• Anonym (Maja)

Smör i bebismat?! VA?

Läser överallt om folk som konsekvent har smör i barnmaten. Alltså, är folk galna? Blanda smör i hemmagjord barnmat? Använd olja för guds skull så minskar ni på transfetterna det mättade fettet. Mer fleromättat fett istället.

Jag ifrågasätter inte de som har smör i någon enstaka gång men alltid. Olja är bättre gott folk!  Läs t ex livsmedelsverkets rekommendationer!

• Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?
  • Martina 76
    Anonym skrev 2012-09-01 10:56:01 följande:
    Är de ute och cyklar säger du? Får jag se vetenskaplig källa på att din typ av kost är den bästa då? Du är väl medveten om att antalet som drabbas av cancer kommer att öka med 75 % till 2030?

Vad är det för fel på kostråden då enligt dig?

Grejen är att det är inga fel på kostråden, utan folk klarar inte av att följa dem utan proppar sig fulla med snabba kolhydrater, läsk, pizza osv istället för att följa kostråden.

Det finns massa studier gjorda som visar både åt det ena och det andra hållet. Men det finns massor med vetenskapliga källor som påvisar att kolhydrater driver cancer, diabetes, inflammationer i kroppen, hjärtinfarkt etc. Dock har jag inga referenser då jag inte läst dem själv utan bara läst om dem som läst dem, om du förstår vad jag menar. Du får sätta dig och leta om du vill förkovra dig.

Felet med dagens kostråd är alldeles för mycket kolhydrater. De stör metabolismen, mättnadskänslorna och man blir inte mätt av dem! Det leder till överätning och fetma. Man får högt blodsocker, insulinpåslag och fettinlagring i kroppen. Enligt slv ska man undvika mättate och animaliska fetter (fast här börjar slv vackla lite nu och kommer säkert om några år ha ändrat sig på den punkten) och ska hellre äta margariner.

• LynxLynx
    Anonym skrev 2012-09-01 10:56:01 följande:
    Är de ute och cyklar säger du? Får jag se vetenskaplig källa på att din typ av kost är den bästa då? Du är väl medveten om att antalet som drabbas av cancer kommer att öka med 75 % till 2030?

Vad är det för fel på kostråden då enligt dig?

Ja, de är ute och cyklar. Precis som vid deras tidigare råd om att alla skulle äta 6-8 skivor bröd per dag... Jag skulle inte bli förvånad om de kommit fram till mer LCHF-liknande kostråd om 20 år sisådär. Detta för att en myndighet inte kan erkänna att de haft rent hälsovådliga råd rakt av eftersom förtroendet för dem skulle rasa helt. Ändringar måste göras successivt...
    Dessutom, dessa "nya" kostråd är baserade på undersökningar av en ohälsosam/sjuk befolkning och är därmed inte helt relevanta.

Dagens boktips:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917424129X

http://www.amazon.co.uk/Natural-Health-Weight-Barry-Groves/dp/1905140150

http://www.amazon.com/Performance-without-Pain-Step-Step/dp/0967089778

http://www.amazon.com/Nourishing-Traditions-Challenges-Politically-Dictocrats/dp/0967089735
  • Martina 76
    Johan75 skrev 2012-09-01 11:54:49 följande:
    Det jag missar att TS förklarat är varför bröstmjölk är bra medan smör är dåligt. Har den förklaringen kommit? Som jag förstod det var smör dåligt på grund av de typer av fett som det innehåller, inget annat. Om bröstmjölk innehåller samma typer av fett har jag svårt att se varför inte den också skulle vara skadlig, enligt TS.
    Jag fattar inte hur slv först rekommenderar mättat fett till nyfödda och sen är det helt plötsligt livsfarligt! Då ska de äta vegetabiliska, fleromättade fetter istället. Hur tänkte de där???

http://www.kostdoktorn.se/naturlig-brostmjolk-farligt-fet-for-smabarn/

"Någon borde meddela Livsmedelsverket att fettet i bröstmjölk är till hälften naturligt mättat fett. Bröstmjölken innehåller lika mycket mättat fett som den feta mjölken de avråder från. Skulle Livsmedelsverket rekommendera ett förbud mot amning också? Kanske kan bebisarna istället äta en margarin-ersättning från Unilever AB?" 
  • Martina 76
    LynxLynx skrev 2012-09-01 12:18:21 följande:

Ja, de är ute och cyklar. Precis som vid deras tidigare råd om att alla skulle äta 6-8 skivor bröd per dag... Jag skulle inte bli förvånad om de kommit fram till mer LCHF-liknande kostråd om 20 år sisådär. Detta för att en myndighet inte kan erkänna att de haft rent hälsovådliga råd rakt av eftersom förtroendet för dem skulle rasa helt. Ändringar måste göras successivt...
    Dessutom, dessa "nya" kostråd är baserade på undersökningar av en ohälsosam/sjuk befolkning och är därmed inte helt relevanta.

Dagens boktips:

www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174241...

www.amazon.co.uk/Natural-Health-Weight-Barry-...

www.amazon.com/Performance-without-Pain-Step-...

www.amazon.com/Nourishing-Traditions-Challeng...
    Fler boktips tack!
  • Anonym
    Olivolja innehåller upp till 20 % mättat fett. AKTA DIG TS!
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-08-31 11:32:59 följande:
    Raps? Solros?
    Alldeles för mycket inflammatoriskt omega-6 i solrosolja.
  • giftfri
    LynxLynx skrev 2012-09-01 11:33:04 följande:

Det där stämmer iofs inte! Människor är inte lös speciellt skapta för att äta djur.
    Se dig om i djurriket och konstatera snabbt:

Vi har platta, finmalande tänker, till för grönsaker och andra mer lätttuggad föda.
    Köttätare en helt annan uppsättning gaddar och grövre bett.

Vi är allätare. Kött ingår i våran diet. Rovdjur äter även vegetabilier, så tänderna säger mer av vad som är huvudföda än vad djurslaget ifråga över huvudtaget inte äter. Tittar du en gris (allätare även de) i munnen så ser du att tänderna är relativt lika våra. Grisar äter de mesta de kommer över och är förvånansvärt bra på att jaga gnagare. Tittar du en gräsätare i munnen så ser du att de har betydligt vassare tänder än vad vi har, plus att deras tänder växer hela djurets liv då de slits kraftigt av att mala sönder växtdelar.
    En gräsätares liv är slut när tänderna växer för långsamt/slutar växa och tappat skärpan.
    Kött är dessutom inte speciellt svårtuggat med vår tanduppsättning...

Vi saknat jakt och rovdjursinstinkt.

Vilket uppenbarligen inte hindrat oss från att förstå att vi kan äta andra djur. Så det påståendet är antingen fel eller utan avgörande betydelse för hur vi samlar in föda.

Vi saknar också rovdjurena förmåga att smälta rått kött.

Det gör vi verkligen inte. Vi smälter rått kött betydligt lättare än tillagat. Prova får du se, men tänk på livsmedelshygienen... Råbiff och sashimi är väl inget okänt? Jag lovar dig att det inte ligger kvar som en klump i magen! Tvärt om.

Vi har ensymer i vårt saliv som börjar spjälka grönsaker redan i munnen, precis som växtätarna.

Växtätare har i allmänhet inte amylas i saliven eftersom de dels inte har speciellt mycket stärkelse i kosten och dels inte smälter vegetabilierna i magsäcken utan antingen förmagsjäser eller grovtarmsjäser...

Vi saknar förmågan att fälla de flesta djur vi äter med egen kraft.

Verkligen inte. Människans nisch är stor hjärna och socialt samspel, vi kan därför fälla större bytesdjur än oss själva. Att fånga och dräpa ett mindre djur (fågel, hare, gnagare, fisk, reptiler, skaldjur osv) med ren handkraft är inte ens speciellt utmanande varken intelektuellt eller fysiskt.

Köttätare är byggda för att ta byten i fler fall större än de själva.

Och då ofta genom socialt samspel ex. vargar och lejon. Katter tar sällan byten större än sig själva och det djurslaget är en obligat karnivor.

Vi måste tillaga allt kött vi äter, annars blir toksjuka, inte speciellt naturligt.

Verkligen inte. Färskt okontaminerat kött från ett friskt djur blir du inte sjuk av om du skulle äta det rått.
    Du kan också bli toksjuk om du äter råa grönsaker som kontaminerats med gödsel/avloppsvatten. Ser du sambandet? Ät inte bajs...

Köttätare äter utan problem både färskt och ruttet kött utan större komplikationer.

Katter (obligat karnivor du minns?) äter aldrig ruttet kött, de är jättekräsna. Vissa köttätare är dock både rovdjur och asätare... hundar tex äter de mesta de kommer över.
    Vi kan också äta "härsket" kött utan större komplikationer... surströmming blir man inte sjuk av eftersom bakterierna som jäst köttet inte är sjukdomsframkallande.

Så pratar man evolution är kroppen fortfarande inställd på att vara grönsaksätare men hjärnan har utvecklats till att inte VILJA vara det.

Pratar man evolution är du helt ute och cyklar. Våran närmaste släkting chimpansen är inte vegetarian, de bla jagar och äter columbusapor. En annan nära släkting, gorillan är förvisso grovtarmsjäsare men äter även insekter.
    Vi har väldigt liten kapacitet för grovtarmsjäsning och en kraftigt tillbakabildad blindtarm (precis som rovdjuren). Tittar man på vår metabolism så har vi behov av att få vissa fettsyror och vitamin B12 från externa (animaliska) källor. Endel anser att våran hjärna aldrig skulla ha utvecklats till den storlek/kapacitet den har om vi inte haft animaliska födokällor (till stor del fisk och skaldjur).
    De människor som överlevt klimat med kort eller ingen växtsäsong har alltid varit extremt beroende av animaliska födoämnen för sin överlevnad. Djur migrerar sällan till miljöer där de inte kan finna lämplig föda... och som du ser så har vi redan "före modern tid" spridit oss framgångsrikt över hela jordklotet, möjligt endast pga att vi är just allätare. 

Tack LynxLynx, du skrev allt jag inte orkade göra. 
    Jag fattar inte hur en människa med normal intelligens kan ha så många fel på en å samma gång.., å vem fan är det som sprider den typen av uppenbara lögner.
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Smurfen

Om du vill ha transfetter ska du äta "oljor". De flesta vegetabiliska oljor skadas väldigt lätt (kokos- och palmolja undantag). De oxiderar och blir skadliga för kroppen. Om det är något man ska undvika att ge till barn så är det skadade vegetabiliska fetter och det innebär i princip alla vanliga oljor förutom helt färskpressade sådana. Och färskpressade går inte att få tag på.

Sluta tjafsa om att mättade fetter skulle vara skadliga. Det är en gammal myt som för länge sedan har övergetts av alla som inte har en fot i matolje- och margarinindustrin.

Läs lite grundläggande lipidkemi och då förstår du att du är helt ute och cyklar. Sluta skada era barn med oxiderade fetter och ge dem bra fetter som kokosolja i första hand och smör i andra hand. 

• Smurfen

Och självklart behöver vi fleromättade fetter också, men då ska det vara oskadade sådana och de är svåra att få tag på. Glanshammars linfröolja som tillverkades under syre- och ljusfria förhållanden har tyvärr slutat säljas och då är helhetshälsas linfröolja den enda som håller måttet på svenska marknaden. Annars är det nog bara krillolja man kan äta utan att riskera skadade fetter eftersom den naturligt innehåller en kraftfull antioxidant. Men fleromättade oljor ska aldrig upphettas!

Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?