• Pallas

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 10:10:17 följande:
    Att lindra symptom botar ingen sjukdom.
    Jodå. Ryggskott, tex.
  • Pallas
    Anonym (basa) skrev 2012-08-29 10:25:23 följande:
    Är väl inte troligt att du får ett ryggskott av en försurad kropp?  
    Fast det var inte det jag svarade på, utan på påståendet att symptomlindring inte botar någon sjukdom.
  • Pallas
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 11:06:16 följande:
    Ryggskott är ingen sjukdom och inte brutna ben heller.

Inte trötthet heller...
  • Pallas
    Barbamamah skrev 2012-08-29 11:12:41 följande:

Jaa, hur är det med kemikunskaperna?? Citron är faktiskt surt..
    Men inte komma dragandes med fakta här nu! Så dålig stil!
  • Pallas
    CMM skrev 2012-08-29 15:29:10 följande:
    Vad i helvete betyder "basgöra"?
    Ger tydligen nio träffar på PubMed, varav ingen handlar om citroner.
  • Pallas
    Anonym (josse) skrev 2012-08-29 15:33:02 följande:

Sorry OT, men ryggskott är ingen sjukdom och heller ingen specifik diagnos. Det är ett samlingsnamn för olika typer av akut ryggsmärta. Eller en slaskdiagnos om man så vill.
    Det är ett tillstånd som i allmänhet blir bättre av att man tar något smärtlindrande så att man kan röra sig.
  • Pallas
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 17:33:11 följande:
    Ph kan även mätas med urinstickor....
    Urinets pH, ja, inte blodets.
  • Pallas
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 17:38:38 följande:
    Men det speglar ju också saker! Urinen är ju slaggprodukter, är det för mkt/för lite av nåt syns det ju även där!
    Men alltså, urinets pH-värde kan variera medan blodets samtidigt är konstant. Om jag fattat det rätt. Därför verkar det inte vara någon bra idé att laborera med urinstickor hemma till höger och vänster. Ett problem är att det inte går att Googla på detta utan att få upp en massa ovederlagt trams.
  • Pallas
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 18:17:30 följande:

Laborera? Vad spelar det för roll om man väljer att äta mer frukt och grönt och mindre mjöl? Och mår bättre? Om några urinstickor är vägen till bättre hälsa, vad är problemet?

Jag tycker det är problem när läkare massproducerar recept med Tramadol och Citalopram istället för att göra nåt åt grundproblemet.... 
    Nä, det är klart att man kan ändra sin kost, men nu är jag intresserad av vetenskapliga belägg för att det skulle ha någon inverkan på blodets pH-värde. Jag kan inte hitta några, kan du?
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!