• bambigirl

Renovera gammalt hus (del 3)

Här samlas vi som kämpar på och renoverar hemma. Här kan vi beklaga oss och (förhoppningsvis) glädjas någon gång också! När vi behöver hjälp ber vi om den och får oftast svar.

Du behöver inte ha renoverat massor för att vara med och du behöver inte bo i ett riktigt renoveringsobjekt heller!

Välkomna alla nya och gamla hemmafixare!

• Svar på tråden Renovera gammalt hus (del 3)
  • schelena

Här var en spännande tråd VI har nyligen köpt ett hus som vi nu håller på och renoverar för fullt, just nu är det ett kök vi ska få till för just nu är det tre väggar, inget golv så det ser inte så lysande ut just nu men det blir väl med tiden hoppas jag. Så hoppas på lite tips och ideer här.

Någon här som har vit ståt från ikea i sitt kök? Vad har ni för bänkskiva isåfall? Färger på väggar, golv, kakel och annat? Det är ju så svårt och finns ju så mycket att välja bland, just nu går färger och former bara runt i huvudet på mej.

• schelena

ja ni med vita köksluckor över huvudtaget får gärna tala om vad ni har för färger på bänkskiva, väggar, tak, golv, kakel? klinker? ja berätta allt

• bambigirl

Har röda luckor just nu så jag kan nog inte hjälpa dig

Idag täckmålade vi taket för första gången, det blev vitt och snyggt. Dock råkade jag välta den stooooora hinken med färg genom att kliva på kanten av den då jag klev ner från stolen... Vi öste upp det mesta i en annan hink och ska slänga den. Sen hoppas vi att det inte går igenom pappen och att om det gör det att det går att tvätta bort. Annars får vi väl ta smällen och lägga nytt... Har aldrig kännt mig så klumpig. Ni vet känslan... Man vet att hinken står där, men glömmer det för en millisekund och kliver i den. Sånt händer ju bara på film... 5 liter ungefär spillde jag ut, hälften är kvar i hinken... Tur att vi har 10 liter till...

Nån mer som är klumpig eller är det bara jag som suger på att renovera?

• bambigirl

Bara jag som är här inne och tjatar

Nu ser taket bra ut! Såååå skönt. Vi tog bort maskeringen och pappen och städade upp lite. Så började maken fundera hur hårt tapeterna sitter egentligen och innan det var klart började båda riva... Så nu har vi rivit ner tapeten, den satt inte hårt alls Kom på efter att vi inte har råd att tapetsera förrän minst 2 veckor, kanske ännu längre för vi har haft så mycket räkningar den här månaden.

Men tapeterna är nere i varje fall. Nu börjar vi med taket i rummet intill...

• Jumjum84

kul tråd man hittade här.. Jag och min sambo köpte i september vårt drömhus. ett gammalt hus från 1800-talet..ingen vet riktigt när dock.. Köket hade de tack och lov renoverat för två år sedan så det va inte så mycket uppdatering att göra där.. Samma sak med vardagsrummet. Badrummet där emot(nej inte 1800-tals badrum) =) , det var helt blått, inte fint blått utan hemskat blått, till och med dörren. ? Det stora sovrummet är färdigt nu(jippi) o det blev jättefint..=) Nu är det trappan(varannat trappsteg spacklat) och hallen som vi håller på med(sakta men framåt) och sedan blir det lilla sovrummet där vi har kommit så långt så att vi har bestämt att det ska bli grönt. He he.. ja ja... bättre än ingenstans. Och till våren blir det ingen picknick... måla om huset, alla fönster skrapas och målas, bygga kattgård i anslutning till huset så våra innekatter kan komma ut, och tilläggsisolera en yttervägg. Kul va? =)
    Men vi kan i alla fall bo här. (Tack o lov) Och vi älskar vårt hus.=)

• Kurreburre

bambigirl - Kämpa på!

schelena - Vi ska renovera vårt kök och har valt IKEAs Ståt. Det lutar åt bänkskiva i ek och jag tror att jag snart har övertalat sambon at lägga samma furugolv som vi har i resten av nedanvåningen. Han vill egentligen ha klinker. Kaklet e vi fortfarande lite osäkra på. Såg i senaste numret av Allt i Hemmet ett vitt kök med ekskiva ett mönstrat kakel i gult, rött o grönt. Vet inte om vi kan få tag i det, kakelaffären som sålde just det kaklet låg i Sthlm, vi bor utanför Malmö.

Jeli79 har ett IKEA Ståt kök! www.familjeliv.se/Forum-5-87/m6655300.html

Elektrikern skulle kommit i fredas och bytt vårt gamla proppskåp mot ett nytt med automatsäkringar, men han hade varit va sjuk hela veckan så nu lär det ta nån vecka till innan det blir gjort
    Jag e så sugen på o börja med badrums och köks projektet, men det lär nog dröja 3-4 veckor till.

• DianaJ

Oj, oj, oj, jag hinner verkligen inte med - attans vad flitiga ni är med inläggen!

Höggravid med BF på onsdag! Har inte hunnit med så mycket surfande med allt som ska avslutas på jobbet och så renoveringen hemma, men snart ploppar väl ungen ut så då blir det lite mer av mig här inne mellan amning och sovstunder :)

Nu är badrummet nästan klart!
    All kakel/mosaik är satt och fogat - nu är det putsning, putsning, putsning! Ni som fogat badrum tidigare vet hur jobbigt det är att få bort allt "fogdamm". Med en jättemage som min är det inte helt lätt att röra sig smidigt heller...
    Har inte fått upp de nya bilderna ännu, men de hamnar på hemsidan ikväll.

Just det - hemsidan är äntligen uppe:
    web.telia.com/~u87753007/minwebbplats/
    Har inte hunnit lägga ut så mycket ännu, men försöker uppdatera lite varje dag...
    Det finns några bilder i mitt galleri att kika på nu också...

Ja, om vi återgår till badrummet. Ikväll ska vi sätta upp duschväggar, blandare, tvättställ+skåp och toalett. Vår snälla rörmokar-granne tittar in i veckan och kopplar in vattnet så kankse det blir invigning till helgen :)
    Aldrig att vi trodde vi skulle bli klara med detta innan bebisen kom!
    När vi väl börjat kakla gick det undan! Jag SA ju det! Micke var så himla orolig och trodde inte vi skulle klara av att sätta kakel och mosaik själva - men det gick så smidigt så! Glasmosaiken i duschhörnet var lättare än väntat, trots att den inte satt på nät som vi trott, utan på självhäftande plast - på framsidan! Men jag tycker nog det var lättare att få dit den utan att fix trängde igenom fogarna - som det så lätt blir när den sitter på nät.
    Vi är i alla fall jättenöjda med resultatet! Bilder på färdigt resultat hittar ni förhoppningsvis på hemsidan ikväll eller imorgon kväll :)

• frulan

Här är en till renoverare...
    Vi köpte ett gammalt fritidshus (50-talet) förra året i juni.
    Då började totalrenovering och ombyggnad...

Vi tog bort hela taket och förhöjde vägglivet. Nu har vi sovloft och öppet till nock i resten.
    Tilläggsisolerade och på med ny fasad.
    Inne har vi tagit bort mellanväggar och håller på att bygga om allting.

Massa pyssel och jobbigt är det men KUUUUL, så himla härligt att få det precis som man vill!

Har precis lagt in bilder på köket, innan och efter. Lite pyssel kvar, men det ligger långt ner på listan

• DianaJ

.: Frulan :.
    Vad fint ert kök blev!
    Vi bor också i Huddinge :)

Lade upp lite nya bilder från badrummet igår på hemsidan, snabblänk:
    web.telia.com/~u87753007/minwebbplats/badrum.htm

Startsidan med frames:
    web.telia.com/~u87753007/minwebbplats/

• dockan1

Håller med det någon tidigare skrev att det är skrutt när folk bygger ut lådor hit och lådor dit, utan att bry sig om hur huset ser ut.

Visst, alla får göra som dom känner för, men kan dom inte ha lite känsla för vad som är passande?!

Det är inte snyggt att bygga på lådor på annars vackra 1900-tals hus.

Nu kommer säkert många att hoppa på mig, men jag står fast.

Gör som ni vill, men kom inte till mig och be mig tala om hur snygg er utbyggnad är.

Heder åt er som gör utbyggnader med stil.

Svar på tråden Renovera gammalt hus (del 3)