• Pallas

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

stickkontakt skrev 2012-08-29 23:25:30 följande:

Jag fattar inte heller. Goddag yxskaft.
    Skönt, jag började tro att jag var ensam helt bakom flötet.
  • Pallas

Läser om Samarin och ser att det inte rekommenderas till barn under 12 eller till personer med nedsatt njurfunktion. Alltså är det inte ofarligt att överdosera.

• Pallas
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 23:37:37 följande:
    Vad är "för mycket"? Du får svara för du var den som sa att man inte alls skulle äta bikarbonat!
    Enligt FASS så är ligger överdosering på allt över knappa 9 gram/dygn och det rekommenderas som sagt bara till personer över 12 som inte har nedsatt njurfuktion och endast under 14 dagar. 
  • Pallas
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-30 00:02:53 följande:
    1 tesked bikarbonat, som personen skrev att denne blivit rekommenderad, innehåller 5 mg...

Vad menar du kan hända om man tar en mindre mängd en längre tid?

5 mg på en tesked säger du, 5 g säger anonym syrra. Viss skillnad...

Jag menar ingenting och är inte insatt nog för att svara på frågan om läge dos under länge tid. Jag läste innantill i FASS.
  • Pallas
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 23:58:29 följande:
    Jag skrev inte att han var nobelpristagare, hans kollega blev det. Min källkritik är det däremot inget fel på. Så du lyckades inte googla fram det? Nåväl, Otto Warburg hette han. Lite från enkla beskrivningar från wikipedia som jag tror de flesta förstår:

Citat: "the prime cause of cancer is the replacement of the respiration of oxygen in normal body cells by a fermentation of sugar."

"In recent years, Warburg's hypothesis has re-gained attention due to several discoveries linking impaired mitochondrial function as well as impaired respiration to the growth, division and expansion of tumor cells. In a study by Michael Ristow and co-workers, colon cancer lines were modified to overexpress frataxin. The results of their work suggest that an increase in oxidative metabolism induced by mitochondrial frataxin may inhibit cancer growth in mammals."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16263703

Nä jag förstod inte. Vill du förklara närmare?

Jag skrev varken att du sa att han fått nobelpris eller att du hade kass källkritik. Men läser du dina källor som du tolkade mitt inlägg kan jag inte annat än sluta mig till att din källkritik är under all kritik.
  • Pallas
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-30 00:38:43 följande:
    Slarvskrivning av mig. Ber allra ödmjukast om ursäkt.

Du påstod att man absolut inte ska äta 1 tsk bikarbonat. Därav min fråga. Men då hade du väl fel då.

Det har jag aldrig skrivit.
  • Pallas
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-30 00:48:24 följande:
    , nu när du fått kollegans namn som du bett om i flera inlägg, vad ska du göra med det?

Jag ska försöka kolla om hans forskning är relevant för det vi pratar om, eftersom han används som auktoritetsargument. Min gissning är nej.
  • Pallas
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-30 16:35:40 följande:
    Men varför istället inte vara lite ödmjuk inför framtiden? Vi vet massor om människokroppen, men frågan är väl om det inte vinns 10 gånger mer att upptäcka?!?! 
    Det är inte en vettig inställning att fylla tomrum i kunskap med fria fantasier.
  • Pallas
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-30 17:28:46 följande:
    Så det är det som händer när man använder samarin?! Då förstår jag inte varför så många tycker sig må bättre av det.Obestämd Placeboeffekten kanske?
    När tar man Samarin, tror du?
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!