• Anonym (Maja)

Smör i bebismat?! VA?

Läser överallt om folk som konsekvent har smör i barnmaten. Alltså, är folk galna? Blanda smör i hemmagjord barnmat? Använd olja för guds skull så minskar ni på transfetterna det mättade fettet. Mer fleromättat fett istället.

Jag ifrågasätter inte de som har smör i någon enstaka gång men alltid. Olja är bättre gott folk!  Läs t ex livsmedelsverkets rekommendationer!

• Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?
  • missen73

Sitter på iPhone så tyvärr inte , har heller inte googlat på det då jag har köpt det ett flertal gånger

• La Lola
    missen73 skrev 2012-09-01 08:19:07 följande:
    Sitter på iPhone så tyvärr inte , har heller inte googlat på det då jag har köpt det ett flertal gånger
    ok....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • giftfri
    Anonym skrev 2012-09-01 08:08:20 följande:

Det där stämmer iofs inte! Människor är inte lös speciellt skapta för att äta djur.
    Se dig om i djurriket och konstatera snabbt:

Vi har platta, finmalande tänker, till för grönsaker och andra mer lätttuggad föda.
    Köttätare en helt annan uppsättning gaddar och grövre bett.

Vi saknat jakt och rovdjursinstinkt
    .
    Vi saknar också rovdjurena förmåga att smälta rått kött.
    Vi har ensymer i vårt saliv som börjar spjälka grönsaker redan i munnen, precis som växtätarna.

Vi saknar förmågan att fälla de flesta djur vi äter med egen kraft.
    Köttätare är byggda för att ta byten i fler fall större än de själva.

Vi måste tillaga allt kött vi äter, annars blir toksjuka, inte speciellt naturligt.
    Köttätare äter utan problem både färskt och ruttet kött utan större komplikationer.

Så pratar man evolution är kroppen fortfarande inställd på att vara grönsaksätare men hjärnan har utvecklats till att inte VILJA vara det.
    Fan det dummaste jag läst på länge, då inget av det du skriver är sant.., men jag förstår du inte är lönt att ens disskutera med, det vittnar ditt inlägg om..
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • giftfri
    Martina 76 skrev 2012-09-01 08:18:00 följande:
    Och dagens kostråd har gjort att man på stan ser gungande magar och rövar överallt. Nej, jag lyssnar på min kropp. Mår den bra ÄR det bra!
    Helt rätt, å fettman hos oss människor började just med att kostråd, råd om dieter m.m började dyka upp i komersiellt syfte, ofta tillsammans med färdiga produkter i butikerna.., speciellt efter att konserverna slagit igenom på allvar.. 
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Kattdamen
    Anonym skrev 2012-09-01 08:08:20 följande:

Det där stämmer iofs inte! Människor är inte lös speciellt skapta för att äta djur.
    Se dig om i djurriket och konstatera snabbt:

Vi har platta, finmalande tänker, till för grönsaker och andra mer lätttuggad föda.
    Köttätare en helt annan uppsättning gaddar och grövre bett.

Vi saknat jakt och rovdjursinstinkt
    .
    Vi saknar också rovdjurena förmåga att smälta rått kött.
    Vi har ensymer i vårt saliv som börjar spjälka grönsaker redan i munnen, precis som växtätarna.

Vi saknar förmågan att fälla de flesta djur vi äter med egen kraft.
    Köttätare är byggda för att ta byten i fler fall större än de själva.

Vi måste tillaga allt kött vi äter, annars blir toksjuka, inte speciellt naturligt.
    Köttätare äter utan problem både färskt och ruttet kött utan större komplikationer.

Så pratar man evolution är kroppen fortfarande inställd på att vara grönsaksätare men hjärnan har utvecklats till att inte VILJA vara det.
    Fast vi är allätare, som grisar.
    En kopp te, tack.
  • Martina 76
    giftfri skrev 2012-09-01 10:18:33 följande:
    Helt rätt, å fettman hos oss människor började just med att kostråd, råd om dieter m.m började dyka upp i komersiellt syfte, ofta tillsammans med färdiga produkter i butikerna.., speciellt efter att konserverna slagit igenom på allvar.. 
    Har just avnjutit en MBC - 25g smör och 10g kokosfett. Antagligen är jag mätt halva dagen - och mår prima!!!
  • Martina 76
    Kattdamen skrev 2012-09-01 10:19:16 följande:
    Visst, vi kan äta allt. Men vi är inte designade att äta processade margariner som innehåller ämnen som lämpar sig bättre i målarfärg än i våra barns magar. Vi är designade att äta det som fanns att tillgå naturligt ute i skog och mark för tusentals år sedan. 
  • Kattdamen
    Martina 76 skrev 2012-09-01 10:22:00 följande:
    Visst, vi kan äta allt. Men vi är inte designade att äta processade margariner som innehåller ämnen som lämpar sig bättre i målarfärg än i våra barns magar. Vi är designade att äta det som fanns att tillgå naturligt ute i skog och mark för tusentals år sedan. 
    Eh, jaha?
    En kopp te, tack.
  • Martina 76
    Kattdamen skrev 2012-09-01 10:19:16 följande:
    Och vi är heller inte designade att frossa i kolhydrater som vi gör idag. Slv är ju helt ute och cyklar! Men nu blev det totalt OT, sånär som på att TS refererar till Slvs rekommendationer som jag inte ger mycket för.
Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?