• Anonym (Maja)

Smör i bebismat?! VA?

Läser överallt om folk som konsekvent har smör i barnmaten. Alltså, är folk galna? Blanda smör i hemmagjord barnmat? Använd olja för guds skull så minskar ni på transfetterna det mättade fettet. Mer fleromättat fett istället.

Jag ifrågasätter inte de som har smör i någon enstaka gång men alltid. Olja är bättre gott folk!  Läs t ex livsmedelsverkets rekommendationer!

• Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?
  • Anonym (Maja)
    missen73 skrev 2012-08-31 21:31:34 följande:
    Ja för hjärnan ja men barn behöver fett för att få energi o växer sonson kräver kroppen mera fett o då är smör det bästa
    Vegetabilisk olja innehåller massor av energi...
  • missen73

Ja men inte fetter som räcker till för dom ska växa så bra som möjligt !

• Anonym (Maja)
    missen73 skrev 2012-08-31 21:37:17 följande:
    Ja men inte fetter som räcker till för dom ska växa så bra som möjligt !
    Intressant kan du länka till någon bra källa just vad gäller små barns tillväxt och typ av fett? Alltså, jag fattar om du inte har tid, men ifallomatt...
  • missen73

Tid har jag men tyvärr sitter jag på iPhone o kan inte länka

• Margaux
    Anonym (Maja) skrev 2012-08-31 21:29:25 följande:
    Varför skulle det vara dumt att utesluta smör? Varför behöver vi det, enligt dig? Förutom smaken.

Är inte det anledning nog menar du? Är du en sån där person som helst skulle vilja ha ett näringspiller och inte äta alls? 
    Du får gärna vara vegan för allt jag bryr mig men det irriterar mig att du ska bestämma hur andra ska leva sina liv. Smör är inte alls onyttigt i rätt mängder och det smakar gott, så VARFÖR ska man då inte äta det?

Går vi tillbaka till transfetterna som finns i smör så finns de även i allt kött från idisslare, ska barnen inte äta kött heller?  
  • Martina 76
    Mamma SL skrev 2012-08-31 18:08:10 följande:
    Vad för slags olja ska det vara? Delsyntet eller helsyntet? Jag har en dunk helsyntetisk 5W-30 i garaget blir det bra tror du?
  • LynxLynx
    Anonym (Maja) skrev 2012-08-31 21:29:25 följande:
    Och det gör inte stora mängder smör, menar du? Inget fett är bra i för stor mängd.

Om du visste något om det du skriver om och iaf läser den sista referensen jag skrev så ser du att CLA är anticarcenogent...

Det är skillnad på att vara "inte bra i för stor mängd" och "hälsovådligt".
  • MrSmith

Japp bättra att ge barnen industriprocessad olja än att ge dem riktigt smör.

• Anonym (Maja)
    MrSmith skrev 2012-08-31 22:09:05 följande:
    Japp bättra att ge barnen industriprocessad olja än att ge dem riktigt smör.
    Absolut!
    Margaux skrev 2012-08-31 21:49:29 följande:
    Är inte det anledning nog menar du? Är du en sån där person som helst skulle vilja ha ett näringspiller och inte äta alls? 
    Du får gärna vara vegan för allt jag bryr mig men det irriterar mig att du ska bestämma hur andra ska leva sina liv. Smör är inte alls onyttigt i rätt mängder och det smakar gott, så VARFÖR ska man då inte äta det?

Går vi tillbaka till transfetterna som finns i smör så finns de även i allt kött från idisslare, ska barnen inte äta kött heller?  
    Som jag sa så tar jag gärna lite smör ibland för smaken och visst, det kan vara skäl nog för dig men jag undrade, öppenhjärtligt, faktiskt, om det fanns något hälsoskäl till att man är dum om man inte äter smör (för du skrev "man" och "dum", alltså har du en åsikt om de som utesluter smör). 

Nej, kött är verkligen inte nyttigt. Det bästa, för de flesta barn, vore att utesluta det, men det kräver en hel del kunskap och tid som inte alla föräldrar har. Mitt barn kommer i huvudsak att äta lakto-ovo-vegetariskt, gärna mycket veganskt, och ibland fisk, om hon tål det, men antagligen kött ibland också, för hennes pappa äter det.

Jovisst, alla får bestämma själva, det som stör mig är denna hysteri, denna jätterörelse som propagerar  för smör och säger saker i stil med "veg. olja ska man inte äta för det är onaturligt" och "givetvis tillsätter jag en stor klick smör i min hemmagjorda barnmat", framförallt de som uppmanar andra att göra lika. Jag tycker kanske att vissa borde tänka om. 

• Emmi27
    Anonym (Maja) skrev 2012-08-31 11:28:43 följande:
    Det är väl sånt som gör mig upprörd.
    Så du menar att folk du känner stoppar ner 50 g smör i en portion för ett barn?
Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?