• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • sassus

Ja, och jag har vad jag minns aldrig gjort något olagligt.

Om jag dricker ur en dricka i affären, då är det alltså stöld? När jag sen betalat den, är det då ff stöldgods?

Tänk att det finns så duktiga människor som aldrig tystar sina barn med något. Herregud, när vi kör långt har jag hela baksätet fullt med mutor. Får nog ringa soc i morgon och be dem komma och hämta mina barn, för så här kan vi ju inte ha det.

• sassus

Och inte tusan håller jag med om att det är dålig uppfostran att ge ett ledset och trött barn något att sysselsätta sig med medan man gör det man ska i lugn och ro. Dålig uppfostran handlar om så mycket mer än så. För mig.

• Nenne666
    sassus skrev 2012-09-05 15:29:03 följande:
    Ja, och jag har vad jag minns aldrig gjort något olagligt.

Om jag dricker ur en dricka i affären, då är det alltså stöld? När jag sen betalat den, är det då ff stöldgods?

Tänk att det finns så duktiga människor som aldrig tystar sina barn med något. Herregud, när vi kör långt har jag hela baksätet fullt med mutor. Får nog ringa soc i morgon och be dem komma och hämta mina barn, för så här kan vi ju inte ha det.
    Nä, såklart det inte är stöldgods om du betalat det.
    Men sen är det upp till butiksägaren att anklaga dig för snatteri/stöld om du mumsar i dig grejer innan du betalat.

Har också underhållande grejer i bilen, mutor, eller vad man nu vill kalla det, t.o.m jag sitter med min iphone och spelar spel för att ha nåt å fördriva tiden med...

Hmm, vad har det med saken att göra?

• sassus

Eftersom man både är lat och inte kan uppfostra sina barn om man ger dem något de vill ha om de är griniga (det var inte du som skrev det) Många verkar tro att det handlar om att man ger efter för sina barn som skriker sig hesa efter tex godis i affären, men jag ser inte att någon har skrivit att de gör så, utan det handlar om att i förväg öppna något till barnet då det krisar. Klart att det inte är någon riktig nödsituation, men kan man göra handlandet lite lättare genom att kanske öppna ett russinpaket eller vad det nu kan vara, ja då ser jag inget fel i det. Men det är ju mina åsikter. Hur som helst tror jag inte de hittar på saker i Plus, så jag utgår från att de har rätt i att man får göra så. Jag har också mailat Ica och Konsumentverket för att ta reda på vad som verkligen gäller. Är det fel att göra så trots allt, ja då är jag inte sen att erkänna att jag har fel..

• parallax

*lol*

Idag när vi var och handlade så kände jag bara enorm törst, så jag tog en kall apelsinjuice och började dricka.
    Efter en klunk så känner jag sonen dra mig i byxorna, "men pappa så får man inte göra, vi måste betala"

Great

• Nenne666
    sassus skrev 2012-09-05 15:52:00 följande:
    Eftersom man både är lat och inte kan uppfostra sina barn om man ger dem något de vill ha om de är griniga (det var inte du som skrev det) Många verkar tro att det handlar om att man ger efter för sina barn som skriker sig hesa efter tex godis i affären, men jag ser inte att någon har skrivit att de gör så, utan det handlar om att i förväg öppna något till barnet då det krisar. Klart att det inte är någon riktig nödsituation, men kan man göra handlandet lite lättare genom att kanske öppna ett russinpaket eller vad det nu kan vara, ja då ser jag inget fel i det. Men det är ju mina åsikter. Hur som helst tror jag inte de hittar på saker i Plus, så jag utgår från att de har rätt i att man får göra så. Jag har också mailat Ica och Konsumentverket för att ta reda på vad som verkligen gäller. Är det fel att göra så trots allt, ja då är jag inte sen att erkänna att jag har fel..
    Om du nu inte är lat, så förstår jag inte varför du tar åt dig och alla dessa förklaringar.

Är du nöjd med ditt beteende så är det bara att tuta å köra!!
  • tindralva

En fråga som jag funderat på när jag läst i den här tråden är: Om man tar en dricka till sig själv alt ger en dricka till sitt barn inne i affären och tänker betala i kassan men barnet spiller ut halva läsken på antingen era varor i kundvagnen om barnet sitter i vagnen eller på andra varor. Vad gör ni då? Städar upp, betalar för de förstörda varorna, låter stackars kassörskan ha läskblöta varor på sitt band eller vad? Kanske inte är ett jätteproblem men jag antar att det händer?

• ViVäntarLois
    tindralva skrev 2012-09-05 17:36:45 följande:
    En fråga som jag funderat på när jag läst i den här tråden är: Om man tar en dricka till sig själv alt ger en dricka till sitt barn inne i affären och tänker betala i kassan men barnet spiller ut halva läsken på antingen era varor i kundvagnen om barnet sitter i vagnen eller på andra varor. Vad gör ni då? Städar upp, betalar för de förstörda varorna, låter stackars kassörskan ha läskblöta varor på sitt band eller vad? Kanske inte är ett jätteproblem men jag antar att det händer?
    Jag gör väl samma som om jag råkar tappa en glasburk som går sönder (dvs en oöppnad)? Ser det inte som en "äta mat i butiken"-relaterat problem. 
  • sassus

Nej, det kan ju hända även om man har planerat så bra att man har med sig något till barnet

Och jag har aldrig påstått att jag inte är lat. Det ska gudarna veta att jag är. Förstår nog inte bara hur lathet har med saken att göra.

• CrazyLady

Nej jag gör det inte, men enligt Plus tog dem upp denna frågan, och man får lov att äta/dricka inne i butiken om man betalar det sen..

Jag visste inte detta, och har blivit paff varje gång jag sett en förälder ta en bulle från bröddisken och gett sitt/sina barn

Jag brukar ha kex i en burk i skötväskan som barnen får, sen får sonen alltid frukt om affären bjuder, vilket brukar vara banan, som dottern hatar, haha 

Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?