• LaFontaine

Tror du att febernedsättande gör dig frisk?

Med anledning av en annan tråd ställer jag frågan. Tror du att man blir frisk (inte feberfri eller tillfälligt symptomfri) av att ta febernedsättande när man är sjuk? Är alvedon och ipren helande?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att febernedsättande gör dig frisk?
  • Carrossk

Precis som "fortsätt paddla" sa så är feber kroppens sätt att ta hand om bakterierna.. Bakterier blir slöa vid högre temperatur och kroppens försvar kan då snabbare bryta ner infektionen.. Så om man kan och orkar så är det bästa att hålla sig från febernedsättande.. :)
    Så din mor hade helt rätt :D

• Bambi07

Min lärare som var utbildad läkare och en massa annat (ja, han var världens supermänniska och vi gjorde det till en sport att komma på frågor han inte hade något svar på) sa att febern är till för att "slåss" mot infektionen man har fått i kroppen. Därför ska man inte "ta bort" febern genom Alvedon, eftersom man då bara drygar ut sjukdomen. Den kommer försvinna ändå, men kroppen jobbar då bort den långsammare.

• PojkMamma85

Nej de tror jag inte, däremot hjälper den en att må bättre för stunden.

• Plutteli

Nej självklart inte och därför är det dumt att ta i onödan, febern har en funktion och bör få jobba inom rimliga gränser. Jag tar bara alvedon vid feber för att få sova eller när den blir så hög att jag börjar yra, barnen får när febern går upp så mycket att de inte kan få i sig vätska för att de bara kräks eftersom det är betydligt farligare än att ev. förlänga sjukdomen lite för att febern inte får härja fritt ;)

• Biffus

Nej, kroppen blir ju varmare för att döda virus/bakterier. Det snarare stjälper..

• M C

Nej, det är väl självklart att man inte blir frisk när man bara behandlar ett symptom. Det är ju orsaken man måste behandla. 

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Pallas

Har svårt att svara på frågan om den gäller fler symptom än feber. NSAID är ju som sagt inflammationshämmande och kan därmed verka läkande, utöver smärtlindrande.

• Biffus
    M C skrev 2012-08-21 07:40:09 följande:
    Nej, det är väl självklart att man inte blir frisk när man bara behandlar ett symptom. Det är ju orsaken man måste behandla. 
    Orsaken behandlas inte med mediciner, för de dämpar bara symtom, tyvärr (annars skulle inte medicinindustrin tjäna pengar) Obestämd
Svar på tråden Tror du att febernedsättande gör dig frisk?