• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • sassus

Men det är väl klart att man inte får öppna förpackningar och provsmaka?? Det är väl ingen som har menat heller?

• PumpkinQueen
    Echo skrev 2012-09-06 15:18:54 följande:
    Jag hade lagt påsen i vagnen. Han hade inte fått tillbaks den förrän utanför. Vad nu det har med saken att göra?

Stör det dig att mina barn inte är ouppfostrade snorungar trots att de ibland fått äta i affären? 

Det stör mig att du låter dem äta i affären. Oavsett hur väluppfostrade DU tycker att dina barn är. Tror du att ditt barn skulle ta skada av att vänta med att äta i några minuter?
  • PumpkinQueen
    sassus skrev 2012-09-06 18:30:18 följande:
    Som svensklärare undrar jag hur det står till med läsförståelsen pumpkinqueen. Har någon överhuvudtaget skrivit att de ger sina barn allt de pekar på??? Och svara nu inte nåt kryptiskt för att provocera, utan visa i så fall att någon skrivit det.

Som vuxen människa tycker jag att det är skrämmande att du arbetar med barn, när du inte kan bete dig som en vuxen utan måste komma med tramsiga påhitt om min läsförståelse. Snacka om att du är en dålig förebild för de stackars ungarna.

Det finns inget annat skäl till att ge ungarna mat redan i butiken än att man är en dålig förälder som inte klarar av att säga nej till sina barn.
  • Jellybeanbaby
    sassus skrev 2012-09-06 19:16:22 följande:
    Men det är väl klart att man inte får öppna förpackningar och provsmaka?? Det är väl ingen som har menat heller?
    Nej verkligen inte. Det är nån fet missuppfattning som jag vet inte hur den gick till.

Vad det handlar om är varor med streckkod/prislapp. Alltså varor som man utan frågor kan göra rätt för sig med.

Inget annat.

(Sen att vissa surmagade människor irriterar sig på att vissa av oss tar oss rätten att öppna och inmundiga produkten före betalningstillfället, ja, det visar väl bara på ett allmänt missnöje i livet tror jag.)
  • sextiotalist
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-07 10:46:30 följande:
    Nej verkligen inte. Det är nån fet missuppfattning som jag vet inte hur den gick till.

Vad det handlar om är varor med streckkod/prislapp. Alltså varor som man utan frågor kan göra rätt för sig med.

Inget annat.

(Sen att vissa surmagade människor irriterar sig på att vissa av oss tar oss rätten att öppna och inmundiga produkten före betalningstillfället, ja, det visar väl bara på ett allmänt missnöje i livet tror jag.)
    Nej, nej, jag har aldrig gjort det själv och aldrig låtit mitt barn göra det (har ofta sagt att inte förrän vi betalt om han frågat) och du vet väl nästan hur jag är nu, dvs inget missnöje i livet, utan jag har den uppfattningen och har haft det så länge jag kan minnas.

För mig finns inte det alternativet ens en gång.  
  • Echo
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 10:43:37 följande:
    Det finns inget annat skäl till att ge ungarna mat redan i butiken än att man är en dålig förälder som inte klarar av att säga nej till sina barn.
    Fast du har ju uppenbarligen väldigt svårt att läsa. Jag har inga problem att säga nej till mina barn. De gånger de fått något att äta i affären är det jag som tagit initiativet och erbjudit de det eftersom jag märker att de behöver det. På samma sätt som jag inte väntar till bebisen är hysterisk och illvrålar innan jag ger den mat. 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Echo
    Echo skrev 2012-09-07 11:07:08 följande:
    Fast du har ju uppenbarligen väldigt svårt att läsa. Jag har inga problem att säga nej till mina barn. De gånger de fått något att äta i affären är det jag som tagit initiativet och erbjudit de det eftersom jag märker att de behöver det. På samma sätt som jag inte väntar till bebisen är hysterisk och illvrålar innan jag ger den mat. 

Jag menar nu inte att sonen illvrålar av hunger i affären (det är han lite för gammal för). Det var en liknelse. Bäst att vara övertydlig...

Poängen är att livet som förälder blir lite lättare om man är lyhörd för barnens behov, särskilt när de är små. Att arbeta mot sina barn istället för med dem (vilket inte innebär att de ska få allt de pekar på) är ett bra sätt att göra livet svårare än det behöver vara. Självklart är gränssättning och sociala koder en viktig del av uppfostran. Lika självklart finns det ett visst utrymme för individuell variation utan att det behöver vara bristande uppfostran.
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • sassus

Tycker fortfarande inte att det handlar om att man är en dålig förälder för att man öppnar en förpackning i affären. Dålig förälder handlar om såå mycket annat än det.

Och att jag skulle vara en dålig förebild för "mina" 13-15-åringar. Nja, det tror jag nog inte. Sen var det kanske tramsigt av mig att skriva som jag gjorde, men jag anser ff inte att det handlar om att man är dålig som förälder och att man inte kan säga nej. Det handlar om att man ser på klockan och inser att man varit i affären längre än man trott, och att man öppnar något och ger sina barn så att inte första världskriget bryter ut.

Jag har hur som helst fått svar från Ica. De skriver att de inte har någon policy angående att öppna en förpackning i affären, och att det därför är något som man får ta med icahandlare. Så frågar man och får ett okej från affären har man gjort rätt för sig, och kan på inget sätt vara en dålig förälder/förebild/person. Det är det jag vill förmedla till mina barn och elever. Man är ingen supermänniska, saker går inte som man tänkt, men ibland går det att lösa det på ett för alla smidigt och enkelt sätt.

• PumpkinQueen
    Echo skrev 2012-09-07 11:07:08 följande:

Jag har faktiskt inga som helst problem med att läsa, jag har vid ett flertal tillfällen skrivit högskoleprov och får alltid mycket bra resultat på läsförståelsedelen. Så nu kan du släppa den spekulationen.

DU tycker att du inte har några som helst problem att säga nej till dina barn. DU är dock inte helt opartisk i frågan, eftersom det är DU som är barnens föräldrar. Självklart tycker DU att de är små änglar och att du är värsta grymma föräldern som alltid har stenkoll. Om nån annan skulle bli störd av dina barn beror det ju på att de är överkänsliga och borde flytta ut på landet, eller hur?

Varför i hela friden går du och handlar om du vet att ungarna inte fått mat och kommer att bli hungriga under den korta stund som ni är i butiken?
  • PumpkinQueen
    sassus skrev 2012-09-07 11:28:40 följande:
    Tycker fortfarande inte att det handlar om att man är en dålig förälder för att man öppnar en förpackning i affären. Dålig förälder handlar om såå mycket annat än det.

Och att jag skulle vara en dålig förebild för "mina" 13-15-åringar. Nja, det tror jag nog inte. Sen var det kanske tramsigt av mig att skriva som jag gjorde, men jag anser ff inte att det handlar om att man är dålig som förälder och att man inte kan säga nej. Det handlar om att man ser på klockan och inser att man varit i affären längre än man trott, och att man öppnar något och ger sina barn så att inte första världskriget bryter ut.

Jag har hur som helst fått svar från Ica. De skriver att de inte har någon policy angående att öppna en förpackning i affären, och att det därför är något som man får ta med icahandlare. Så frågar man och får ett okej från affären har man gjort rätt för sig, och kan på inget sätt vara en dålig förälder/förebild/person. Det är det jag vill förmedla till mina barn och elever. Man är ingen supermänniska, saker går inte som man tänkt, men ibland går det att lösa det på ett för alla smidigt och enkelt sätt.

Jaaa, det finns ju mycket värre saker att göra. Typ mord. Om man inte mördar någon så är man en bra förälder och en god förebild!!!!1

Kräks
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?