Inlägg från: Barbamamah |Visa alla inlägg
  • Barbamamah

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Anonym skrev 2012-09-01 13:12:36 följande:
    I mitt landsting så ingår inte naprapat och kiropraktor i högkostnadsskyddet utan det får man betala helt och hållet själv det är det jag menar med inte godkänt. Bara de som kan betala ett antal 1000 själva som kan använda sig av dessa precis som massage som heller inte finns inom högkostnadsskyddet. Träffat en enda läkare som förslagit kiropraktor å andra sidan föreslog denna även någon form av kosttillskott för att stärka immunförsvaret som tydligen används inom skolmedicin i Tyskland dessutom, tyckte läkaren att jag skulle övergå till enbart ekologisk mat. 

Nog för att ekologisk mat är att föredra men hur motiverade läkaren sin rekommendation om ekologisk mat?
  • Barbamamah
    Pallas skrev 2012-09-01 14:20:21 följande:
    Nog finns det många som stirrar sig blinda på normalvärden. Har råkat ut för det själv och fått söka mig vidare till andra som var är mer vidsynta.

Men det är ju fel att kalla det för vidsynthet. Själv skulle jag kalla det för okunskap och oerfarenhet. Läkare är människor och kan därmed inte allt. Det finns duktiga och mindre duktiga yrkesmän inom alla professioner. Om du inte är nöjd med snickaren så byter du ju ut honom. Det är ju bara att göra samma sak med läkaren.
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-09-01 14:39:07 följande:
    nån mer som kan använda ordet vidsynt Det finns ganska många såna doktorer om man ska tro alla facebookgrupper/mailinglistor mm som fylls på av frustrerade människor som inte får hjälp.  Sen finns det också, inte att förglömma, läkare som är mer än nödvändigt vidsynta och så finns dom där guldkornen! Som tar sig tid, som lyssnar och som kan värdera klinisk bild i relation till provsvar!  

Men återigen, en vidsynt läkare är nödvändigtvis inte en kompetent läkare.
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-09-01 14:56:11 följande:
    Då får man ju ta fram en definition på ordet kompetent? Är en kompetent läkare den som följer vårdprogram till punkt och pricka, som är benhård vad gäller behandlingsriktlinjer osv. Eller är det den läkare som inser att de inge går att hjälpa alla patienter genom nedskrivna riktlinjer utan man måste tänka lite själv också? 

Den som är kompetent har mycket kunskap och kan sätta det i ett sammanhang och kunna tänka "outside the box". Dessutom har en kompetent läkare en god empatisk förmåga och goda sociala färdigheter. Vidsynt ser jag som en egenskap att vara öppen för alternativa lösningar. Men det har ju läkaren ingen nytta av om läkaren saknar basala medicinska kunskaper och färdigheter.
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-09-01 19:35:33 följande:
    Vad är goda kunskaper då? Vad har du för kunskaper?  

Men ge dig. Först klagar du över läkare som inte följer vårdprogram och sedan klagar du över läkare som följer dom. Det finns nog inte en god nog läkare för dig någonstans att finna.
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-02 11:54:35 följande:
    Svammel. Bikarbonat behövs för att rena blodet.

Om du skulle talat om tidigare att du har en kronisk njursjukdom skulle din önskan om att basgöra kroppen tett sig mer logisk. Det är ingenting friska personer behöver oroa sig över och att laborera med det själv känns inte helt säkert. Förstår dock fortfarande inte ditt behov av att vara negativ mot allt och otrevlig mot alla.
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-09-02 00:53:20 följande:
    Oj då...vet du, det kunde man faktiskt inte ens ana...lite låg nivå på hur du resonerar lixom..men men..säger du så så är det säkert så!

Vilken otrevlig kommentar. Man skulle nästan kunna kalla det för en passivt aggressiv attack. Inte någonting som höjer nivån på diskussionen direkt.
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-09-02 22:38:18 följande:
    Tagna ur sitt sammanhang? VI har väl diskuterat samma sak hela tiden? Jag förstår du ger upp. Nivån på hela tråden drar sig med osanolik fart ner i avgrunden. Själv ska jag prata med min zonterapeut ang detta med sur kropp och försöka lära mig mer. Med en vindsynt blick!  jag menar förresten att jag inte på nåt vis misstänkte du var doktor då det medicinska resonemanget låg på en låg nivå! Sen att du väljer att tolka det på nåt annat vis...sen var ju låg överlag..inte bara i det medicinska. Jag var också låg ibland...drogs ju med. Bjäbbat är dock ett ord jag inte skulle ta i min mun vad gäller detta, men det är ju upp till dig! Det skrivna ordet kan ju tolkas på olika sätt. (yes!) hade jag däremot skrivit styrkekram till dig, DÅ kan vi börja snacka småkorkad!  

Och exakt varför har du den här gången inkluderat en smiley i din text? Lite nyfiken på dina tankegångar eftersom det är obegripligt för mig. Vad exakt ville du uppnå med den?
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-02 23:28:52 följande:
    Zonterapeut är en diplomutbildning den enda baskunskap som krävs att man har basmedicinsk utbildning typ undersköterska och att man betalar 40 000:- och går kursen som omfattar 10 månader även på distans.  

Zonterapi är även kvacksalveri. Om man ute efter en skön placeboeffekt är det rätt ställe att vända sig till.
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-02 23:34:25 följande:
    Oops, du tar inte i nu? Det finns dokumenterat den 2450 fKr så den typen av behandlingar är bra mycket äldre än den sk. skolmedicinen. Är du emot akupunktur och ayur veda också?

Din argumentationsteknik är mindre fenomenal. Att en behandlingsform som är gammal säger ingenting annat än att den är gammal.
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-05 08:13:27 följande:
    Kära nån, vad spelar det för roll om det är placeboeffekt som hjälper eller själva akupunkturen? Det handlar väl ändå om resultatet? Samma händer inom skolmedicinen kan jag berätta. De som fått piller för sömn t.ex kan inte sova när de får samma substans men pillret är en annan färg.....

Men om det är placeboeffekten som ger resultaten så är ju själva behandlingen i sig overksam. Varför betala dyra pengar för någonting overksamt?
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-05 08:38:01 följande:
    Tja, vad vet jag varför vissa gör det. Huvudsaken är väl att det funkar och att folk får må bra? Själv kommer jag nu lindrigt undan med bikarbonat istället för 30 dagars medicinuttag á 549 kronor!

Men vet du hur mycket bikarbonat (bakpulver??) du ska ta?
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-05 09:01:25 följande:
    Jag har fått kvalificerad hjälp med det.

Vad bra för dig. Lycka till med kuren.
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-05 21:57:05 följande:
    Källa på påståendet tack!

Det behövs väl ingen källa till det. Det är rätt självklart att man kan bli förgiftad av precis allting om man bara får i sig tillräckligt stor dos. Bara för att ett ämne är kroppseget gör det inte nödvändigtvis ofarligt. Det råder en balans mellan olika ämnen i den friska mänskliga kroppen och det är farligt att rubba den balansen. Om man får rubbningar i saltbalansen kan man drabbas av hjärtrytmrubbningar, hjärnsvullnad etc etc. Tror du exempelvis att det är ofarligt att överdosera opiater bara för att det förekommer naturligt i kroppen?
  • Barbamamah
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-05 20:52:48 följande:
    Intressant. Men jag vänder gärna på frågan; Varför ska man tillföra syntetiska mediciner om man får samma effekt utan?

Nä, det är vettigt att ta till läkemedel när placebo inte längre räcker till.
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!