• bebissugennu

Ska skaffa barn själv

Hej Jag har funderat i många år på att skaffa barn själv eftersom jag inte hittat en man än att skaffa barn med. Självklart vill jag träffa min drömprins någon gång, men känner att jag vill ha barn NU. Har därför bestämt mig för att skaffa barn själv! Beslutet känns jättebra! Ska ha mitt joursamtal med en BM på Storkkliniken den 5/9. Och sen hoppas jag på att dra igång asap. Just nu funderar jag mycket på vad jag ska säga till barnet när den kommer att börja fråga "Var finns min pappa". Jag är inte rädd för att jag inte ska klara det vardagliga med allt vad detta innebär. Har både en familj och kompisar som gärna kommer att ställa upp.  Skulle vara kul att få kontakt med andra i samma situation. /jag 

• Svar på tråden Ska skaffa barn själv
  • Solstrål82
    bebissugennu skrev 2013-01-04 16:16:01 följande:
    Plussade i tisdags, och beräknad till 7 september :)

Ömma bröst, illamående och fryser. MEN vad gör det... Jag är ju gravid :) :) :)

Ringde BM och bestämde hälsosamtal om drygt en vecka.

SÅ spännande! Svårt att sova på natten för att jag vill att tiden ska gå fort nu i början så jag kommer över v 12. Är i v 5 nu visst.

Lycka till till er som kämpar!

kram 
    Stort grattis!!!Glad
  • Novali

Åhh grattis! Vad roligt!
    Har själv bestämt att sätta igång i sommar....
    Har inte läst alla dina inlägg i tråden nu, men hur många försök gjorde du? Hur mkt kostade hela processen? Öppen/stängd donator?

Önskar dig all lycka och än en gång, STORT grattis! Jag håller tummarna att jag får uppleva det om några månader också <3

• bebissugennu
    Novali skrev 2013-01-06 19:46:53 följande:
    Åhh grattis! Vad roligt!
    Har själv bestämt att sätta igång i sommar....
    Har inte läst alla dina inlägg i tråden nu, men hur många försök gjorde du? Hur mkt kostade hela processen? Öppen/stängd donator?

Önskar dig all lycka och än en gång, STORT grattis! Jag håller tummarna att jag får uppleva det om några månader också <3
    Tack :)

Det tog sig på 2:a försöket. Jag har valt öppen donation så att bebisen kan få välja själv när den är 18 om den vill ta reda på vem som är donator. Kolla på storkkliniken så hittar du priser o övrig info.

Kan varmt rekommendera den kliniken. Känns proffsiga och lugna! Lycka till å hoppas det lyckas för dig oxå! Nu hoppas jag bara på att graviditeten ska få löpa på bra och att det är en liten plutt som tittar ut i början av september :) Myspys :) 
  • minimyran
    bebissugennu skrev 2013-01-06 20:40:03 följande:
    Tack :)

Det tog sig på 2:a försöket. Jag har valt öppen donation så att bebisen kan få välja själv när den är 18 om den vill ta reda på vem som är donator. Kolla på storkkliniken så hittar du priser o övrig info.

Kan varmt rekommendera den kliniken. Känns proffsiga och lugna! Lycka till å hoppas det lyckas för dig oxå! Nu hoppas jag bara på att graviditeten ska få löpa på bra och att det är en liten plutt som tittar ut i början av september :) Myspys :) 
    Å stort grattis:) Hoppas att jag har samma tur, mitt nästa försök äger rum om en vecka ungefär...
    Det måste vara en otrolig lättnad nu när du äntligen är gravid men ändå vill man ju verkligen inte att något går fel, så förstår dig! Kramar
  • Novali

Jag har startat min resa nu... Alltså inte ner till Köpenhamn ännu. Mitt första steg var att kontakta dem, har fått svar och journalen skickat till mig som jag ska läsa och fylla i... Det värsta, och jag menar verkligen det värsta för mig, är att jag var tvungen att boka tid hos gyn för en fertilitetskontroll och massa prover... asså jag bävar. Är så sjukt skrämd inför detta. Har aldrig varit på gynundersökning förut, inte ens en cellprovskontroll... men jag vet att jag måste. Jag tänker att jag gör det för mitt framtida barns skull... Om det är någon annan som har gynskräck som kommit över det får ni hemskt gärna skriva några lugnande ord.... har verkligen ångest... sjukt men sant. Det konstiga är att jag ser mer fram emot förlossningen än undersökningen nu :P

Iaf, när det är gjort ska jag skicka in journalen och boka samtal. Tänkte jag skulle göra mitt första försök i maj eller juni.... Extra kul är det nu att följa tråden här...

Så igen Bebissugennu, GRATTIS! Jag fortsätter mer än gärna att följa dig här ;)

• Novali

P.s jag tänker också välja öppen donator... känns bra när det inte finns nån pappa med i bilden, att han/hon kan få välja själv som vuxen ;)

• bebissugennu
    Novali skrev 2013-01-09 19:41:43 följande:
    Jag har startat min resa nu... Alltså inte ner till Köpenhamn ännu. Mitt första steg var att kontakta dem, har fått svar och journalen skickat till mig som jag ska läsa och fylla i... Det värsta, och jag menar verkligen det värsta för mig, är att jag var tvungen att boka tid hos gyn för en fertilitetskontroll och massa prover... asså jag bävar. Är så sjukt skrämd inför detta. Har aldrig varit på gynundersökning förut, inte ens en cellprovskontroll... men jag vet att jag måste. Jag tänker att jag gör det för mitt framtida barns skull... Om det är någon annan som har gynskräck som kommit över det får ni hemskt gärna skriva några lugnande ord.... har verkligen ångest... sjukt men sant. Det konstiga är att jag ser mer fram emot förlossningen än undersökningen nu :P

Iaf, när det är gjort ska jag skicka in journalen och boka samtal. Tänkte jag skulle göra mitt första försök i maj eller juni.... Extra kul är det nu att följa tråden här...

Så igen Bebissugennu, GRATTIS! Jag fortsätter mer än gärna att följa dig här ;)
    Grattis!
    Jag tyckte att det kändes så skönt när jag väl hade bestämt mig för att åka till DK. Visst undersökningar är väl inte det roligaste, MEN gynnisarna är faktiskt väldigt proffsiga. Första gången jag skulle gå å ta ett prov var jag så nervös så jag inte kunde sova natten innan. Men sen när jag väl var där och sa att jag aldrig gjort detta tidigare, så var de så duktiga. Berättade precis vad de skulle göra (även om man inte alltid vill veta).

Mitt dilemma var att jag skulle behöva ta blodprov oxå, och det är inget jag gillar. Går faktiskt hellre till gyn :) 
    Du kan vara lugn, det kommer att gå så bra så!!!

Får jag fråga varför du ska vänta till maj/juni för att börja?

Var bor du någonstans?

• Novali
    bebissugennu skrev 2013-01-09 19:51:21 följande:
    Grattis!
    Jag tyckte att det kändes så skönt när jag väl hade bestämt mig för att åka till DK. Visst undersökningar är väl inte det roligaste, MEN gynnisarna är faktiskt väldigt proffsiga. Första gången jag skulle gå å ta ett prov var jag så nervös så jag inte kunde sova natten innan. Men sen när jag väl var där och sa att jag aldrig gjort detta tidigare, så var de så duktiga. Berättade precis vad de skulle göra (även om man inte alltid vill veta).

Mitt dilemma var att jag skulle behöva ta blodprov oxå, och det är inget jag gillar. Går faktiskt hellre till gyn :) 
    Du kan vara lugn, det kommer att gå så bra så!!!

Får jag fråga varför du ska vänta till maj/juni för att börja?

Var bor du någonstans?

Haha, vad rolig du är. Jag är precis tvärtom. Jag har INGENTING emot sprutor och nålar, kan gärna ta tusen sådana om jag bara slipper gyn. Tauerade mig för två år sedan och tyckte inte alls att det gjorde ont... Haha, vad olika man kan vara. Men tack för dina lugnande ord. Jag pratade med dem på telefon idag och de var väldigt mysiga och lugnande. Kommer bara lite ångestattacker då och då, OMG, hehe...

Jo jag Tänkte vänta tills sommaren, dels för att jag helst vill ha en vårbebis. Men grejen är att jag ganska nyligen bestämde mig för att börja nu, för bara några veckor sedan tänkte jag att jag skulle vänta ett par år till. Jag fyller 29 nu i vår och jag vill helst inte vara mer än 30 när jag får mitt första barn. Det är nog största anledningen till att jag vill börja nu, men samtidigt vill vänta till sommaren så att jag får min vårbebis (förhoppningsvis) och så att jag hinner ställa in mig mentalt på att det blir då... skulle kännas lite hastigt från att gå från "om några år" till att göra det imorgon liksom. Men jag känner frid över beslutet att börja i sommar :D

Jag bor i västmanland... var bor du?
  • bebissugennu
    Novali skrev 2013-01-09 21:08:49 följande:
    Haha, vad rolig du är. Jag är precis tvärtom. Jag har INGENTING emot sprutor och nålar, kan gärna ta tusen sådana om jag bara slipper gyn. Tauerade mig för två år sedan och tyckte inte alls att det gjorde ont... Haha, vad olika man kan vara. Men tack för dina lugnande ord. Jag pratade med dem på telefon idag och de var väldigt mysiga och lugnande. Kommer bara lite ångestattacker då och då, OMG, hehe...

Jo jag Tänkte vänta tills sommaren, dels för att jag helst vill ha en vårbebis. Men grejen är att jag ganska nyligen bestämde mig för att börja nu, för bara några veckor sedan tänkte jag att jag skulle vänta ett par år till. Jag fyller 29 nu i vår och jag vill helst inte vara mer än 30 när jag får mitt första barn. Det är nog största anledningen till att jag vill börja nu, men samtidigt vill vänta till sommaren så att jag får min vårbebis (förhoppningsvis) och så att jag hinner ställa in mig mentalt på att det blir då... skulle kännas lite hastigt från att gå från "om några år" till att göra det imorgon liksom. Men jag känner frid över beslutet att börja i sommar :D

Jag har faktiskt oxå vågat tatuera mig trots spruträdslan :)
    Skönt att det kändes bra att prata med dem. Det kommer att gå så bra så!!! ingen fara.

Oki, då förstår jag att du väntar till sommaren. Vårbebis är ju mysigt :) Samtidigt vill jag bara att du har i tanken att det inte alltid går på försök 1 eller 2. De sa till mig att jag kanske skulle räkna med 4 försök. Förstår dig att du behöver tänka och förbereda dig lite mer även att du har bestämt dig.

Jag kände mer att när jag hade börjat med tester mm så ville jag åka direkt. Det visade sig när jag gjorde gyntest att jag hade lindrig PCO, så jag har käkat pergotime från dag 5-9 för att äggen ska bli större (tror jag). Var först helt knäckt när jag fick veta att jag hade det, men verkar ju ha gått bra iaf. På lördag går jag in i v 7. Måndag är det hälsosamtal hos BM. Känns helt fantastiskt att det faktiskt växer en liten bebis i min mage :) Blir helt varm när jag tänker på det ;) Vill att det ska gå fort till v 12 nu, så jag är lite mer utom farozonen för MF.

Jag bor i Småland, så inte lika långt till DK som för dig. Ska du välja Storkkliniken eller?
    Ha det bra så hörs vi!
    kram 
  • minimyran
    Novali skrev 2013-01-09 21:08:49 följande:

Gick precis i samma tankar för ett år sen, när ska jag börja va frågan? Hur lång väntetid skulle det vara för att få tid till gyn och sen samtal på kliniken? Bestämde mig för att fixa alla undersökningar under sommaren för att sedan åka så fort som möjligt. Hade ju också i planeringen att jag vill ha ett vår barn, men nu ett halv år efter första försöket, inser jag verkligen att det inte går att planera så när det är kroppen man försöker styra. Är inne på mitt fjärde försök, ska ta lite mer blodprover för att kontrollera hormoner och liknande.

Det är bra att du tar dig tid att vänja dig vid tanken så att du inte bara rusar iväg, den är ju viktiga beslut som ska fattas.

Jag bor i Uppland så vi båda har ju lite längre till Danmark, men det har funkat väldigt bra med resorna ändå!

Kram
Svar på tråden Ska skaffa barn själv