Dagfördag
    Lacey skrev 2012-08-17 01:16:04 följande:
    Har du inte varit och lämnat något blodprov? Brukar ta ett tag att ställa in rätt dos och sen april borde de definitivt ha kollat det. Och det kan ta ett bra tag för levaxinet att verka, när du väl fått rätt dos inställd.

Tycker du ska ringa, känns som ni blivit bortglömda.

Joda, blodprov är lämnat, har också lämnat i sommar för att se hur levaxinet verkar, och tsh var sänkt från 5,6 till 1,4 tro jag det var....men har läst att det kan ta ett år att ställa in =s ssk sa att jag skulle ta ett tiill prov början på sept för att kolla ytterligare en gång. Men jag skulle vilja höra från utredningsläkaren...eller vad dem kallas. Har inte pratat med henne en enda gång. Bara folk runtomkring, men fick hennes namn tilldelat oss.....konstigt tycker jag. Tänkte att om jag inte hört nåt i slutet av aug ska jag ringa, men det kanske bara dumt att vänta....
  • Dagfördag
    Tinapina skrev 2012-08-24 20:50:02 följande:
    Nu vill jag inte göra dig besviken för det kanske funkar annat för dig men vi sökte hjälp och hade första kontakten i april 2011 och nu äntligen är vi mitt uppe i vårt första ivf:) det var en del utredning på kk i vårt landsting sen remiss vidare till rmc. Upplevde att det gick jättelångsamt... Problemet diagnosticerades relativt fort.

Det är ju sjukt att det ska ta så lång tid...får man fråga vilket landsting du hör till? Tycker det har gått segt, och jag ringde och frågade, verkade ha en liten effekt iaf...man kanske måste ligga på extra, fast det känns så dumt att ens behöva det . Det är ju nog jobbigt ändå....Hoppas det går bra för er nu då iaf!
  • Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-08-28 22:32:36 följande:
    Vi fick våra provsvar när de öppnade den 13/8 här i stan. Vi hade första mötet i slutet på maj och gjorde alla prover i juni. Beror nog på vart du befinner dig.
    Fick ni ingen tid för återbesök? Verkar konstigt.. det fick vi på första mötet :S
    Vi gjorde också massa prover före sommaren, men mitt tsh var förhöjt (5,6) så jag fick levaxin över sommaren. Kanske därför det dröjt, för att man ska måsta äta det där ett tag. Men jag tycker ändå nån borde informera om nästa steg lixom....men ska iaf ringa då jag tagit sista blodprovet för tsh-värdet. Hoppas det händer nåt efter det.
    Läste din logg, vi gick igenom nästan samma sak. Fast vi fick ma före bröllopet, och dagen innan var vi tvugna att besluta om vi ville skrapa, eller vänta ut det. Hade vi väntat ut processen hade det kunnat komma närsomhelst, typ i kyrkan...Så dagen före bröllopet blev det skrapning. Jobbiga känslor att förtränga under en bröllopsdag.
  • Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-08-29 23:41:48 följande:
    Ja, som "tur" var så kom mitt på kvällen och bara lite, men tillräckligt för att oroa mig liksom.. Kände att något var fel. Skit också, liksom!

Ja det borde ju kunna informera, jag menar, även om ni fått en behandling så kan det ju vara bra att få en tid för återträff! Skönt att ni ändå fick något att behandla och att det gör susen för er!

Jag har bakteriell vaginos och har fått behandlingar men det har kommit tillbaka, så imorgon ska jag dit på extra prover. Ringde dom i förrgår och fick tid idag, så de är bra att ha och göra med iallafall. Egentligen ville jag bara ha en till kur men tydligen ska det försvinna på medicinen så de var lite konfunderade!

Nu jävlar ska vi ha barn! Eller hur? :D
    Jag man hoppas ju att det ska göra underverk, men sån tur har vi nog inte...=(
    Hur upptäckte dem bakteriell vaginos? Är det nåt du kände av själv?
    Har ni kommit långt i utredningen? Tycker att det tar sån jäkla tid, inte nog med att man ska
    vänta på sin egen kropp, utan måsta vänta på utredningar osv osv i evighet känns det som.
    Meeen, vi får fokusera på din sista rad! =) Jag tycker verkligen att det är våran tur nu! ALLA andra har fått både 1 och 3 barn. Nu är det våran tur!
  • Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-08-30 00:04:40 följande:
    Jag hade det förut, för några år sedan men då hade jag svår uvi och svår slid katarr, fick medicin och blev bra. Sen har det sakta kommit tillbaka för tänkte inte på det på flera år efteråt, när jag träffade maken så började det bli värre och på slutet luktade det duktigt.

Innan operationen för utomkvedet så sa hon att jag hade en bakterie men fick ingen behandling. Så blev inte förvånad på gyn undersökningen (första i utredningen) då läkaren sa att jag hade detta. Det känns på lukten.. som gammal jävla fisk typ :P

Vi har gjort det vanliga, men är ju oförklarligt barnlösa, dvs de hittar inga fel utöver BVn men det anses inte som en riktigt orsak direkt. (spolade äggledaren som är kvar och sådär också) Så nu ska vi vänta i 3-4 månader och försöka själva innan vi får mer hjälp.
    Ja förutom undersökningen imorgon som jag ringde om för att det fortfarande luktar :P

Ja för fan! Vi skulle ju få barn nu i veckorna egentligen, men man får försöka tänka bort! Och att andra fått 2 barn under tiden typ..

Men gud så jobbigt när det säger sådär! "Försök själva i typ oändligt med dagar"....det är ju en evighet! Får ni inte prova ivf? Det är rätt jobbigt att tänka att "nu skulle vårat barn vara 7 månader" ....plus att vi fick gravidbesked på annat håll ungefär samma tid som vi skulle ha fått...det var jobbigt. 
    Men att ändå vara på utredning, det borde väl vara et steg åt rätt håll iaf! Det kan ju inte gå sämre än om vi "bara" försökt själva iaf...! Men, typ, om vi plussar senast jul! Då behöver jag ingen annan julklapp, och inte vill jag vänta längre heller!
  • Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-08-30 00:21:47 följande:
    Ja, en i familjen som inte ville ha barn nu fick reda på att hon var gravid i 6.de(!!!!!!!) månaden.. Hon födde nyss 3 veckor för tidigt, skulle ha precis samtidigt som oss annars.. Och hon visste inte om det. Jävlar i min låda, säger jag om det!

Här upp i vackraste av Norrland (ironi..) måste man ha försökt få barn i 3 år för att få IVF och man får ETT försök gratis. VI sparar pengar nu för att få barn..

Vårt mål är garanterat att klarar oss innan årets slut, vi blev gravid på mellandagarna förra gången :)

Men, så vet man ju inte. Men som vår läkare även sa, det såg ut att vara stopp i äggledaren, så det kan ha varit slem i vägen som nu spolades bort och då borde vi uppnå en graviditet på rimlig "normal" tid.

Det lustiga är att jag blir mindre och mindre ledsen varje gång mensen kommer, man är liksom van att den kommer. Hoppas kunna använda det som en fördel, dvs inte lägga så mycket fokus på det samt slippa bli så jävla deppig varje gång.

Plussar vi vid jul blir det garanterat en tavla med ett grav test till samtliga! :P
    Shit...vilken överraskning! Vad orättvist!!
    3 år!? Vi har iofs inte haft skydd på 3 år, så det tycker jag ju räknas! Fan va snålt med ett försök, trodde dem ville försöka befolka norrland....Men stämmer det verkligen? Man får ju bli utredd efter ett år, varför ska det då plötsligt ha gått 3 år för ivf??!  Och vad kostar det privat annars?
    Tycker att om man inte bli r gravid så ska man ju ha rätt till ivf hursom....
    Vet inte vad jag är längre, blir varken glad eller ledsen då mensen dyker upp, för det första så har den inte kommit sen jag började med levaxin, och det suger ju...Man blir bara så less på allt. Känns hopplöst...Men man få väl ha jul som ett del-mål om inte annat.....nåt måste ju ha hänt innan jul iaf!
  • Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-08-30 00:39:02 följande:
    Behöver jag säga att jag grät när mamma berättade detta? Förmodligen inte..

Ja det stämmer ypperligt det.. alla andra landsting kritiserar Norrlandstingen för våra regler, jag anser att eftersom vi har färre invånare så borde vi har färre andel barnlösa = möjlighet att ge FLER försök?
    Men nej, man får ett samt om man har några frysta ägg ett återförande av sådant.
    3 år, trodde det var 2, så dog en smula när läkaren sa att det var efter 3 år. Just nu säljer jag massa kläder, inredning osv för att spara till privat IVF. För jag tänker INTE vänta tills det gått 3 år. Det är ju halva tiden kvar.

Ett privat kostar här uppe 30.000 till skillnad mot de flesta andra landsting som har 24-25.000.
    Ett trepack går på 60.000! Istället för motsvarande 50.000 i andra landsting. Jävla skillnad faktiskt.

Nä, jag tror att man blir lite likgiltig, liksom orkar inte bry sig. Ibland bryter jag ihop men är mer sällan än ofta nu för tiden!

Jul är ett bra mål, det håller vi! Vad vi än vill ska hända tills dess!
    Har ni berättat för era föräldrar och andra att ni försöker? Vi har bara berättat 1 person då hon frågade oss rakt ut, eftersom hon funderat länge varför det tar sån tid efter ma. Så vi var som tvunga. Tycker det är jobbigt, vill inte heller ha massa följdfrågor. Inte nu iaf..
    Bor också i norrland så det va ju surt med 3 år....alltså vad tänker dem med??? Förstår dem hur lång tid 3 år är, då man för det första har försökt minst 1 år redan, och söker hjälp. Nä, då får man 3 år till...
    Men har läst nånstans att om man har fast jobb så kan man få billigare om man går via arbetsgivaren. Minns inte exakt, men....Likgiltig stämmer nog bra. Känns som man inte "tar in" mer nu....bara lever, och väntar typ. Står ut med alla facebook-ultraljuds bilder och nyfödda, och alla magar som MÅSTE fastna på näthinnan då man bara går utanför dörren. Kul för dem liksom. Känns som himla dumt att vara bitter, men....
    Det är bara 4 månader till jul förresten....!
  • Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-08-30 01:30:12 följande:
    Alla vet om det, speciellt efter operationen, behövde ju stöd som fan då, om vi säger så. Alla föräldrar och syskon vet att vi håller på och ibland fattar jag inte hur de kan prata så lätt om det och att de inte förstår, fast jag vet att de gör det.

Ja fast det är TOTALT 3 år, så vi har 1½ kvar nu ungefär. Så det är från att ni började försöka, så när man gjort utredningen är det oftast 2 år kvar eftersom man gör den efter ett år. Men tycker fortfarande att det är sinnes jävla sjukt.. Ja man kan få avdrag via arbetsgivaren, vi pratar inte om många tusenlappar men några blir det! Inte alla kollektivavtal som godkänner detta och kräver oftast att man jobbat en viss tid på företaget eller inom branschen. (äntligen har jag något ut av min utbildning..)

Ja, jag har tappat orken att vara bitter faktiskt, har tänkt att om jag är glad åt andra så kanske gud ser det och ger oss barn nu? Men ibland smyger det sig på om man ser några som man vet inte planerar barn, som får. Men man blir super glad för dom i ens egen situation som blir gravida.

Japp! många försök kvar ;)
    Kanske folk tycker det är lättare att prata om ifall de har en lättare ton om det...eller nåt...
    Ok, då vart det ju lite mildare, men ändå inte. Med 3 år alltså. Jag hoppas det finns nåt undantag....jag har ju inte ens nån mens, typ, så det är som ingen idé att vänta 2 år till. Finns lixom inget att försöka på. Känns så jäkla värdelöst.
    Fast det känns lite konstigt att gå via ett företag ändå, som att man ska köpa en traktor eller nåt. =s
    Man försöker väl vara glad åt andra, fast har märkt att jag helst inte gärna umgås med folk som har barn. Det blir som för mycket, vet inte vart jag ska ta vägen, det är skitjobbigt, och man känner sig verkligen dum.
Svar på tråden Utredning som verkar stå stilla