• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • Blancheflour

Förresten TS, se till att familj och vänner vet var du är ifall du åker till honom men det bästa vore om du kan ta med dig en vännina. Då blir ert möte mer neutralt och du får lära känna honom i lugn och ro. När du kommer tillbaka hem måste du uppdatera oss så vi vet att det är ok. Lycka till.

• Viktors älskling

TS, var bor den här killen? Vad jobbar han med (om han har något jobb, vill säga)?

• Viktors älskling
    Anonym (Ta det lugnt!!!) skrev 2012-08-30 10:38:11 följande:
    Ja, det är mycket du kan göra även om du inte avslutar relationen utan bestämmer dig att träffa honom.
    Visst han kan ha förändrats. Men det kan du omöjligt veta bara av att ha pratat med honom på telefon.

1) Som övriga skriver - kolla upp domen, läs igenom ordentligt
    2) Kolla mer med tjejen som han dejtade. Skriv privat till henne, eller be henne ringa, så du får höra hela hennes historia, när de var tillsammans, vad som hände osv
    3) Träffas första gångerna på nenutral plats. Åk inte och sov över. Be honom hälsa på och bo på hotell, vandrarhem eller liknande. Eller gör själv detsamma. Och träffas på cafe, gå på bio, bowla, ät på restaurang osv. Inte själva hemma hos honom.
    4) OM han är vettig så har han förståelse för att du inte kan lita på honom rakt av (han har ändå suttit inne i 6år). OM han blir irriterad över att du inte litar på honom och försöker övertala dig att göra det, så skulle jag se detta som ett varningstecken.
    5) Visst, alla förtjänar en ny chans, men förtroende och tillit förtjänar man. Han får ha förståelse för detta, annars tycker jag du ska gå vidare.
  • Anonym

Ja han kanske är jätte trevlig mot dig i telefonen, men kanske visar sig att han är sjuk i huvudet, du kan bli mördad våldtagen , eller så händer ingenting han är precis den personen som du tror att han är.

Man ska aldrig träffa någon man inte känner ensam.  

• Anonym (neutral mark)

Undrar också var TS är...

Och förundras över att man inte drar öronen åt sig av en sådan kille. (om storyn stämmer...)  

Men man kan inte avgöra potentialen till våldsbrott per tele. Inte alltid genom att träffas heller. För det kan komma eftersom när man börjar fastna.

Vi fick en gång in en trevlig och social figur i vår umgängeskrets. Men det visade sig vara en grym felbedömning. 
    För han var kapabel till att mörda och gjorde det.     

• Anonym (petter)

Sista inlägget Ts gjorde var 248, nu är tråden uppe i 410.
    Var är hon.
    Är det en troll tråd

• Anonym

En väninna??? Några stora starka välbeväpnade killar som kan skjuta en älg om jag får be. I mitt förra jobb har jag besökt några fängelser och kan säga att killarna kan ofta tas för normala män om man bara ser på dem men när man kommer underfund med vilka principer de lever efter och hur deras självrättfärdigade hämndplaner ser ut för minsta lilla snedsteg från en annan människas sida inser man att de flesta är puckade.

• Impartial

Åk inte. Farligt. Man träffar någon en kortis på offentlig plats första gången. Vad ska du med en kille som suttit i finkan till? Leta annan kille istället. Upprepar: åk absolut inte.

• Alisa
    Anonym (da lawyer) skrev 2012-08-30 10:30:22 följande:
    ps vet du i vilken tingsrätt han dömdes (där brottet utfördes)?

Ring aktuarien på tingsrätten. Du behöver inte uppge ditt namn. Fråga om domar där killen varit gärningsman (du kan ev. behöva uppge personnummer el födelseår, om det finns många med samma namn. Vet du året också - ännu bättre). Be också att få kopia på domen faxad/postad till dig. Läs. Du kommer inte vilja träffa honom sedan.   
  • Anonym

Varför hon inte svarar, hon har kanske åkt över helgen och stuntar i varningar eller insett vad han går för och håller med endel här. Det tar emot att medge att man varit naiv, fast det har de flesta tjejer varit någon gång mer eller mindre om vi är helt ärliga.

Svar på tråden "akta dig för honom!"