Inlägg från: Barbamamah |Visa alla inlägg
  • Barbamamah

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Anonym (syrra) skrev 2012-08-31 23:19:14 följande:
    Jag jobbar bla på en vårdcentral och en jourcentral. Det jobbar även stafettläkare där. Jag ser tendensen hos nån av de ordinarie läkarna, men staffetterna är frikostigare. Hosta och lätt feber, lätt förhöjt crp, mamma tjatar...recpet...sen finns det, ja du vet...studier, som visar på det här. Artiklar i läkartidningen där infektionsläkare bönar och ber, sluta förskriva antibiotika på så lösa grunder... Som legitimerad personal har du skyldighet att hålla dig uppdaterad. Sen är det väl vettigt att sånt kan ske på arbetstid, kollegor hjälper varandra, arbetsgivaren tillhandahåller litteratur och databaser, tex.  

Har du hållt dig ajour själv?
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-01 00:11:06 följande:
    För att man kanske inte tål det men läkaren inte orkar läsa i journalen? Varför ska man avvakta när det finns alternativ? Det finna annat än tradolan och nej, manipulering rekommenderas verkligen inte. Det kan göra stor skada.

Det är inte praxis att använda ett preparat som patienten har en känd överkänslighet för om du nu tror det. Fast inte ens du tror väl att sjukvårdpersonal med flit ger läkemedel till patienter som dom inte tål.
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-01 00:20:30 följande:
    Vad får dig att tro att jag vet sämre om vad som funkar för min kropp än vad en random läkare gör? Kåvepenin är INTE bäst för mig. Att använda generaliseringar inom vården är inte bara dumt utan kan vara väldigt farligt också.

Nähä, men vilket preparat skulle passat dig bättre än kåvepenin och varför? Har du reagerat negativt på kåvepenin tidigare och i så fall hur? Upplyste du din läkare om att du inte tål kåvepenin? Och varför behöver vi ens utbilda läkare när patienterna vet bäst själv?
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-01 00:30:20 följande:
    Tja, det händer ändå, gång på gång. Det finns alldeles för många nonchalanta läkare som behandlar en som en i mängden och som vägrar lyssna när man berättar hur saker egentligen ligger till. Man kan inte bara anta att alla t.ex kan äta Kåvepenin.
    Barbamamah skrev 2012-09-01 00:25:30 följande:
    Nähä, men vilket preparat skulle passat dig bättre än kåvepenin och varför? Har du reagerat negativt på kåvepenin tidigare och i så fall hur? Upplyste du din läkare om att du inte tål kåvepenin? Och varför behöver vi ens utbilda läkare när patienterna vet bäst själv?
    Jag behöver inte tala om vilket preparat jag kan äta istället. Det räcker med att jag informerar behandlande läkare om det. Men trots det lyssnar dom inte... Du har aldrig hört talas om att patienter har rätt till medbestämmande förstår jag för annars skulle du inte ifrågasätta mig.

Men du svarar ju inte på mina frågor. På vilket sätt har du reagerat på kåvepenin?
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-01 00:30:20 följande:
    Tja, det händer ändå, gång på gång. Det finns alldeles för många nonchalanta läkare som behandlar en som en i mängden och som vägrar lyssna när man berättar hur saker egentligen ligger till. Man kan inte bara anta att alla t.ex kan äta Kåvepenin.
    Barbamamah skrev 2012-09-01 00:25:30 följande:
    Jag behöver inte tala om vilket preparat jag kan äta istället. Det räcker med att jag informerar behandlande läkare om det. Men trots det lyssnar dom inte... Du har aldrig hört talas om att patienter har rätt till medbestämmande förstår jag för annars skulle du inte ifrågasätta mig.

Medbestämmande betyder inte att du dikterar villkoren för din behandling. Meningen är att det ska vara ett SAMARBETE mellan läkaren och patienten. Dessutom kan ingen tvinga dig till någon behandling så om du inte vill ta dina kåvepenin så har du all rätt att slippa. På samma sätt kan ingen tvinga en läkare att ge en behandling som denna tror är verkningslös eller skadlig. Därför kan det vara läge för dig att byta läkare om du inte kommer överens med den du har.
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-01 00:58:35 följande:
    Jag behöver som sagt var inte redovisa varför för dig, det räcker med att jag informerar läkare om det- du får helt enkelt ta mitt ord på att jag inte kan. Var har jag påstått det? Det verkar som om du inte alls har förstått vad jag har skrivit. Kanske är det läge att läsa om och läsa rätt?
    Barbamamah skrev 2012-09-01 00:41:31 följande:
    Medbestämmande betyder inte att du dikterar villkoren för din behandling. Meningen är att det ska vara ett SAMARBETE mellan läkaren och patienten. Dessutom kan ingen tvinga dig till någon behandling så om du inte vill ta dina kåvepenin så har du all rätt att slippa. På samma sätt kan ingen tvinga en läkare att ge en behandling som denna tror är verkningslös eller skadlig. Därför kan det vara läge för dig att byta läkare om du inte kommer överens med den du har.
    Mer eller mindre när läkaren anser att jag ska ta något min kropp inte mår bra av och inte blir frisk av. Jag har rätt till annan behandling än Kåvepenin! Kommer mycket väl överens med den jag har, när vi väl träffas. Tyvärr är det läkarbrist och min läkare lånas ut till andra enheter alltför ofta.

Vi kan ju inte ta dina argument på allvar om du inte vill underbygga dom med fakta. Och nej, du har inte någon självklar rätt till någon annan behandling än kåvepenin.
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-01 01:43:03 följande:
    Du behöver inte ta dem på allvar, din åsikt spelar ingen roll förstår du. Jo, det har jag. Sen kan du undra varför och försöka komma med argument för att då måste det vara på ena eller andra sättet och tycka att jag måste förklara mig men så är det inte. Jag behöver inte redovisa min hälsa och orsaker till olika behandlingar för dig. Det räcker med att jag vet att jag har rätt till annan behandling.
    Anonym skrev 2012-09-01 01:36:57 följande:
    För att du inte har en läkarutbildning kanske? Vad tror du att dom lär sig på läkarutbildningen?   Eller är du en utbildad läkare, i så fall tar jag tillbaka. Jag vet inte hur det är för dig, men dom gånger jag har fått pencillin har alltid läkaren frågat mig om jag är allergisk, utan undantag.  Är det för att du inte tål Kåvepenin som det inte är bäst för dig. Din sista mening håller jag med dig om, möjligen vill jag lägga till att det gäller alltid.        
    Vad vet du om vilken utbildning och kunskap jag har? De lär sig bl.a hur man bör medicinera genomsnittsmänniskan och den utgår många läkare från det utan att ta vidare hänsyn till ev orsaker att behandla annorlunda, med stora biverkningar som följd. Ja, det handlar om unika personer och tyvärr tror jag att läkarnas krav på dokumentation osv har lett till att de lyssnar sämre, de orkar mer sällan kolla igenom så att rätt behandlingar ges för varje patient osv. Många sjuka får lida pga det och jag tycker inte att det är okej.

Jaha, min åsikt spelar ingen roll. Trodde det här var ett diskussionsforum där allas åsikter spelar roll. Och nej, du har inte rätt till behandling efter ditt eget huvud. Läkaren ska behandla dig i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Behandlingen bör ske i samråd med patienten men ändå innanför ramarna för vetenskap och beprövad erfarenhet. Om du önskar dig någon behandling utanför dom ramarna kan och bör läkaren neka dig den behandlingen. Det står dig helt fritt att vända dig till alternativmedicinen men du kan inte kräva det av hälso och sjukvården.
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-01 12:16:36 följande:
    talulah gosh: Det är just generaliseringarna som orsakar så mycket onödigt lidande hos så många patienter. Att du inte förstår det kan jag bara beklaga. Alla människor reagerar inte likadant på behandlingar och mediciner och forskarna vet net men från att veta det till att implementera det hos behandlande läkare är vägen lång.Jag har rätt till den behandling min kropp behöver oavsett om en ignorant läkare anser att jag borde fixa att klara den rekommenderade medicinen pga sin bristande kunskap. Var har jag skrivit något om att jag vill få okonventionell behandling via skolmedicinen? Det känns som om du griper efter halmstrån för att kritisera mig

Förstår inte vad du yrar om. Vad är det du anser dig behöva som du nekas? Vill du ha samarin istället för kåvepenin mot din munginflammation förstår jag om läkaren inte går dig till viljes.
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-09-01 12:51:27 följande:
    Jag håller mig ajour med det som är relevant för mitt ordinarie jobb! Jag letar inte aktivt information vad gäller primärvården men mina kollegor brukra uppdatera mig lite när jag är där! Hur söker du din information?   

Mediterar och väntar på att den universiella sanningen ska uppenbara sig för mig.
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-09-01 13:12:47 följande:
    Det konstiga är ju faktiskt att ett landsting har TSH på 5,0. ett annat på 3,4 ett tredje har läst nya rön och valt 2,5...och då är det ett mätvärde som inte baseras på specifika labs utrustning utan det är generellt!

Det finns ingen "sanning" inom medicin. För många tillstånd är det en glidande skala från friskhet till sjukdom och det är upp till "experter" att göra gränsdragningar beroende på olika kriterier. Dessutom kan olika labb ibland mäta på olika sätt vilket kan se ut som gränsvärdena skiljer sig åt.
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!