• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • PumpkinQueen
    Echo skrev 2012-09-07 11:15:55 följande:
    Jag menar nu inte att sonen illvrålar av hunger i affären (det är han lite för gammal för). Det var en liknelse. Bäst att vara övertydlig...

Poängen är att livet som förälder blir lite lättare om man är lyhörd för barnens behov, särskilt när de är små. Att arbeta mot sina barn istället för med dem (vilket inte innebär att de ska få allt de pekar på) är ett bra sätt att göra livet svårare än det behöver vara. Självklart är gränssättning och sociala koder en viktig del av uppfostran. Lika självklart finns det ett visst utrymme för individuell variation utan att det behöver vara bristande uppfostran.

Klart att livet blir lättare om man struntar i sin omgivning och bara är helt ego.
  • sassus

Nu tänker jag inte diskutera med dig mer pumpkinqueen. Det tar alldeles för mycket energi, energi som jag hellre lägger på mina två barn här hemma. Du vrider och vänder på allt som alla skriver, och jag tror ibland att du är ute för att provocera. När du börjar blanda in mord och grejer känner jag att det spårar ut totalt, och jag vet inte hur jag ska bemöta dig. Jag har iaf fått klartecken att det på inget sätt är olagligt att öppna en förpackning i affären (om man betalar den så klart) och frågar jag affären och de säger att det är okej, ja då lyssnar jag på de som jobbar där och inte på nån sur kund. Ibland kanske det handlar om att man distraherar sitt barn med något för att inte störa sina medmänniskor, och vem är jag att döma att det är fel?

Så här skrev Ica:
    Hej Sandra!

Tack för att du har hört av dig till oss.

Vi har ingen central policy kring frågan om man får förbruka en vara innan
    man kommer till kassan och betalat den. Det bästa vore om du
    undersöker detta med handlaren in din ICA butik.

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi hjälper gärna till!

Med vänlig hälsning

ICA Kundkontakt
    Kristina Biro

Tel ICA Kundkontakt 020 - 83 33 33
    Fax ICA Kundkontakt 020 - 83 33 30
    E-post ICA Kundkontakt kundkontakt@ICA.se
    Webbplats ICA www.ICA.se

Jag återkommer till tråden då jag hört något från Konsumentverket.

Tack för mig!

• elwen
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 10:43:37 följande:

Som vuxen människa tycker jag att det är skrämmande att du arbetar med barn, när du inte kan bete dig som en vuxen utan måste komma med tramsiga påhitt om min läsförståelse. Snacka om att du är en dålig förebild för de stackars ungarna.

Det finns inget annat skäl till att ge ungarna mat redan i butiken än att man är en dålig förälder som inte klarar av att säga nej till sina barn.
     fy fan vad många dåliga föräldrar det måste finnas isf.

å jag är en av dom , och kommer fortsätta vara det.
    bara för att man inte vill/orkar säga nej till ett kex eller majskork i affären betyder inte att man aldrig säger nej och alltid låter barnen få som dom vill.

men eftersom dom flesta här inne på fl tycker att man är en dålig förälder så fort man gör nåt som inte passar dom  , så finns det nog inga bra föräldrar alls. 

eller föresten jag är den bästa mamman mina barn kan ha 
  • PumpkinQueen
    elwen skrev 2012-09-07 13:31:22 följande:

bara för att man inte vill/orkar säga nej till ett kex eller majskork i affären betyder inte att man aldrig säger nej och alltid låter barnen få som dom vill.

men eftersom dom flesta här inne på fl tycker att man är en dålig förälder så fort man gör nåt som inte passar dom  , så finns det nog inga bra föräldrar alls. 

Ja, alla tycker ju som sagt själva att de är fantastiskt bra föräldrar. Även om ingen annan håller med dem om det.
  • AnniPanni

Jag vet att det är "lagligt" att äta i butiken - bara man spar förpackningen och betalar för sig men NEJ ingen i min familj får äta/dricka/smaka innan vi har betalat alla varor...
    Och nej mina barn får INTE hoppa i soffona på Ikea ( o inte hemma heller för den delen).

Jag må vara tråkig men jag tar inte med mig en superhungrig/dödstrött unge till affären. Är det kris får barnet en frukt/riskaka utan affären. Jag har ALLTID något ärbart och drickbart i handväskan.

Har ingenting med dåligt/bra föräldraskap att göra utan mer vad man som person tycker är ok eller inte ok.

• TheCoopers
    sassus skrev 2012-09-07 11:48:48 följande:
    Nu tänker jag inte diskutera med dig mer pumpkinqueen. Det tar alldeles för mycket energi, energi som jag hellre lägger på mina två barn här hemma. Du vrider och vänder på allt som alla skriver, och jag tror ibland att du är ute för att provocera. När du börjar blanda in mord och grejer känner jag att det spårar ut totalt, och jag vet inte hur jag ska bemöta dig. Jag har iaf fått klartecken att det på inget sätt är olagligt att öppna en förpackning i affären (om man betalar den så klart) och frågar jag affären och de säger att det är okej, ja då lyssnar jag på de som jobbar där och inte på nån sur kund. Ibland kanske det handlar om att man distraherar sitt barn med något för att inte störa sina medmänniskor, och vem är jag att döma att det är fel?

Så här skrev Ica:
    Hej Sandra!

Tack för att du har hört av dig till oss.

Vi har ingen central policy kring frågan om man får förbruka en vara innan
    man kommer till kassan och betalat den. Det bästa vore om du
    undersöker detta med handlaren in din ICA butik.

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi hjälper gärna till!

Med vänlig hälsning

ICA Kundkontakt
    Kristina Biro

Tel ICA Kundkontakt 020 - 83 33 33
    Fax ICA Kundkontakt 020 - 83 33 30
    E-post ICA Kundkontakt kundkontakt@ICA.se
    Webbplats ICA www.ICA.se

Jag återkommer till tråden då jag hört något från Konsumentverket.

Tack för mig!
    men jag blir inte sur på folk som öppnar förpackningar i affären och mumsar i sig som om det vore deras kök . Jag tycker bara att det är ett konstigt beteende ... JAG tycker det . Alla gör som de vill såklart !  Jag har ännu inte hört en enda bra förklaring till varför man måste äta i butiken innan man har betalat för sig . Dessutom om det tenderar att upprepa sig varför försöker man inte undvika situationen ? Jag menar man har ju möjligheten som föräldrer att utfodra ungen innan man går in också . En tanke bara ...
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    elwen skrev 2012-09-07 13:31:22 följande:

Att det vimlar av dåliga föräldrar i Sverige kan vi väl alla enas om ?
    I'm the me I choose to be ...
  • sassus

Klart man inte måste äta i butiken innan man betalat, och det verkar inte som att någon här inne gör det upprepade gånger. Det som gör iallafall mig lite upprörd är att det verkar som att många påstår att man är en dålig, slapp, lat, you name it, förälder om man någon gång hamnar i situationen att man öppnar en förpackning i affären eller i kön. Jag anser iallafall att det inte behöver betyda det. Klart att man kan vara lat och slapp och inte klara av att säga nej till sina barn, och göra en sådan sak. Men det kan också handla om att man nångång gör så för att gå den smidigaste vägen och förhindra att det blir gallskrik i affären. Sen är det väl självklart så att man inte ska sätta det i system. "Äsch, vi struntar att ge vårt barn nåt innan vi handlar. Vi öppnar ett paket kex i affären istället." Om jag hamnade i den situationen någon mer gång att jag upplevde att det var läge att öppna något till min dotter inne i affären (för det är ganska krångligt att lämna affären när man storhandlar och använder scanner) så skulle jag förklara för min dotter att nu gör vi så här, men det kan man inte göra varje gång, utan man måste ju alltid betala det man vill ha först i vanliga fall. Om det inte är någon i affären som bjuder på det. Svårare än så tycker jag inte att det behöver vara. Men alla är vi ju olika, och har olika syn på saker och ting. Jag tycker att så länge man gör rätt för sig är det egentligen ingen fara. Och jag tror inte att det är likhetstecken mellan att öppna en brödpåse och ge sitt barn en skiva bröd och snatteri.

• Snusklubba

Jag har aldrig och kommer aldrig tillåta mina barn äta något i affären innan det är betalt.

Tycker inte om det och ffa är det inte våra varor förrän dom är betalda. Det är vad jag lär barnen.

Jag undviker även gratisbananerna. Förstår tanken med dom, men gillar dom inte. Det krockar med vad jag vill lära mina barn.

Jag har svårt att se hur man kommer i den sitsen att man MÅSTE äta något i affären. Om man inte är diabetiker eller något, men sjukdomsfall är alltid undantagna.
    Men för att barn blir griniga, trötta eller vad det nu är? Nej, det är inget skäl för mig att ge mina barn något att äta i butiken. 

• Hoomlan

Har aldrig gjort det däremot skulle jag handla när sonen var mindre och sjuk. så i all hast glömde jag nappen hemma så fick fint öppna en förpackning och ge honom en napp och lägga kartongen och det i vagnen och betala sen. Dom i kassan tittade på honom mest och sen frågade dom om han var sjuk eftersom han såg så hängig ut när han låg i vagnen och kollade runt så fick ursäkta mig lite fint.

första och sista gången sedan dess hade jag minst 2 nappar på och med mig, en i handväskan och en i vagnen så han inte skulle bli utan igen :)

hoomlan.vimedbarn.se/ - Mama till Neo & gravid med pyret ♥
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?