• bebissugennu

Ska skaffa barn själv

Hej Jag har funderat i många år på att skaffa barn själv eftersom jag inte hittat en man än att skaffa barn med. Självklart vill jag träffa min drömprins någon gång, men känner att jag vill ha barn NU. Har därför bestämt mig för att skaffa barn själv! Beslutet känns jättebra! Ska ha mitt joursamtal med en BM på Storkkliniken den 5/9. Och sen hoppas jag på att dra igång asap. Just nu funderar jag mycket på vad jag ska säga till barnet när den kommer att börja fråga "Var finns min pappa". Jag är inte rädd för att jag inte ska klara det vardagliga med allt vad detta innebär. Har både en familj och kompisar som gärna kommer att ställa upp.  Skulle vara kul att få kontakt med andra i samma situation. /jag 

• Svar på tråden Ska skaffa barn själv
  • Novali

Ja jag förstår ju att risken att misslyckas är ganska stor trots allt. Jag vet ju inte ännu hur fertil jag är. Ska på gynundersökningen den 5 feb, vet inte om man får veta med en gång, eller om det tar några dagar innan man får provsvaren? Tack för era lugnande ord... jag bävar fortfarande, men jag kommer göra det. Även om jag börjar gråta av obehag :P

Jag tänker också så här, eftersom jag först hade tänkt vänta några år med att skaffa barn, men nu ganska plötsligt ändrade mig, så kan jag nog stå ut med om det tar ett tag innan det funkar. Men jag håller tummarna hårt så de blir blåa för att jag ska lyckas på första. Man vet ju aldrig? Har iaf köpt ägglossningstest nu så jag ska ha koll på den några månader...

Glad att vi är flera i samma eller liknande sits iaf. Hur har resorna gått till för dig minimyran? Flyg eller? Tänkte nog att jag tar den vägen. Verkar smidigast och rätt så bra pris... bebissugennu, jag är uppvuxen i småland. Önskar nästan att jag bodde kvar bara för avståndet, haha... nädå. Flyget funkar prima ;)

Har förresten redan börjat köpa saker lite smått, kläder och annat. Igår kom vagnen jag beställt från nätet. En paraplyvagn som jag även har till andras barn som jag lånar ibland. Så helt förgäves är det inte även om jag nu skulle ha svårt för att bli gravid. Men självklart tänker jag använda den till min egna också... åhh vad jag längtar! Längtar så äggstockarna kliar :P

Stor kram till er!

• SoSS15

Så glad jag blir för er skull. Längtar tills jag kan bege mig ut på min resa mot ett barn... :)
    Jag är ju bara 20 år, men har ju redan längtat efter barn i några år, och vet att jag antagligen får vänta några fler år då jag pluggar för fullt! Om jag blev med barn nu skulle jag antagligen få flytta hem till min mamma igen, och lägga utbildningen på is, och jag vill ju gärna kunna ge mitt barn allt jag kan, vilket kräver inkomst!

Har några frågor som ni kanske kan svara på... Undersökningen innan, vart finns det kliniker som går med på det? Om man är ensamstående har jag hört rykten om att alla inte är så tillmötesgående...?
    Jag har läst lite inne på villhabarn.se, finns ju donatorer och så där, men det kanske inte är lika säkert som att åka till Danmark?

Tell me what yah know !

Och stort grattis till er som lyckas, och lycka till och håller tummarna till er som försöker! :)

• minimyran
    Novali skrev 2013-01-10 17:52:16 följande:
    Ja jag förstår ju att risken att misslyckas är ganska stor trots allt. Jag vet ju inte ännu hur fertil jag är. Ska på gynundersökningen den 5 feb, vet inte om man får veta med en gång, eller om det tar några dagar innan man får provsvaren? Tack för era lugnande ord... jag bävar fortfarande, men jag kommer göra det. Även om jag börjar gråta av obehag :P

Jag tänker också så här, eftersom jag först hade tänkt vänta några år med att skaffa barn, men nu ganska plötsligt ändrade mig, så kan jag nog stå ut med om det tar ett tag innan det funkar. Men jag håller tummarna hårt så de blir blåa för att jag ska lyckas på första. Man vet ju aldrig? Har iaf köpt ägglossningstest nu så jag ska ha koll på den några månader...

Glad att vi är flera i samma eller liknande sits iaf. Hur har resorna gått till för dig minimyran? Flyg eller? Tänkte nog att jag tar den vägen. Verkar smidigast och rätt så bra pris... bebissugennu, jag är uppvuxen i småland. Önskar nästan att jag bodde kvar bara för avståndet, haha... nädå. Flyget funkar prima ;)

Har förresten redan börjat köpa saker lite smått, kläder och annat. Igår kom vagnen jag beställt från nätet. En paraplyvagn som jag även har till andras barn som jag lånar ibland. Så helt förgäves är det inte även om jag nu skulle ha svårt för att bli gravid. Men självklart tänker jag använda den till min egna också... åhh vad jag längtar! Längtar så äggstockarna kliar :P

Stor kram till er!
    Jag är också glad att kunna reflektera och diskutera med er som är i samma situation, är ju inte direkt så många man känner som går igenom samma sak. Jag har åkt tåg ner från Stockholm och det har funkat bra, men givetvis tar det ju lite längre tid. vet egentligen inte varför jag inte flyger kanske ska göra det i februari. Sköt upp mitt försök nu i Januari en månad, mycket på jobbet nu så det var inte rätt tajming kände jag. Haha kanske lyckas denna gång om jag flyger:P  Är inte med i femmis, men har tänkt att jag ska nog gå med där när jag lyckas bli gravid, hur tänker ni andra?
    SoSS15 skrev 2013-01-11 09:42:14 följande:
    Så glad jag blir för er skull. Längtar tills jag kan bege mig ut på min resa mot ett barn... :)
    Jag är ju bara 20 år, men har ju redan längtat efter barn i några år, och vet att jag antagligen får vänta några fler år då jag pluggar för fullt! Om jag blev med barn nu skulle jag antagligen få flytta hem till min mamma igen, och lägga utbildningen på is, och jag vill ju gärna kunna ge mitt barn allt jag kan, vilket kräver inkomst!

Har några frågor som ni kanske kan svara på... Undersökningen innan, vart finns det kliniker som går med på det? Om man är ensamstående har jag hört rykten om att alla inte är så tillmötesgående...?
    Jag har läst lite inne på villhabarn.se, finns ju donatorer och så där, men det kanske inte är lika säkert som att åka till Danmark?

Tell me what yah know !

Och stort grattis till er som lyckas, och lycka till och håller tummarna till er som försöker! :)
    Jag är 23 år rätt så ung för att inseminera mig, men tycker inte att det finns någon åldersgräns för när det e okej eller inte, men det e jätte bra att du tänker längre så att du är klar med din utbildning. Men sen är det bara du som bestämmer när de e dags om du inte träffat någon som du vill skaffa barn med, tycker inte att du ska tveka utan lyssna på dig själv vad du vill. Mama Mia har bra mottagningar man kan få hjälp med undersökningar och prover, har inte kommit i kontakt med några andra så vet inte om det stämmer. Men jag är rädd att de gör de jag har också tänkt på att det kan kanske vara så.

Jag har valt anonym donator just för att det inte ska kunna gå att ta reda på vem sperman har sitt ursprung och det blir svårt på annat sätt att få till. Det är nog väldigt individuellt vad man väljer och känner sig bekväm med.

Kram till er alla

• bebissugennu
    Novali skrev 2013-01-10 17:52:16 följande:

Stor kram till er!
    Det känns som du är säker på ditt beslut att börja i maj/juni, och det är ju viktigast! När jag var på gynundersökning innan jag började insem, så såg de att jag hade lite annorlunda äggstockar. Jag blev då skickad på blodprov på dag 3, och sen fick jag ett brev hem att jag hade lätt PCO. Fick då äta pergotime, men det har ju funkat i alla fall. Gick in i v 7 igår :) :)

Å, jag vill oxå börja köpa kläder, barnvagn mm. Men kommer att vänta till v. 12 iaf. Sen kommer jag nog börja köpa lite :) v. 18 ska jag ta reda på könet, och då får jag se hur mycket kläder jag behöver köpa. Mamma har sparat ganska mycket sen jag var liten, och dessa kläder vill jag verkligen använda :)

Lycka till med undersökningarna! Lovar att det kommer att gå så bra så!

kram 
  • bebissugennu
    SoSS15 skrev 2013-01-11 09:42:14 följande:

Tell me what yah know !

Hej

Bra tycker jag att du väntar till du pluggat klart. Alltid smidigare då.
    Jag ska på hälsosamtal på MVC i morgon, så får se hur BM:s inställning är då. Hoppas den är bra eftersom hon ska följa mig ett bra tag framöver.

Anledningen till att jag valde Storkkliniken i DK och inte bara någon donator på nätet är ju att donatorerna via SK har genomgått läkarundersökning osv. Det vet man ju aldrig med en donator som man bara hittar på nätet. Han kan ju ha vad för skit som helst. Det hade inte jag känt mig bekväm med.

Lycka till i framtiden!
    kram 
  • Novali

Nu börjar det närmar sig för mig... eller det är ju långt kvar, men jag längtar så oerhört! Den 5/2 ska jag på gynundersökningen. Ni som gjort den, tog de alla blodprover där också? Jag tänker på röda hund, femte sjukan och toxoplasmos som det stod om i journalen. Eller måste man ta dessa hos vanliga husläkaren?

Har inte bokat joursamtal än. Tänkte vänta tills jag är klar med proverna. Men ägglossningstesten står i skåpet och väntar. Ska ha mens när som helst, så om några dagar kör vi hårt på att anteckna ägglossningen varje månad. Känns som jag är klar för insemination fast jag vet att jag ska vänta tills maj... Guh vad underbart det ska bli. Så får man väl bara hålla tummarna att det ska funka med då, så man slipper åka flera ggr... men jag är förberedd på det med ;)

Ska nog gå med i femmis, var på väg innan jul men det blev aldrig av sedan...

Hur går det för dig bebissugennu? Mår du bra?

Kram på er

• LLL84

Hej tjejer! Och Grattis till dig Bebissugen som plussat!
    Jag har inte kommit lika långt som er, men går verkligen i dessa tankar om insemination. Är singel sen flera år tillbaka, är 29 och väldigt väldigt sugen på barn sedan länge. Intressant att följa hur ni resonerar kring att skaffa barn själv, känner igen mig!

Ni skriver om undersökningar/gynundersökningar,  prover m.m.
    Hur fungerar det, när gör man dessa undersökningar?
    I vilket steg i processen lixom?
    Om mitt slutgiltiga val blir insemination och jag tänker att det blir senare iår eller nästa år. När gör man de här undersökningarna?

Och som någon annan frågade och skrev om så accepterar inte alla läkare/gynekologer de här testerna som man gör inför inseminationen? Vilka tillåter de isf? Jag bor i Stockholmsområdet.

• lmyranl

Hej!
    Jag blir så glad när jag läser om era resor till storkklinik! Grattis till plusset!!
    Jag har två underbara barn och en på jäsning i magen. Alla tre har samma donator och är "tillverkade" på storkklinik! Nu lever jag tillsammans med en kvinna så jag hör inte riktigt hemma här..
    Men jag vill bara säga att vi har blivit så väl bemötta på MVC, BVC, förskola och i alla andra sammanhang! vi är väldigt öppna mot omgivningen att våra barn inte har ngn pappa utan donator.
    Lycka till allihopa!

Svar på tråden Ska skaffa barn själv