• LaFontaine

Tror du att febernedsättande gör dig frisk?

Med anledning av en annan tråd ställer jag frågan. Tror du att man blir frisk (inte feberfri eller tillfälligt symptomfri) av att ta febernedsättande när man är sjuk? Är alvedon och ipren helande?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att febernedsättande gör dig frisk?
  • LaFontaine
    Duckan skrev 2012-08-21 11:17:57 följande:
    Nej, men det gör att jag kan gå och jobba.
    Ungefär som här då

Det är betryggande att höra att folk inte tror att en alvedon eller två botar förkylning. Efter att ha läst ett par inlägg (och faktiskt också hört vuxna människor hävda detta) blev jag en smula oroad. 
  • Som snö

JA!

Känner man sig frisk är man frisk. Och tvärtom. Känner man sig sjuk så...
    Och med ett gäng Alvedon känner jag mig friskare. Och känner jag mig frisk så...

• Bambi07
    LaFontaine skrev 2012-08-21 11:25:35 följande:
    Ungefär som här då

Det är betryggande att höra att folk inte tror att en alvedon eller två botar förkylning. Efter att ha läst ett par inlägg (och faktiskt också hört vuxna människor hävda detta) blev jag en smula oroad. 
    Det är mycket som folk tror som oroar mig Flört
  • Sixxty
    Som snö skrev 2012-08-21 20:00:40 följande:
    JA!

Känner man sig frisk är man frisk. Och tvärtom. Känner man sig sjuk så...
    Och med ett gäng Alvedon känner jag mig friskare. Och känner jag mig frisk så...
    ..och är man frisk så smittar man inte. Det är ju en helt fantastisk upptäckt nästan så du får nobelpriset. .

TS: Nej självklart blir man inte frisk av febernedsättande. Det är enbart symtomlindrande.
  • Pimpinellan

Nej,man har man uppåt 40 och mer en hel dag hjälper faktiskt Alvedon för att man ska känna sig vid liv. Maken var inte katig vid den tempen och även akuten tyckte vi skulle ge honom vad man får ge.

• så mycket bättre

Haha nä, om nåt så stjälper det. Tar det oftast bara på natten om det är sömnstörande symtom, vill låta försvaret ha sin gång

• En struts

Den styrkan man få av att "känna sig friskare" (då man tar Alvedon) om man varit totalt utmattad, kan göra att man får "en skjuts" med att snabbare bli friskare. Alltså så kan jag därmed säga: "Ja, den gör mig frisk."
    Smärttillstånd kan vara oerhört nedbrytande för folk, och ibland så hanterar inte VISSA att ro igenom smärttrösklar. Friska från början kan exempelvis vara starkare, så de kan ta sig igenom en smärttröskel lättare (eller en sjukdom som gör dem däckade) medan andra grupper och individer, kan ha svårare att "ro igenom" själva tillståndet av svaghet. Så det är ändå en svår fråga att solklart ta ställning till.

• Selma1966

Klart man inte blir frisk. Men det underlättar givetvis att klara av vardagen. Man kan inte ligga i sängen med en fyraåring i rullstol...

Dessutom får jag feber kanske en gång om året eller ännu mer sällan. Är sällan sjuk mer än ett par dagar och febern går över relativt fort ändå så jag har inte märkt att den förlängts på mig. Har man dessutom vaknat bredvid en liten kille (systersonen) med feberkramper så leker man inte fru Duktig alltför gärna, så när sonen får hastigt hög feber och ligger och yrar så får han lite Alvedon med.

• Regnig måndag

Det är precis som den där wiskeyn en del tar när de är förkylda. Man blir inte friskare men det blir lite rligare  att vara sjuk.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Som snö

Och ja herregud, en Alvedon till en febrig unge på morgonen så brukar dom klara hela dagen på dagis. Så nog hjälper det alltid!

Svar på tråden Tror du att febernedsättande gör dig frisk?