• Anonym (orolig)

Träna magmuskler vid sfinkterruptur

Hej

Har drabbats av total sfinkterruptur grad 3 vid förlossning av mitt andra barn för 4 dagar sedan.
    Har rekommenderats vila under sårläkningen dvs att inte knipa eller träna bäckenbotten de första 6 veckorna.

Undrar nu om jag på något vis kan stärka magmusklerna utan att aktivera bäckenbotten under denna första tiden? Känner att jag behöver lite magstyrka för att avlasta ryggen som får ta all belastning i nuläget, även om jag inte lyfter nåt tungt blir det många smålyft av bäbis, leksaker från golvet etc. 

Har läst om Tuplermetoden, kan deet vara något??

Tacksam för svar.     

• Svar på tråden Träna magmuskler vid sfinkterruptur
  • Anonym (orolig)

Jag får nog säga att jag är rätt så träningsvan, även om jag inte var lika vältränad inför denna graviditet/förlossningen som vid mitt första barn. Men jag har gått mycket på gruppträning genom åren, core, combat, bodypump etc så det där med "buklås" och "naveln mot ryggraden" kan jag ju även om jag inte kan göra det nu då jag inte känner full kontakt med musklerna ännu.

Tror nog att jag kan spänna enbart magmusklerna om jag ligger ner, det känns så. 

• Träningsexpert Elmina
    Träningsexpert Elmina skrev 2012-08-24 19:32:52 följande:
    image

Den här övningen, som du även kan göra utan boll kan funka. Lyft knäna en liten bit upp. Håll endast ett par sekunder ibörjan och känn efter att det känns okej.

Lycka till     
    Ang Tupler kan jag inte säga så mycket mer än att jag tyckte att videon hon gjort (hur man blir av med mammamagen) inte överensstämde med vad jag tyckte var bra träning efter graviditeten
  • Anonym (orolig)

Tackar för tipset! Ska testa utan boll till att börja med, vill inte riskera att tappa balansen !

Svar på tråden Träna magmuskler vid sfinkterruptur