• bambigirl

Renovera gammalt hus (del 3)

Här samlas vi som kämpar på och renoverar hemma. Här kan vi beklaga oss och (förhoppningsvis) glädjas någon gång också! När vi behöver hjälp ber vi om den och får oftast svar.

Du behöver inte ha renoverat massor för att vara med och du behöver inte bo i ett riktigt renoveringsobjekt heller!

Välkomna alla nya och gamla hemmafixare!

• Svar på tråden Renovera gammalt hus (del 3)
  • Eofrysina

Man kan ju blanda kaostiksoda och såpa också och kleta på färg, vänta en stund och sedn skrapa. Funkar dock inte alltid och man behöver vara noga med att tvätta av det efteråt. Då måste man också eftertvätta med ättika annars kan nästa färglager missfärgas.

• CeciliaBa

Nu har jag prövat lite...limmet löses upp fast jag får nog ta det i omgångar...jag använde en skrapa...kanske ska jag vänta lite så det får lösas upp ordentligt...man är lite hetsig!! Jag kan ta ett kort och lägga in i bildgalleriet om ett tag...

• CeciliaBa

Nu har jag lagt in en bild...den blev inte perfekt men såg din trappa ut såhär?

• Eofrysina

CeciliaBa, min trappa såg ut så där, fast med ca fyra färglager mer än din.

Hur gammal är trappan som du skrapar?

• bambigirl

CeciliaBa: Oj vilket jobb! Vet ju hur jobbigt det är att slipa trappa. Håll ut bara, vår blev jättefin!

• Eofrysina

då är det väl troligen ngn sorts alkydfärg du skrapar bort antar jag. Sitter den bra är det nog bara att först få bort limmmet och sedan slipa slätt och måla. Jag skulle nog använda en alkydfärg igen, då binder man inte upp sig för framtiden.

• CeciliaBa

Fast det är ingen målarfärg på trappan...utan det har legat en heltäckningsmatta över som varit fastlimmad. Jag vill slipa den och ha det naturliga trät framme utan att måla...men det verkar vara en omöjlighet. Trät är ganska sprucket inser jag nu.

• CeciliaBa

Bambigirl...vad använde ni för material/slip?

• bambigirl

Vi hade ju klister i vår trappa. Skrapade med skrapa först och slipade sedan trät med slipmaskin. En sån fyrkantig som skakar... (Var min man som slipade, han var ledig en dag )

Svar på tråden Renovera gammalt hus (del 3)