Inlägg från: Barbamamah |Visa alla inlägg
  • Barbamamah

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Hahahahaaa...

• Barbamamah

Ursäkta min reaktion men vad innebär det rent medicinskt och kemiskt att kroppen är "sur"?? Kroppen är rätt bra på att reglera pH-balansen och man blir ordentligt påverkad om man är för sur. Brukar röra sig om sjukhuspatienter.

• Barbamamah
    Anonym (basa) skrev 2012-08-29 09:15:44 följande:
    Det  är väl inte så konstigt om TS är försurad, skulle tippa på att en stor del av svenska befolkningen är det om man tittar på vilken typ av mat som försurar kroppen, dvs det mesta förutom grönsaker. Alltså kött, snabba kolhydrater osv. Gröna grönsaker är mycket basiska som spenat, broccoli etc. Jag har köpt ett nässelpulver på hälsokosten som är basande, som man blandar ut i vatten. Man kan även klämma ur lite saft ur en citron så dels smakar det bättre och dels är citron faktiskt basiskt.. Jag dricker därför också mycket citronvatten, alltså skivar i en citron i vatten och låter det dra i lite. Tycker du gör helt rätt som testar, tror att många av våra åkommor kommer som en konsekvens av försurade kroppar. 

Jaa, hur är det med kemikunskaperna?? Citron är faktiskt surt..
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 11:06:16 följande:
    Ryggskott är ingen sjukdom och inte brutna ben heller.
    Barbamamah skrev 2012-08-29 10:28:54 följande:
    Ursäkta min reaktion men vad innebär det rent medicinskt och kemiskt att kroppen är "sur"?? Kroppen är rätt bra på att reglera pH-balansen och man blir ordentligt påverkad om man är för sur. Brukar röra sig om sjukhuspatienter.
    All denna processade mat, snabba kolhydrater, miljöföroreningar, amalgamfyllningar, alkohol, tobak, mediciner osv påverkar naturligtvis kroppen. Har man då nedsatt kroppsfunktion, eller blivit utsatt för stress, mycket gifter osv så stannar gifter kvar i kroppen= den blir sur.

Och hur vet man att kroppen är för sur och att det inte rör sig om någon annan åkomma? Man kan mäta pH i blodet. Finns det någon forskning som visar rent konkret på att exempelvis stress påverkar kroppens pH?
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 12:45:29 följande:
    Det är skillnad på trötthet och orkeslöshet och orkeslösheten tror jag är symtom på den höga pulsen jag ständigt har.
    Barbamamah skrev 2012-08-29 11:16:44 följande:
    Och hur vet man att kroppen är för sur och att det inte rör sig om någon annan åkomma? Man kan mäta pH i blodet. Finns det någon forskning som visar rent konkret på att exempelvis stress påverkar kroppens pH?
    Jag har ph-stickor och vet att kroppen är för sur.Lustigt nog lever jag nyttigare än många blandkostare, tränar dagligen äter flera vegmål i veckan, mycket sallad, fet fisk minst 3 ggr/vecka osv. Så livsstilen är det inget fel på. Problemen uppstod efter medicineringar under några år och sen dess blir jag inte frisk igen.

Vad för sorts kroppsvätska mäter du med dina pH-stickor? Vad har läkarna sagt att du lider av? Vilken medicin hade du tidigare och som du blev dålig av?
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 18:25:35 följande:
    Nä, jag har inget intresse av det. Jag har kommit på att vetenskapen skriver vad vetenskapen känner för och det krävs en hel del tid och säkert pengar för att verkligen få fram vad studier visar! Om man nu nånsin får det! Så jag har valt att behandla min egen kropp utifrån vad jag känner att MIN kropp vill ha. Läser och tar till mig nyfiket och med öppna sinnen och har i bakhuvudet lite fysiologi. En del är humbugg men vissa saker tror jag eller rättare sagt vet jag funkar, på mig...det kan inte vara helt fel att använda sig av saker som ändå använts i många många år före oss?

Placeboeffekten är väldokumenterad. Man blir i princip bättre på allting som man tror på. Så om du tror dig kunna må bättre med brännässlor/magiska stenar/cykla baklänges/stå på huvudet/utspätt vatten så kör hårt. Men det betyder inte att dom funkar på andra än dig eller kan bota dig från någon allvarlig sjukdom.
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 19:08:24 följande:
    Nu syftade jag på forskning av mer basic saker som ex kostens betydelse, ledsen att inte det framgick! Var väl så inne i trådens ämne så jag inte tänkte att nån kunde relatera till hjärtbyten och cancer... Min basala kunskap räcker dock en bit för att lätt kunna ifrågasätta studiens relevans, syftet och resultatet...När jag har lust att läsa... Och jo...jag är sjuksyster så nu kan du väl tycka det är hemskt också  

Så du litar mer på din "känsla" än på vetenskaplig forskning. Om din "känsla" skulle säga till dig att cancerpatienter kan bli botade av kalktabletter tycker du då att man borde ändra på gängse cancerbehandling till just kalktabletter?
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 21:00:44 följande:
    Så du menar att kosten har ingen betydelse för vår hälsa? Att vi är friska och inte blir fysiskt sjuka? Det kvittar så länge vi tror på den stora heliga vetenskapen som själva väljer vad de önskar forska om och beroende vem som sponsrar forskningen blir resultatet därefter? När sjukvården inte kan hjälpa, när patienten inte uppnår hälsa, inte blir frisk, inte har ett drägligt liv...varför är det då fel att söka annan hjälp? 

Det är inte fel med det. Du har rätt att göra precis vad du vill med din kropp och hälsa. Dock lite nyfiken på hur du sållar bland råd och rön? Vad har du för kriterier när du sållar i informationsöverflödet? Vad gör information trovärdig för dig?
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 22:05:24 följande:
    Kortisol är ju ett omtvistat hormon som kan kollas på olika sätt. Och ge olika svar...och därför olika behandling...så varför skulle inte det kunna vara samma med andra saker i vår kropp? Som jag skrev från början, jag är inte så insatt i just detta, mer än att det har påtalats att jag är sur. Och jag har en liten teori. Det handlar om att min kropp inte har full balans och en ämnesomsättning som inte är på topp. Jag samlar mkt vätska som blir kvar i vävnaden. Och där har vi en stor grej. I blodet cirkulerar en massa saker fritt, det är lätt att mäta, i vår vänad...där sitter det fast och är svårmätt. Så för mig är det logiskt att pH kan vara olika i blodet och i vävnaden och även om man inte har nån klassisk akut pH förskjutning (bara det här som läkarna lyssnar på) så kan väl pH värdet i vävnaden vara en långsiktig process som inte leder till akuta problem, men på sikt ställer till trassel, för det blir obalans i systemet. Lite samma sak som det här med hypo2 tex. Omtvistat och icke vedertaget, men ändå...nåt ligger det i det. 

Vem har ställt dig din sura kropp diagnos?
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 22:15:28 följande:
    Det är ingen som har ställt diagnos, var har du fått det ifrån?

Men varför tror du att du är sur?
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!